• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru E

Nu fixning av fika/mat innan mormor/morfar och farmor/farfar kommer

• Daa

Hihi. Fälga ligger och sover hållandes i sin ena fot.

Jag försöker hämta mig från gårdagen (här kommer ett ego-inlägg med gnällig ton).
    För en tid sedan bestämde vi att jag skulle ta med tvillingarna och följa med pappa till hans släktträff. Mamma kunde inte och maken hade annat för sig. Vad ska man säga? Det verkade som en bra idé då. Det skulle vara så många där som kunde hjälpa mig att ta hand om barnen. Jag oroade mig för att det skulle vara jobbigt för mig om de drog iväg med barnen åt olika håll, så att jag inte kunde se båda hela tiden, men tänkte att det kanske skulle vara dags att vänja sig vid att låta andra se efter dem en liten stund. Hah.
    Det visade sig att ingen av dessa tilltänkta barnpassare dög åt parvlarna. Den av barnen jag inte höll i började gnälla och jobbade snart upp sig till hysteri. Så blev det bebisbyte. Och så upprepade sig allt igen och igen.
    Jag snabbfikade, när alla andra fikat, på farstubron hållande Fälga som lugnat ner sig, oroligt lyssnande på Axel som skrek som besatt i sin morfars famn. Så blev det bebisbyte, men först efter att jag spillt saft på mina byxor.
    Middagen åt jag tillsammans med parvlarna i ett kontor som hörde till lokalen. Ensamt, men lugnt och tyst, i alla fall en stund. Och jag fick i alla fall i mig mat.
    Jag kände mig helt slut. Framåt kvällen beslutade jag mig för att kvällsmata barnen hemma hos mina föräldrar för att det skulle ta för lång tid att åka hem när barnen kunde bli hungriga När Som Helst. Skönt att mata dem där, tänkte jag. En van miljö, och så mormor, som så ofta matat dem och som de känner väl.
    Men det visade sig att inte ens mormor dög och jag höll på att bryta ihop. Stressammade Fälga, för att sedan lugna ner Axel så han kunde äta medan Fälga återigen eldade upp sig.
    Äntligen på väg hem skrek Fälga så att hon överröstade stereon och det gick inte att stanna förrän efter två-tre mil.
    När vi burit in dem vaknade de och var på väg att elda upp sig igen, men då tror jag de såg att de var hemma och att de blev glada över att se sin pappa, för de kom liksom av sig.
    Någonstans blev det väldigt fel för de vanligtvis harmoniska småparvlarna. Nu tror större delen av släkten att det måste vara sjukt jobbigt att ha tvillingar.
    Då har jag testat en heldagsutflykt utan maken. Det var inte så lyckat. Behållningen var att vi träffade en söt ettåring, som är tvillingarnas fyrmänning (som det heter här uppe) och som dessutom bor i samma by: en blivande klasskompis. Att Axel utbytte funderingar med mammas hund var också skoj (väldigt liknande läten faktiskt ).
    Idag ska vi ingenstans.

• Daa
    Ninnnis skrev 2011-07-17 12:42:45 följande:
    Hur är det med Mugglan, förresten?

Hur går det med alla tre tjejerna? 
    Det undrar jag också. Och hur det går med allt runt omkring.
  • passionsblomman

Daa, åh herremingud vad asjobbigt! Jag lever mig in å det livligaste, och det är inget kul alls! Usch! Bara delen att sitta och köra med gastande barn , mil efter mil...HUGA!

Flamman, välkommen hem!
    Här har varit rätt lugnt i tråden, så du kommmer ikapp snabbt, jag lovar. Största grejen är ju såklart att Mini är här nu, men det har du ju koll på.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ninnnis

Daa, usch vad jobbigt för både dig och de små parvlarna. Skönt att ni är hemma igen och inte behöver ge er iväg på ett tag.

Fru E, det går säkert bra på bröllopet. Hur går det annars med lille Bus-Buster? 

• Ninnnis
    Fru E skrev 2011-07-17 12:48:48 följande:
    Nu fixning av fika/mat innan mormor/morfar och farmor/farfar kommer
    Busters "mor- och farföräldrar"?
  • Ninnnis
    Ninnnis skrev 2011-07-17 15:09:27 följande:
    Busters "mor- och farföräldrar"?
    Shit, förlåt vännen, jag tar genast tillbaks detta...

'förbannar min obetänksamhet och önskar att jag kunde radera inlägget' 
  • lanovia 08

Men Daa vilken dag du hade! Inte lätt när barnen inte är så medgörliga som man hade tänkt sig och köra med skrik i bilen. Huvva!

• lanovia 08

Fru E hoppas det går bra med Buster på bröllopet? När är det?

• lanovia 08

Nu är vi hemma igen, kom hem igår kväll. Har varit trötta idag, känns att vi gått och gått i 3 dagar. Men nöjda är vi för vi har haft det så bra och så mysigt.

Dock har jag lite ont i rygg och mage idag. Visst att vi har gått mycket men det som dödade mest var nog att ta sig på tåget igår och när vi var tvungna att byta tåg. Just dessa två förflyttningar blev med sulkyn ihopfälld. Maken tog tunga väskor och sulkyn. Själv fick jag bära E, en liten ryggsäck, skötväska och 2 påsar. Och ni tror väl inte att någon jäkel i detta land Sverige släpper förbi  en gravid vällastad kvinna??? Nejdå nejdå hon får snällt rätta sig i ledet, gärna knör man sig före också. Morr vad trött jag blir på sådant.

Tänk när vi landade i Kap Verde, E somnade i min famn precis när vi landade så jag fick bära av henne. Detta observerade genast tullmännen och såg till att vi slapp stå i samma kö som alla andra (en långsam kö) utan viftade oss före alla andra så att jag skulle slippa stå där med henne. Sådant skulle jag vilja se mer av i detta land.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård