• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Hvidbrud

Ha ha! Vilken tokig dröm! J jamar som en katt när han vill ha uppmärksamhet, faktiskt! Kommer man inte på en gång startar gallskriket! Låter jättegulligt... Det blir kanske en helt annan typ av baby denna gången Lanovia om di nu har valt en "annan pappa". En kille kanske?

• Daa
    Ninnnis skrev 2011-05-26 13:46:15 följande:
    Allra finaste Heloise!

Du (ni) gör ett så fantastiskt jobb med att vara Elises föräldrar. Jag kan inte ens föreställa mig hur jobbigt det måste vara att tvingas ge henne mediciner, sprutor, sond etc och dessutom bli ifrågasatt hela tiden. Men jag vet att Elise inte kunde ha haft bättre föräldrar och ingen känner henne så bra som ni. Självklart måste hennes sjukdom tas hänsyn till, men ni känner henne bäst och vet vad hon mår bra av.

Som jag har sagt tidigare, jag är så imponerad av din grundläggande positivitet. Men det vore väl konstigt om du inte bröt ihop lite ibland. Du har all rätt att tappa lusten och modet ibland, så som du kämpar på hela tiden.

Skit i vågen, ibland är det på måttbandet det syns. Och det går dessutom i vågor. Du äter bra, följer dina points och har dessutom promenerat 1,5 timme idag, det ska du vara nöjd och stolt över!

Stor kram, allra finaste du. Och jag köper gärna dina eco-krämer  
    Heloise: många kramar! Ninnis formulerade så klockrent, så jag tar mig friheten att bara skriva under.
  • Daa

Idag ska maken på vårdplanering för sin mamma. Efter sjukhusvistelsen veckorna efter påsk har hon varit på korttidsboende och nu ska det diskuteras framtid.
    Maken är orolig att de ska skicka hem henne. Argumenten för det har varit:
    "Hennes man kan ta hand om henne". Svärfar, över åttio, får inte sova alls om nätterna när hon är hemma dels för att det är som det är med henne, dels av oro för att någonting ska hända. Det blir bra. Inte.
    "De har en son som kan hjälpa dem". Maken, som jobbar och har små tvillingar och kan ha svårt att bara släppa allt för att åka och hjälpa sina föräldrar akut. Maken, som då konstant kommer att behöva oroa sig för hur hans föräldrar ska klara sig (befogat), som kommer att behöva vara hos dem ofta och mycket och då behöva ha dåligt samvete för att han ständigt lämnar mig ensam med barnen och hemmet.
    Och en del annat som gör hela situationen svår att hantera.

Vi får hoppas att handläggaren förstår.

Oj, nu vill Fälga ha uppmärksamhet.

• Fru Bygg

Idag är jag lite orolig. Har ont i magen (typ som mensvärk men ändå inte) och är rädd att det kommer av all stress som är runt omkring just nu. Har ju inte haft tid för att bara ta det lugnt och andas på flera veckor. Men visst kan man ha ont i magen (växtvärk) och allt är bra? ÄR inte helt säker på att jag känt pricken igår (kanske en liten spark, men sen tror man att man har inbillat sig det.). Tidigare om dagarna har jag känt rejäla sparkar och rörelser större delen av dagen. Vet att man inte behöver känna ngt varje dag, men är ändå lite orolig. Vill inte ringa barnmorska stup i kvarten och vara en superorolig mamma.
    Hoppas det släpper nu under morgonen.

• Ninnnis
    Hvidbrud skrev 2011-05-26 20:29:41 följande:
    Ninnis: jag tror att man kan känna det när barnet fixerar sig, men jag tror att det är mycket individuellt. Jag frågade min sjukgymnast och hon sa att det trofé hon vist. Det blir ju ett annat tryck i bäckenringen och sen rör sig barnet inte lika mycket efteråt.
    I så fall är han nog inte fixerad, för han rör sig minst lika mycket som innan Bökandet känns lite annorlunda nu när det inte är så mycket plats i magen, men rör sig gör han nästan hela tiden.
  • Ninnnis
    Hvidbrud skrev 2011-05-26 20:31:12 följande:
    Ninnis: sov medan du kan, även om det är över skrivbordet på jobbet...
  • Ninnnis

Hvidis, fina lilla E som är så duktig på dagis. Och goa J som går växer och frodas.

Lanovia, vilken dröm!

Daa, usch vad jobbigt med svärmor. Man borde inte behöva bråka för att få den hjälp man behöver. Hoppas det löser sig på bästa sätt. Kram på er!

Fru Bygg, det är säkert ingen fara, men ring BM om du är orolig. Min BM brukar säga att det är bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite. Hoppas det onda släpper och att pyret ger dig en ordentlig spark.

• Ninnnis

Åh så skönt att det är FREDAG! Jag har varit aptrött senaste veckan, men det är kanske inte så konstigt. I helgen ska vi bara slappa och ta det lugnt. Hundträff på söndag är det enda inbokade. 

*upprepar mantrat: bara fem arbetsdagar kvar, bara fem arbetsdagar kvar, bara fem arbetsdagar kvar...*

• Soldemor

Jag joinar aptrötta klubben! Begravningarna bara rasslar in och chefen har aldrig tid att ta dem, gissa vem som blir över då? Hade dessutom en kontrovers med en blivande brud om överlämning igår, hon blev så arg på mig!

Efter dagens beravning åker vi på läger med vår ungdomsgrupp, hem i morgon eftermiddag t en vigsel och sedan helgmålsbön m körmusik. SEDAN skall jag åka hem och packa inför Italien. Och när jag kommer hem därifrån kör allt igång igen. Jo, struts, det känns som en intressant karriärmöjlighet just nu...

Usch vad jag gnäller, förlåt!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård