• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor

Om någon mot förmodan hör talas om miljökatastrofen i Vollsjö, så vet jag exakt vilket tak det gäller!

• lanovia 08

Ojoj nu värker det i ben och kropp. Har varit på Skansen o gått o gått. I morse ringde klockan halv fem. Tåget var mycket springa runt med E men vi turades om med o vila lite. Nu sover skruttan sött i sin vagn helt utslagen så mycket nytt hon upplevt idag. Snart skall vi väcka henne o göra oss iordning för middag med min morbror. Vi har det helt enkelt kanon o jag är glad att vi tog med oss E trots erbjudande om barnvakt hemma.

• lanovia 08

Fru sy kul med ny leksak. Och skönt att Orvar växer.

• lanovia 08

Daa hoppas inte du känner dig dum idag för att du skrev ner dina tankar o känslor. Det du beskriver med att räcka till är nog något som de flesta föräldrar känner av och då särskilt tvillig- och flerbarns föräldrar. Maan vill ju kunna ge sina älsklingar ALLT hela tiden men detdet går ju varken tidsmässigt eller sett till antal armar. Tror Axel o Fälga har det perfekt hos er och det ni inte kan ge ger de varandra. Tvillingar har ju förmånen att ha en person väldigt nära. Smälter när du beskriver hur de leker med varandra.

• Fru sy

Jag var på efterkontroll i tisdags, allt såg bra ut. Men precis som Hvidis skall jag vara noga med knipövningarna. Jag kände ju inte av fogarna under graviditeten men efter förlossningen har jag känt av dem... men har blivit mkt bättre nu senaste veckan.

När vi var där passade jag på att fråga bm om provsvaren ang mina levervärden som jag tog i slutet av graviditeten. Var inne och lämnade prover 13 april, då hade gallsyran stigit från 20 till 41 på en vecka. Över 40 hade de sagt att det blir igångsättning. Tycker det är jättedåligt att de inte hörde av sig, Orvar föddes ju inte förrens den 17 april... den är ju farligt för barnet när gallsyran blir hög, de kan ju få syrebrist. Vilken jättetur att allt nu gick bra!!

Nu har mannen Orvar så då skall jag passa på och leka med min nya leksak

• Hvidbrud

Grattis till godkänd efterkontroll! Och grattis till nya maskinen! Hojta till om du vill ha en beskrivning på de övningar som är bra för att styrka bäckenet, fru sy!

• ingenjörsbruden

Hejsan tjejer!
    Med risk för att jag blandar facebook-händelser med nyheterna här.....

Ninnis: Vilken underbar (kan man verkligen skriva så) förlossning även om det gjorde ont! Sån vill jag osså få lov att uppleva! Grattis till er lilla Mini! Blir rörd ända in i hjärtroten av att höra om er totala lycka!

Daa: Va fint du beskrev hur det var/är att vara tvillingförälder! Blir så rörd!

Fru Sy: Var roligt med nya leksaker!!! Kan mkt väl tänka mig att man behöver 3 maskiner! O va skönt att höra att Orvar ätit upp sig till normalkurvan!

Lanovia: Härligt med semesterresa! Hoppas ni får underbart väder o har det riktigt riktigt mysigt!

Hvidis: Åhhh lilla stora E, klart det är hennes mamma!

Solde: verkar som du är mitt i hetluften för tillfället! Var rädd om dig! Hur är det med lilla drottningen?

Flammis: Verkar som att ni har det rätt härligt på er semester också!

Bruttan: Stackars lilla grodan! Men ni verkar ha det rätt härligt på den stora semesterön ändå!

Fru E: Det låter så underbart med valp! Hur valpsäkrar man en damm?

*omfamnar alla goa tjejer i en gigantisk o superstor bamse KRAAAAAAAAAAAAAAAAAM*

Här är det sista jobbdagen....semestern hägrar! Ska bli så skönt! Har verkligen gått i 190 knutar....som vanligt innan semestern! Ikväll firar vi med sushi o vitt vin o jordgubbar med grädde till efterrätt!
    Syrran ska sälja huset, massor med utresning o slit, men det kommer att bli bra. Hon letar lägenhet i samma by....inte lätt. Lillbrorsan fick äntligen sin efterlängtade Elsa, på själva midsommarafton! Jättesöt liten tjej! väldigt lik sin pappa! Kul namn då han är elektriker.... El-sa! Hahahhahaha!
    Pappan är skröpligaren än tidigare han är en skugga av sitt gamla jag, tufft att hälsa på men oftast går det bra. Han gaggar itne så gärna när ballabus är med. Har bara ögon för henne!
    Hon är stora tjejen nu....fick småmynt av sin morfar som hon jättefint o duktigt la i sin spargris o bar sen i spargrisen o satte den på sin byrå! Hon har varit hemma med sin pappa denna vecka (maken gick på semester en v tidigare än mig), det har varit väääääääldigt nyttigt för de båda!

Idag så blir det en kort arbetsdag, har jobbat alldeles för mkt den senaste veckan. Så det blir halvdag idag!

Kommer att var lite flitigare på att skriva under semestern har jag tänkt!

Kanske en fika också ngn dag?

MASSA o kramar till er alla!

• Ninnnis

Daa, du skriver så himla fint om era små parvlar. Tänk vad mycket glädje de kommer att ha av varandra genom livet. ♥ Det har flera gånger slagit mig att du och skäggmannen verkar så lugna och harmoniska. Jag förstår att det många gånger måste vara ett hästjobb att rodda två små parvlar, men ni verkar klara det galant.

Det låter däremot väldigt jobbigt att du har fått sömnproblem igen. Kan du inte få något som hjälper? Något som gör att du somnar men ändå inte är däckad, så att säga.

Fru Sy, duktiga Orvar som rullar runt!

Ingis, skönt med semester! Det är du sannerligen värd. Jag fikar gärna snart. Jag tror nog att jag snart kan våga ge mig ut lite mer med Mini, annars kan vi ju alltid fika här  

Fru E, hur går det med Buster? Vi får ses på lekdejt snart! Kombinerat med fika kanske?

Lanovia, vad mysigt det låter med er Stockholmsresa. Hur länge stannar ni?

Hvidis, var det skönt med sovmorgon?

Blommis, vad är det för allsång du pratar om?

• Ninnnis

Här är det regnigt och trist, vi tänkte ge oss ut på en promenad så snart det slutar regna. I eftermiddag ska vi hem till gudsonen med familj och grilla (?), det ska bli spännande med en liten "utflykt"

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård