• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor

Hade inofficell skolavslutningsgudstjänst igår, önskad av föräldraföreningen på skolan här. De trodde att ca 50 pers skulle komma, blev även intervjuad av kyrkans tidning om detta, har jag kanske nämnt? Iaf, det kom 90 st! Blev så fint och föräldraföreningen har redan önskat repris nästa år!

Nu skall jag iväg och ha en officiell skolavslutning, men vi får inte kalla den för gudstjänst, inte be och inte välsigna.

• Villemoa

Daa: hoppas att det går bra med Axels undersökning och att det inte är något, kram!

Flamman: fy f-n säger jag bara!! Demon Kramar till dig!

• Ninnnis

Heloise, lycka till idag! *kramar om hela familjen*

Daa, hoppas det inte är någon fara med Axels blåsljud.

Villemoa, ha en underbar resa!

Flamman, för falsk lismande make.

Andbeyond, kul att se dig på FB!

• Ninnnis

Ingis, knipövningar med rumpan

Mugglan, bra att du kan pumpa ut så pass mycket och dessutom får till lite mysamning.

Hvidis, hur är det med er?

• Ninnnis

I natt har jag sovit mycket bättre. Nu har jag suttit och babblat med mammalediga bästisen i telefon och ska pallra mig ut på 8-kilometerspromenad med vovven. I övrigt har jag inga måsten idag, så skönt!

Det enda negativa med att vara ledig är att man tappar den härliga fredagskänslan litegrann, men det ska bli mysigt att ha maken hemma i helgen.

• muggles

Ninnis: på fredagar (och lördagar) får jag äta godis, så idag har jag fredagskänsla! Och så ska jag dricka rödtjut också hehe.

Villemoa: jag får väl ut max 90 ml per gång men jag pumpar dygnet runt var 3-6 h (lite olika), så jag får ihop en lunch och en kvällsmat per dygn. De sover himla bra på bröstmjölken så vi brukar ge det som sista mål innan natten. Och så på lunchen så att magen blir "smörjd" 

Flamman: inget kul med din make

PB: himla kul att höra ifrån dig! Låter som att du har det rätt bra ändå...

Nu måste jag förbereda för en lunchdejt som dyker upp snart...

• muggles

Villemoa: jag tror att ajg inte märkte någon skillnad på sprayen eftersom jag inte har något problem med utdrivningsreflexen. Det enda "problem" jag har är väl att jag inte producerar så jättemycket mjölk men det är ju ingen nyhet. Det får räcka det här helt enkelt. Nu har de snart fått bröstmjölk i en månad och det är ju finemang. Jag har inte bestämt hur länge jag ska orka pumpa men det får ge sig...

• Ninnnis
    muggles skrev 2011-06-10 12:37:27 följande:

Ninnis: på fredagar (och lördagar) får jag äta godis, så idag har jag fredagskänsla! Och så ska jag dricka rödtjut också hehe.

Det låter som en bra idé att hitta något att unna sig på helgerna för att förstärka fredagskänslan Drick lite rödtjut för mig också
  • Villemoa
    muggles skrev 2011-06-10 12:39:21 följande:
    Villemoa: jag tror att ajg inte märkte någon skillnad på sprayen eftersom jag inte har något problem med utdrivningsreflexen. Det enda "problem" jag har är väl att jag inte producerar så jättemycket mjölk men det är ju ingen nyhet. Det får räcka det här helt enkelt. Nu har de snart fått bröstmjölk i en månad och det är ju finemang. Jag har inte bestämt hur länge jag ska orka pumpa men det får ge sig...
    Jag beundrar dig för att du orkar pumpa, jag försökte där ett tag men det kom aldrig så mycket så jag gav upp det. Anledningen till att jag ville pumpa var att jag ville bunkra upp i frysen men å andra sidan hade jag en bra mjölkproduktion. Nu har Ellie slutat amma, sen hon började få mat och gröt var hon mer intresserad av det så jag mysammade bara på morgnarna. Nu har jag slutat helt och vi båda är nöjda med det.
  • Soldemor

Nu håller jag 90 min helg, sedan går jag på jour på sjukhuskyrkan t i morgon bitti. Sedan kör vi på¨...

TREVLIG HELG ALLA!

*Sätter in en skål med chips, en med nötter och choklad samt alkoholfri cider så alla kan dricka gott*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård