• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Klockarbol

*stoppar in näsan och vinkar lite*

Jag är här men hinner/orkar inte hänga med.

Blomman - fy för krasslig tuss Rynkar på näsan vet precis hur det känns och skit är det. Skönt att ni slapp op och ge Truls en puss på näsan från mig och hälsa att jag kommer och tar han i örat om han försöker äta mer skräp

Helipanzer - Jag vet min själ inte vad man ska säga... (förbannad var jag redan innan jag tittade in så min brist på nattsömn påverkas inte smack av mer ilska!)
    Första reaktionen är att där är en individ som jag gladeligen kan hjälpa äta skit. Mycket och starkt svällande skit. I nästa sekund har jag en halv anmälan formulerad och ett första utkast för att generera en stor fet prick i meritlistan.
    Fast mest vill jag bara beklaga djupt att ni drabbades av ett sån't komplett stolpskott. Och skicka en tanke som kan användas som skydd mot *jag kanske är dålig i alla fall* -tankar vid sena nattimmar. För sådan tankar ljuger bara.

Kram på er alla

• passionsblomman

Flamman, jodå, tack, det är bra med honom nu, fast han är lite trött och inte sitt vanliga sprallpaket än riktigt. Han är dessutom djupt missnöjd med matransonen, eftersom han dels har skonkost-jättegott ochh mjukt, som leverpastej ungefär-och dels får han inte full dagsranson ett par dagar. så han är ju hungrig och står vid matskålen, tittar på mig och verkliggen säger "men VAD är det du inte fattar-hit med mera mat!"

Klockis-ÅH vad kul att se DIG! Aslänge sedan! (måste vara för att jag slutat nattsudda*inser att jag har ett återfall*) Hur rullar livet på? Vad händer på hemmaplan och hur mår du?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Klockarbol

Jag har haft svårt att orka hinna läsa i trådarna och kvalar därför med nöd och näppe in som smygläsare...

Har försökt hålla lite koll på nyfödingar och andra viktigheter men får erkänna att jag misslyckats kapitalt!

Just idag är det riktigt illa med både mig och rullandet. Hade jag stoppat in näsan i helgen så hade jag kvillart försiktigt lyckiligt över en inköpt GrowCamp-modul som borde hålla styggsniglar stången och som jag kan odla lite grönsaker i utan att behöva gräva och sån't som gör illa händerna.

I dag excellerades det i att först klappa igen fastukvistdörren i vredesmod. Självklart när jag står vänd åt andra hållet och håller vänster hand om dörrkarmen.
    Jag börjar så smått inse att den hanterbara smärta jag har haft nu när det varit så varmt är ett minne blott.
    Glädjen över odlingmokafjongen blev kortlivad som extra bonus - jag kan sköta den med två halvdana händer men inte med bara en hand. Och just nu har jag bara en brukbar hand.
    Kan dessutom inte släppa tanken på att han faktiskt  SÅG att jag höll handen där...

Och senare lyckades han kläcka ur sig något så urbota dumt att han faktiskt inte är välkommen hit i morgon utan förväntas ringa och klart och tydligt redogöra för om han håller fast vid det han sa i kväll. Om så är fallet så får han hämta sina grejer på infarten.

Så så rolig är jag i kväll, sry.

Jag ska försöka återkomma när jag har nåt litet kul att berätta också

Nu är det natt eller nåt. Jag ska gå upp om 4,5 timme för äldsta börjar 7 på mornarna och det går inga bussar som passar under sommaren. Eller det går inga bussar härifrån alls under sommaren,

Jag skulle bli mycket tacksam om nån ville skriva en snabbresumé - nya familjemedlemmar, nya bostäder, jobb å sånt?
    Jag har sett att Muggles tvillingar har tittat ut men det är nog allt.

Nattinatt

• passionsblomman

Klockarbol, men Usch! Jag som hoppades att saker kanske stilla rullat åt lite rätt håll med make och värk och allt. Det vÄrk-ar ju inte alls så, dessvrre. Skit!
    Du får mer än gärna höra av dig mailledes och berätta mer och häva ur dig precis vad du vill-mer utan förbehållet att hela nätet kan se menar jag.
    Jag är inte den mest lämpligaa för sammanfattningar för närvarande, eftersom jag bara sporadiskt kikat in senaste tiden själv, men få se...Flamman har ett helsicke och håller nog på och skiljer sig, eftersom karln väl inte kommer att begripa saker och ting förrän allldeles försent eller mest troligt aldrig.
    Fru E´s kropp är inte alls någe samarbetsvillig och det är ett jäkla skit. Men gräver upp plantor och bakar och grejar med huset gör hon för fullt. (varför bor vi inte nära Klockis, och kan hämta blommor där?)
    Ninnis har jobbat sista dagen innan förlossningen som är beräknad 3 juli (väl?)
    Hvidis lilla Elvis är född och livet som tvåbarnsmor rullar för fullt.
    Ingis-Tja, hon kör järnet med plyschmobilen som vanligt. Hus, rabatter, barn, fester och hela killivitten. Solde har en intensiv tid så här års, men det fattar du ju, med tanke på vart du jobbar. Daa roddar Axel och Fälga med den äran. Axel har visst ett blåsljud på hjärtat men det verkar inte vara någon fara på taket?
    Andbeyond har hiskeligt ont fortfarande efter rupturen då Maty föddes. För övrigt älskar hon sin dotter över alla breddar. Fru Sy har det bra med lillpojken-om jag inte missat något jag borde ha sett. Bruttan har nog typ just landat på Gotland för att tillbringa sommaren där med tjejerna medan far i huset renoverar. Hon har haft mer än lovligt mycket med sköldkörtel, järnvärden och allsköns annan skit, men nu blir det nog en fin sommar!
    Heloise  -ja du såg ju själv! Fast lill a sötnöten Elise borde du åka några mil norrut och kika på irl-det är en riktigt gullplutta. Mugglan är som sagt i hamn med två fantastiska flickor och allt går jättebra på den fronten, men mindre kul med hennes mamma som inte alls mår bra-tungt.
    Lanovia har haft rätt fullt upp det senaste också va? *lite osäker här nu... Villemoa dras med himskans allergi både själv och resten av familjen. Har jag fel om det varit en del annan sjuka där bland barnen också?
    Nä, nu börjar jag blanda ihop vad som är vad och vem som är vem...bäst jag håller klaffen och går och lägger mig. Men något rätt tror jag det blev. Jag ber om ursäkt för den som är felsammanfattd, eller inte infattad alls. Jag har verkligen inte bra koll numera.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Heloise

Blommans gröna prick lyser! Hej hej hej vad jag saknat dig!
    Lille Truls
     Bästa blompojken!

Smint, klockarbol tack för peppning

Tack till er andra också för medhåll om skitkärringen

Fast alltså jag tror inte att hon är" elak" egentligen och hon är nog väldigt kunnig, det är bara det att vi inte passade ihop med henne, det skar sig från första början, rakt av bara. Då kan man inte ha ett så pass viktigt samarbete. Hon kläckte ur sig jättemkt fula och konstiga saker, men jag tror att hon menade dem i all välmening, men vi misstolkade precis som hon misstolkade oss hela tiden. Jag tycker fortfarande att hon är den otrevligaste jag stött på och då har vi avrundat typ en sisådär 30 olika vårdkontakter de senaste 8 månaderna( om inte mer). Men hon är säkert bra på sitt jobb hon är bara inte bra på sitt jobb när det gäller just oss och hennes people skills är kanske inte på topp, men hon var väldigt fin med Elise, men nu sitter ju Elise ihop med sina feta päron så då måste hon vara bra med dem med

Nu har jag precis skrivit 2 långa mail till 2 neosjuksyrror som vi hade i Gävle, de var helt fantastiska och jag ville att de skulle veta det, jag var dock tvungen att snoka reda på dem via facebook och sicka maddelande där, jag hoppas att de inte tar illa upp .-(

Flamman: härliga duktiga T!

Huset ja, det är ljuvligt Kommer bli kär och få hjärtat krossat för det kommer att lbi dyrt och vi kommer inte att ha råd, jag hoppas innerligt att det är typ nått fel så vi itne vill ha det, fat chance...

Nu måste jag sussa

och Hvidis: du är jättevacker!

• Fru E

Ninnis- ringde igår men antiklimax när hon var på Irland, tillbaka imorgon

Blommis-ja varför bor ni inte närmare så ni kan få alla blommor ni vill

• Norrskensflamman

Klockarbol; kul o se dig! Men skit också att du ska behöva ha det så jobbigt.
    Själv dras jag med ett rikspucko till karl... och en smärtsam skilsmässa som pågår och förmodligen kulminerar i augusti. Men först ska vi på semester hela familjen tre veckor... Få se hur det går!
    Han har återupptagit kontakten med sin slamkrypare "over there", bakom min rygg. Men vägrar flytta ut (har inte råd och har ingenstans att ta vägen) och hotar med än det ena och än det andra om jag ringer upp hans brutta och talar om hur landet ligger. Att han faktiskt fortfarande delar säng med MIG...  Snurrigt, jag vet. Han smörar och hotar om vartannat. Och jag bara bidar min tid. Skönt är iaf att NU, nu VET jag att de där fina, underbara stunderna, de är bara tillfälliga. Sen kommer ett bakslag. Och det rejält. Med hot och våld (oftast på döda ting). Och jag VET att han vägrar ta mediciner och vägrar acceptera sina diagnoser. Med eller utan diagnoser så har jag bestämt mig att jag vill INTE leva så här längre. Och det känns skönt samtidigt som det är en fruktansvärt stor sorg. Framför allt för våra barn. EFtersom maken flyttar hem under hösten, 180 mil bort, så kommer det för dem kännas som att de mister en förälder. Men det är HANS val, inte mitt.

Idag är det skolavslutning. T går u 1.a klass. Idag ska vi alltså klämma i till Den blomstertid nu kommer och hoppas på en "underbar" sommar.  Lite ironiskt är det nog.

• lanovia 08

Kan någon människa förklara för mig hur jag kan ha svårt att hinna med här när vi är hemma hela familjen??? Eller kanske är det just därför, får svårt att ha ro att sitta här när alla är hemma.
    Just nu hinner jag inte läsa ikapp allt som skrivits här.

Fru Bygg jobbigt med stress och lite sömn. Hoppas hon sover bättre snart.

Blommis, fy för att lämna Truls hos vetrinären. Sådant får mig också att böla krokodiltårar.

Trådfika... jag är avis, jag vill också träffa Ingis och fru E och klappa Ninnis gravidmage. *sätter mig i bilen och brummar söderut*
    Ninnis skall inte maken jobba här i götet snart igen??

• lanovia 08

Vet inte om jag ens skall ödsla tid på detta, men vi var på student i fredags. Där fanns folk som jag aldrig träffa förr. En av dessa frågade mig när det var dags för nästa barn att komma ut, november svarar jag. Gissa  svaret...
    "ojojoj då får ni att göra". Varpå makens mormor stod vid sidan om och bredde på för fullt hon också. "ja det säger jag också de kommer få så fullt upp" etc etc etc.
    Ja... vad skall ajg svara? Nej vi skaffar inte ett barn till för att få semester. ja vi kommer säkert få häcken full och skitjobbigt mellan varven men varför skall de hålla på att beklaga sig? Inget som säger att vi inte kommer få dras med makens psykiska då också, men det får vi väl ta då. Vi har valt att skaffa barn för att vi älskar det vi har nu och verkligen vill ha ett till och gärna tätt.

• lanovia 08

Förra veckan fick vi tillbaka på skatten så nu har vi bokat in 2 nätter i Sthl, skall bli mysigt och kul.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård