• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • lanovia 08
    Ninnnis skrev 2011-05-28 11:37:28 följande:
    Nu ska vi bege oss ut i skogen. Vi skulle egentligen behöva städa men vad fasen, om man inte är hemma så ser man ju inte skiten
    Så här vi tänkt några veckor nu, idag går det inte längre. Här måste städas är en sanitär olägenhet att befinna sig  här just nu. Går inget vidare bara, maken städar och jag sitter här...
    Är så fruktansvärt grinig idag, vet inte vad det är med mig men jag känner mig som en tidsintälld bomb som skall till att explodera när som helst. Kanske skulle testa att städa mig på gott humör.
  • Heloise
    lanovia 08 skrev 2011-05-28 13:42:51 följande:
    Är så fruktansvärt grinig idag, vet inte vad det är med mig men jag känner mig som en tidsintälld bomb som skall till att explodera när som helst. Kanske skulle testa att städa mig på gott humör.
    Kanske är nått i luften för jag skulle kunna slita huvudet av Panzer och han har egentigen inte gjort nått för att förtjäna det. Fast det är väl det som retar upp mig han har INTE GJORT NÅTT... Ibland känner jag mig som en hushållerska. Men så är det ju inte egentligen, det är bara ajg som är understimulerad och tjurig för att jag inte har varit utanför Bomhus( där vi bor) på 14dagar. Så hade jag tänkt att vi skulle åka in till stan idag och köpa lite bodies till skvätten och kanske ett par tights till mig och en morsdagspresent till Panzers mamma. Så säger karln att "jag åker jag så kan ni vara hemma" ARGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG nä f-n heller jag måste få komma ut annars blir jag galen! Jag vet att han menade väl eftersom jag är trött (sliten och gråhårig mao det tar tid för mig att bli så snygg som jag vill vara för att visa mig för folk). Menmen nu ser det ut som att vi alla ska åka, såvida jag inte lyckas tjura sönder den mysiga familjetrippen

Ninnis, mugglan och lanovia: tycker samma som er!

Mugglan: tack för att jag fick ta del av din förlossningsberättelse!

Daa: härligt att det ordnade sig med svärmor, men naturligtvis är det jobbigt!
  • Villemoa

Tack flickor! Den där bilden togs för några år sen, innan två graviditeter och några extra kilon men grundidén är densamma

• Ninnnis
    Villemoa skrev 2011-05-28 15:17:42 följande:
    Tack flickor! Den där bilden togs för några år sen, innan två graviditeter och några extra kilon men grundidén är densamma
    Äh vad fasen, du är ju du oavsett!
  • Ninnnis

Lanovia, hoppas det funkade att städa sig på bättre humör

Heloise, hoppas ni kom iväg hela familjen och fick en trevlig utflykt.

Vi har haft en härlig promenad i skogen. På hemvägen storhandlade vi och nu tror jag det blir en liten tupplur. Städningen får vänta lite til...

• Heloise

Åsch jag fick hångla lite med Panzer och så bjöd vi hem vänner på middag och Harry Potter maraton, stan får vänta tills imorgon Nu är jag inte alls speciellt grinig längre haha.

Ninnis: städningen kan alltid vänta  tycker jag. Själv sneglar jag på vinboxen och undrar om det är okej att ta sig ett pytteglas. Det värsta med vv är faktiskt att vinet är så dyrt i propoints. Nu är jag ju verkligen ingen vinkärring, men ett glas eller två på helgen tar jag gärna, det är fasiken en hel måltid *surar*. Så det får bli ett halvt glas och vatten.

Ska provgöra salladen vi ska ha på Elises namnfest, sesampanerad kycklingfilé med en sallad på färskpotatis, sockerärtor, jordgubbar och ruccola.

Sen har jag slängt ihop en äppelkak/paj-liknande sak. Kanske tarté är  rätt namn?

• lanovia 08

Sa jag att jag var grinig? gissa om jag blev på bättre humör när vi berättsde om bebisen för makens mormor! grattis är ju väldigt dumt att säga. Däremot var huvudbudskapet från henne att ojoj nu får ni att göra! Jotack svarade jag men nu skaffar vi inte barn för att inte få att göra! jo men hund o 2 barn! Ja, vad svarar man? Klart vi kommer vara sysselsatta men vi räknar med att kärleken väger över.

• lanovia 08

Nu sover E o jag skall gå o äta svärmors goda mat. Kurrar i magen. Appropå mage idag har vi märkt att min börjar synas.

• lanovia 08

skönt att du blev på bättre humör Heloise.

• Ninnnis

*tittar yrkvaket in efter en lång morfar i soffan*

Heloise, tänk vad lite hångel kan göra! Ta du dig ett glas vin, det hade jag gjort

Lanovia, för svärmormors negativa reaktion, men för putande mage! Påminn mig igen, vilken vecka är du i nu?

Själv dricker jag bubbelvatten och äter potatisskruvar för att motverka mitt låga blodsocker efter tuppluren Maken lagar fläskfilé med svamp och gräddsås som ska intas tillsammans med alkoholfri öl och fotboll. Nu får jag nog skynda mig om jag ska hinna ta en dusch innan maten.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård