• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa

Heloise: jättefin baddräkt! Parvlarna hälsar till Elise och håller med: babyfingrar/händer är det bästa som finns! Axel försöker gärna stoppa in båda händerna samtidigt. Fördelen med det är att han inte kommer så långt att han får kväljningar.

Gaaah! Skitdator! Lyd mig!

• Daa
    Daa: nej jag anade ingenting. Men nu i efterhand tror jag att det var därför jag mådde så dåligt sista veckan. Jag samlade otroliga mängder vatten också, tänkte "det här kan inte vara normalt". Säkert därför mitt sf-mått ökade så mkt med, så att BM reagerade...
    Att det kan bli sådär. Det var ju likadant för mig. Ordentlig leverpåverkan, men jag var aningslös och tänkte först i efterhand att det var förklaringen till att jag mådde så dåligt på slutet.

Hoppas att Moa snart känner sig mer bekväm med den nya situationen.
  • Daa

Villemoa: stora Ellie! Och flera tänder. ♥ Kul att resa iväg.

Lanovia: så spännande det blir med RUL. Trist kommentar från svärmormor.

Hvidis: skönt att det är bättre med lilla E. Hoppas att både hon och Batman kryar på sig snart.

(nu skriver jag fortare än datorn, vilket inte säger så mycket om min takt. Måste kolla upp den här maskinen snart...)

Igår var det femmånaderskontroll och vaccination. De var så duktiga, parvlarna. Vi hade förberett oss för betydligt mer gråt och skrik, men det gick fort över.
    7,1 och 5,5 kg, så de växer. Fälga ligger två kurvor under medel vad gäller vikten, men är medellång. Axel ligger på medelkurvan.

Om någon är intresserad av matningen: jag försöker intala mig själv att jag snart är less på att amma. Axel är i alla fall less, så honom försöker jag bara lägga till någon gång om dagen. Det är väldigt sällan han tar bröstet och nu är det länge sedan det gick bra. När de var yngre tog jag striden, men nu är det inte värt det längre. Fälga gillar att bli ammad och hon är duktig på det, faktiskt lite bättre än med flaska. Så jag ammar Fälga morgon, eftermiddag och kväll. Förmiddagen blir det dubbelmatning med flaska och det går ganska bra. Axel flaskmatas av maken. Nackdelen jag upplever med det här är att jag sällan får någon mysmatningstid med Axel. Pumpar gör jag nästan bara för min egen skull: när bröstet är fullt och Fälga är mätt.
    I övrigt har vi börjat med lite potatispuré och det verkar de tycka är intressant.

Och på tal om matning: nu börjar det vara dags igen.

till er.  

• Ninnnis

Hej Daa!

Heja Parvlarna som växer och äter potatispuré

Jag förstår att du börjar bli less på att amma om det inte fungerar optimalt längre. Jag tycker det är imponerande att du har dubbelammat så pass länge ändå. Vi pratade om amning igår på föräldragruppen och jag förstår att det är väldigt mycket teknik som ska funka, både för mamman och barnet.

• Ninnnis

Muggles, jobbigt att Moa också är sur, Men som du säger måste det vara en stor omställning för henne.

Jag hörde häromdagen att det tar ca. 3 veckor, sedan har storasyskonet "glömt" att det har funnits en tid utan småsyskon. Jag har dock ingen aning om huruvida det stämmer eller ej. Det är väl förmodligen väldigt individuellt, precis som allt annat.

• Ninnnis
    Heloise skrev 2011-05-30 15:49:46 följande:
    Nu är det matdags och det betyder ju att det är Orry Main dags för mig Cool( saknar en dreggel smiley)
    Den här ser ut att dreggla lite Tungan ute
  • Ninnnis
    muggles skrev 2011-05-30 16:13:11 följande:
    Jag har helt glömt att jag skulle hälsa från Passionsblomman! Hon lever - om än med trasigt modem
    Hälsa tillbaks! Jag tänkte messa henne och höra hur det går. Det gör jag nog ändå, förresten
  • Ninnnis

I eftermiddag ska jag till BM, hoppas hoppas Mini ligger kvar med huvidet neråt! Jag tror det, med tanke på hur rörelserna känns, men man vet ju aldrig.

Nähä, jag får väl ta oich jobba lite. Tre dagar kvar...

• Villemoa

Daa: heja parvlarna som växer och frodas! Äter potatispuré också Tänk att de redan är fem månader! Förvånad

Ninnis: hur gick det hos BM, ligger Mini fortfarande med huvudet neråt?

Muggles: såg i den andra tråden (smygläser där) att du fått Syntocinon-sprej utskrivet. Det hade jag också nu med Ellie eftersom min utdrivningsreflex strulade ett tag. Den är jättebra och mjölken fullkomligt sprutar ut! Det står att man ska spreja fem minuter innan amning men man kan ta den strax innan. Det gjorde jag så Ellie fick suga samtidigt och så kom det igång inom 30sek-1minut.

• lanovia 08

Ja Ninnis hur gick det hos BM?

Det där med amning är verkligen inte så lätt som man kan tro. Innan E föddes trodde jag det var något som bara löste sig av naturen själv. Men så mycket teknik och övning och smärta som låg bakom innan det verkligen fungerade. NInnis ett tips är att ta god hjälp av personalen på BB, de finns där för att hjälpa till med amningen (och mkt annat).

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård