• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Heloise, MÄH-jag vill väl OCKSÅ ha sådana där bokstäver! Jag kan ha alldeles mina egna, så det så. Ursöta!

Är det Murphy som har bestämt att när det väl blir svalre ute, så jag orkar vistas utomhus, då tycker myggfanskapet också att det är som bäst ute? Och aggressiva som talibaner och fanatiska minkfarmsmarodörer är de också. Då kan man ju knappt kasta i sig fiskgrytan i ett nafs på altanen, och än mindre plocka sniglar. Så synd.{#emotions_dlg.djavulsk} *går in*

...om man skulle ta fram en glass också, eller fylla på glaset med det vita vinet?

Eller både och.SkålSkål

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Heloise
    passionsblomman skrev 2011-06-03 21:27:32 följande:
    Heloise, MÄH-jag vill väl OCKSÅ ha sådana där bokstäver! Jag kan ha alldeles mina egna, så det så. Ursöta!

Är det Murphy som har bestämt att när det väl blir svalre ute, så jag orkar vistas utomhus, då tycker myggfanskapet också att det är som bäst ute? Och aggressiva som talibaner och fanatiska minkfarmsmarodörer är de också. Då kan man ju knappt kasta i sig fiskgrytan i ett nafs på altanen, och än mindre plocka sniglar. Så synd.{#emotions_dlg.djavulsk} *går in*

...om man skulle ta fram en glass också, eller fylla på glaset med det vita vinet?

Eller både och.SkålSkål
    Ja, jag funderar på att göra sådana till mitt och Panzers sovrum, man måste definitivt inte ha en bebis för att ha urgulliga bokstäver

Åh vitt vin, me likey Funderar på om jag ska hälla i lite rom i min noll-propoints-smoothie, fast å andra sidan blir den liksom inte lika propoints-gratis då... Alltså det här fettet driver mig till vansinne
  • Heloise
    Ninnnis skrev 2011-06-03 08:24:19 följande:
    Ha det så trevligt i stugan, Lanovia. Jag kan tänka mig att det är underbart där uppe nu.

Vi åker till stugan i Småland i eftermiddag. Det ligger ju inte vid havet, men vid sjön i alla fall

Vi hade för övrigt en underbar dag igår. Vovven var lycklig som fick bada och springa fritt och vi njöt av naturen och det härliga vädret. Det var nog sista gången innan förlossningen som vi går just den turen så det var härligt att hinna med det en sista gång. Jag insåg återigen hur tacksam jag är att jag kan vandra 3,5 timme en månad innan BF. Eftersom vandring är ett gemensamt intresse för oss betyder det mycket för mig att ha kunnat göra det under hela graviditeten.
    Underbart! Investera i en bra ergonomisk bärsele, så kan ni ta med mini på tur nästa gång

Jag vill också ha sådanadära vandringsleder att gå på Jag är så kär i Skåne, ser mig själv sitta lite pruttfull i en äppelodling med en sån där slokande halmhatt och linnekläder och bara vara. Panzer får också vara med, han kan ha en halm-fedora. Elise och henns syskon är vuxna, lyckliga, trygga och friska och Panzer och jag sitter där och smygprovar äppelvinet och pratar om vad vi ska göra på vår 30åriga bröllopsdag. Natruligtvis har jag fått arslet ur vagnen och vågat skriva den där boken som jag har i huvudet.

Om man vill det tillräckligt mycket så borde det ju gå i uppfyllelse
  • passionsblomman

Själv tänker jag sitta under mitt eget äppelträd i Småland och läsa boken som Heloise fått ur sitt huvud och ner på papper.

Och kanske har jag också velat och vågat tillräckligt vid det laget. Då har jag mitt Ställe och också böcker på papper och inte bara i skallen. Då kan vi ordna bok-event med matupplevelser i kombo med läsglädje, trädgårdsförnimmelser och allsköns livsbejakelse.

• Norrskensflamman

God natt!!! Jag har varit på traditionsenlig lekpsarksfest med grannar och ungar... Korvgrillning, skattjakt, vindrickande (vuxna), brännboll (barnen mot vuxna... barnen vann i år IGEN). Jag gjorde 4 homeruns
    Så himla kul... fastän jag var ensam med tjejerna denna gång. Maken var och fiskade. Lika så bra det- Jag har verkligen supertrevliga grannar!
    Kram!!

• Im yours

Hej på!
    Igår firade jag min födelsedag med sötaste dottern här i Örnsköldsvik, dit jag nu flyttat. Än så länge funderar jag hela tiden på hur vackert det är HÄR ............. hoppas aldrig bli "hemmablind". Jag hyr nedre botten i en villa, lite ruffig på utsidan, ler, men gosgosig på innsidan. Med öppen spis. badkar känns det himla bra. Jag har visserligen en prommis på 25 min in till city, ja det går även bussar. Har ju bott mitt i smeten länge nu, så lite knottrig blir jag av att inte se de vanliga stadsflanerandet genom fönstren. Dottern Sandra gjorde den snyggsnyggaste tårtan jag sett i hela mitt liv, det fanns en bild på henne och mig i mitten. Oj, vad jag blev härligt glad!

Nu ska jag gå i affärer. o samtidigt vänja mig vid Öviks-dialekten, haha. Kände mig som en tok igår, då en kille trampade rakt in i min lägenh igår em, för att höra vart han som bodde där förut hade flyttat, (Texaskärln el vad sa han?) Tur att Niklas. dotterns pojkvän var där som tolk, hahahaha. Jag förstod inte ett enda ord ju.

Kramar till er alla och ha en toppenhelg med sol och sång. / Liz  (I´m yours). 

• Hvidbrud

Här var det stilla! Vi har väl alla varit ute och njutit av det vackraste vädret på länge kan jag tänka! Men oj vilken urladdning vi hade här igår! Blixtar och dunder! Ett sånt oväder som Ronja föddes i,typ.
    En välbehöv urladdning, för lillkillen höll på att koka up, stortjejen med- hon har fått en fix ide att hon bara vill ha långa ärmar på... Härligt varm blir hon då, gnällfian! Och Batman tog inte värmen så bra heller, gnäll gnäll. Jag satte mig och ammade i det svalaste rummet och satt på nätet. Man får göra det bästa av situationen... Färdiggnällt från min sida nu!

Ska ut och kolla på syskonvagn idag, ska försöka hitta något prisvärt och bra som man kan komma runt med lätt i stan.

• Heloise

Hejhopp!
    Hoppas att alla har haft en härlig helg och att Skånetöserna med män och barn inte haft för jobbigt med åskan.

Vi har enbart haft strålande sol, ganska blåsigt men underbara varma vindar.

Helgen har varit fullspäckad, från morgon till kväll. Elise fick jätteont i magen en dag( kommer itne ihåg vilken...) och vägrade äta och kunde inte bajsa, så vi matade i badet, det gick prima och så passade den lilla ladyn på att bajsa i vattnet också, med pappan i badet Skrattande hittils har hon alltså bajsat och kissat på sin pappa men inte på mig. Jag tolkar det som att hon tycker snäppet mer om mig

Min pappa är sjuk igen Blodförgiftning som de misstänker satt sig på hjärtat, jaha det var ju trevligt. Dessutom fick jag veta i helgen att 2 av mina absolut bästa vänner och som både försökt bli gravida väldigt länge, blivit gravida och fått missfall

I dag har Panzers elever skolavslutning, funderar på om vi ska göra ett gästspel, det är ju härligt med skolavslutningar. Fast å andra sidan så har lise ätit som en kratta de senaste dagarna( för att det varit så mkt hela tiden och hon är så känslig) eller rättare sagt ätit som en kratta från tor-sön, igår åt hon bra och idag har det vaarit kanon, so far. Känner att vi måste få tillbaka våra rutiner och att hon får äta upp sig igen. Kanske tar en promenad istället.

Panzers ena syrra var och köpte kaniner i helgen, stället hon var till var helt underbart och hon ska sälja det. Det är precis en sån gård vi är ute efter, lagom med mark, mkt odlingar( Panzer, jag hatar trädgårdsarbete) växthus, stall, hundhus med hundgård, hönsgård, vindskydd, en vinter och en sommarhage. Funderar på om jag ska maila henne och fråga om hon ksulle vara intresserad av att sälja. Men jag måste få Panzer ombord först

• Norrskensflamman

I'm YOurs!! Härligt att höra från dig Nybliven Norrlänning är du också. Så nice!

Skickar kramar till alla i tråden. Jag läser vad ni skriver, men jag har det rätt så tungt både hemma o på jobbet så jag orkar inte skriva så mycket just nu. Energin tryter... minst sagt.

KRAAAAAAAAM!

• lanovia 08

Då var vi tillbaka från en kanon helg. Strålande solsken, varmt, mycket slapp, en skön båttur. Ja en bra helg.

Nu sitter jag här och skall förbereda inför jobbcoach och även leta jobb. Men jag orkar inte. Jag är såååå trööööttt.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård