• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Hvidbrud

Ja, oj oj, nu får ni att göra- Det skrive jag under på (och på samtliga namninsamlingar ovan ) Jo, här är det kalibalik i huset. Gnällprinsessan har flyttat in i min dotter, kan knapt känna igen henne, hon trotsar och trotsar och skriker i timmar. (ingen överdrift tyvärr...) inget hjälper. Hon är arg på mig för jag ammar och måste passa lillebror. Ibland kan hon godta att hon har en bror men för det mesta ignorerar hon varje häntydning till lillebror... Det ska nog bli bra. Tålamod är en dygd och en bubbla omkring sig är också användbart. Lillebror försöker tillpassa sina vakentider med systers sovtider. *Tacksam*. Och maken har fått e's virus nu, så han är både trött, irriterad och snuvig och hostig... Jag är trött på att blöda, hostar som en tok (inte så kul med slapp bäckenbotten efter födseln, men jag får sett till att jag kniiiiper ordentligt. Svärmor lurar runt hörnet men annars är det underbart att vara tvåbarnsfamilj! På riktigt! Efter all inlägg om klagande föräldrar har jag nu tillfört ett... Don't hate me...

• Villemoa
    Hvidbrud skrev 2011-05-28 20:00:23 följande:
    Ja, oj oj, nu får ni att göra- Det skrive jag under på (och på samtliga namninsamlingar ovan ) Jo, här är det kalibalik i huset. Gnällprinsessan har flyttat in i min dotter, kan knapt känna igen henne, hon trotsar och trotsar och skriker i timmar. (ingen överdrift tyvärr...) inget hjälper. Hon är arg på mig för jag ammar och måste passa lillebror. Ibland kan hon godta att hon har en bror men för det mesta ignorerar hon varje häntydning till lillebror... Det ska nog bli bra. Tålamod är en dygd och en bubbla omkring sig är också användbart. Lillebror försöker tillpassa sina vakentider med systers sovtider. *Tacksam*. Och maken har fått e's virus nu, så han är både trött, irriterad och snuvig och hostig... Jag är trött på att blöda, hostar som en tok (inte så kul med slapp bäckenbotten efter födseln, men jag får sett till att jag kniiiiper ordentligt. Svärmor lurar runt hörnet men annars är det underbart att vara tvåbarnsfamilj! På riktigt! Efter all inlägg om klagande föräldrar har jag nu tillfört ett... Don't hate me...
    Så där var det med Moa också efter att Ellie fötts. Första två veckorna var hon som vanligt och sen blev hon gnällmoster och trotsig. Det höll i sig några veckor och jag är övertygad om att det var för att Ellie kommit till oss. Hon fattade ju där att Ellie var här för att stanna och att hon nu fått konkurrens.
  • Villemoa

Heloise: vad skönt att dagen blev bättre! Hångel kan ju verkligen göra susen!

lanovia: blää för svärmormors dumma kommentar! Demon

• lanovia 08

Finaste Hvidis förstår att det är jobbigt nu. Trotsiga ungar klarar man sig väldigt bra utan.  Hoppas det lugnar ner sig snart och hon accepterar läget lite bättre. Blir stor omställning för henne, från att vara själv och få all uppmärksamhet till att tvingas dela den.

Och vet du du gör helt rätt som skriver av dig och klagar lite. Som jag skrev igår så får man för mig gärna vara trött och less mellan varven, det är man vi är ju inga stålmänniskor.
    När jag blir galen det är när folk JÄMT pratar med en jargong som går ut på att det är SÅÅÅ jobbigt med barn och de är bara till besvär.
    T.ex. en fd arbetskompis som dan innan röd dag suckar och säger att nä det finns ju ingen mening med att vara ledig från jobbet längre för man är ju ändå aldrig ledig hemma. NÄ just precis du har skaffat barn så sysselsatt är du för det mesta på hemmaplan. Men mening med att vara ledig och få spendera tiden med sina barn det måste det väl ändå vara???

• Heloise
    lanovia 08 skrev 2011-05-29 20:14:21 följande:
    Men mening med att vara ledig och få spendera tiden med sina barn det måste det väl ändå vara???
    WORD!

Jag är fast i traderaträsket! Förlorade precis en auktion med massa fina bodies Elise växer såå jävla fort att de tinte är ngn poäng med att köpa nya bodies för hon kan bara ha dem en kvart( typ). Hon hade 50/56 i vad som kände som en evighet, sen blåste hon mer eller mindre rätt förbi 62, eller hon kan ha byxorna och tunikor/klänningar/tights och vissa bodies men en del är på tok för små. Så nu försöker jag shoppa på mig lite fina 68 bodies. Men jag är ju lite petig, får inte vara för flickogt eller ha konstiga färger som jag inte kan matcha med nått. Därför är jag så sur att ajg missade det där paketet, allt där gick att använda ihop. Sen så är jag så himla kär i MOLO kläderna

Det blev en baddräkt, helt onödigt men vi ska ju gå på babysim med mongisarna( skrivet med kärlek eftersom jag själv har en odd-bird) och då lär man klä sig in style
  • Heloise
    lanovia 08 skrev 2011-05-28 19:13:11 följande:
    Sa jag att jag var grinig? gissa om jag blev på bättre humör när vi berättsde om bebisen för makens mormor! grattis är ju väldigt dumt att säga. Däremot var huvudbudskapet från henne att ojoj nu får ni att göra! Jotack svarade jag men nu skaffar vi inte barn för att inte få att göra! jo men hund o 2 barn! Ja, vad svarar man? Klart vi kommer vara sysselsatta men vi räknar med att kärleken väger över.
    Vilken svårmor! Du skulle ha sagt,: "va menar du att inte du kommer att komma hem till oss och ta hand om barnen medan jag och mannen roar oss? Jag trodde det var så det var, 1 barn tar man hand om själv men med barn no2 så får man gratis barnvakt..."

Hos oss är passiv aggression ganska vanligt( fast vi har bra mammor) men det är mkt ja alltså nu får ju ni göra som ni vill MEN JAG SKULLE blablablalbla= ni är dumma i huvudet och begår ett misstag, men lyssna på mig så blir allt bra...

Min svärmor gillade verkligen inte vår pojknamn och sa det gärna om och om igen, jag sa bara åt henne att "tja du har döpt dina barn och vi döper vårt barn" När vi fick elise så var både mamma och svärmor glada för då slapp ju vi dras med det fula namnet, "tja vi vill gärna ha fler barn och fula namnet är ff 1a på listan, så var inte så lycklig för det ni"

Min svärmor och min mamma är faktiskt helt underbara men de måste hållas kort, med det menar jag att man får liksom inte släppa in dem för mkt för då tar de över. Ergo vi ber inte om speciellt många råd, vi sköter det mesta själv, ställer dem inför fullbordade faktum ex inget dop. Hade vi frågat ska vi döpa eller inte så kan ni hoppa upp och sätta er på att det blivit ett jävla tjatande om dop. Däremot så kan vi fråga, ska vi ha lax eller kyckling på namngivningsfesten, frågor som inte är så viktiga men som får dem att känna sig delaktiga Det är tur att både Panzer och jag är på samma våglängd där

Panzers syrror däremot kan knappt ta ett eget beslut utan att fråga mamma och därför blir det kontroverser hela tiden när de ber om råd, får råd och sen gör tvärtemot...
  • Ninnnis

Hvidis, vad jobbigt med trotsande E. Klart att du ska kräka av dig ibland, det behöver man! Du är verkligen ingen klagmoster så lite gnäll från dig lyssnar jag på anytime

Hoppas det är en övergående fas och att hon snart förstår att er kärlek räcker till både henne och lillebror. Kram på er!

• Ninnnis
    Heloise skrev 2011-05-29 21:48:08 följande:
    Däremot så kan vi fråga, ska vi ha lax eller kyckling på namngivningsfesten, frågor som inte är så viktiga men som får dem att känna sig delaktiga Det är tur att både Panzer och jag är på samma våglängd där
    Det där är en väldigt smart taktik som jag också brukar utöva i olika sammanhang

Jättefin baddräkt förresten! Klart finaste lilla Elise ska vara tjusig på babysimmet
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård