• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

Mini låg med huvudet ner, dock inte fixerad. Den här gången hade han ryggen åt höger och fötterna till vänster, sist var det tvärtom. Enligt BM är det inget konstigt att han snurrar lite från höger till vänster. Just nu känner jag en tydlig liten fot under höger revben

Allt annat såg också bra ut, hjärtljud, blodvärde, urinprov etc.

Efter BM-besöket hämtade jag vovven och promenerade en timme i det underbara sommarvädret (27 grader i skuggan!). Nu har jag bakat kladdkaka med daimgrädde till jobbet imorgon (samma som till tjejmiddagen) och lagat middag. Maken är på väg hem från Gbg, han kommer hem om en stund.

Nu ska jag ta en dusch innan Desperate Housewives

• Daa

Ninnis: heja Mini som har huvudet neråt! Nu är det snart bara en månad kvar till BF (eller är jag helt ute och cyklar... )
    Och snart är du ledig. Hur känns det?

Ska bara förtydliga mitt inlägg igår (scrolla vidare den som inte tycker att det är så intressant):
    jag är inte less på att amma, för det tycker jag är jättemysigt. Jag hoppas bli less så att det ska bli flaska för båda barnen och därigenom mindre komplicerat. Snurrigt och svårt att förklara, men det känns logiskt. Och så vill jag mata Axel lika ofta som jag matar Fälga, för närhetens skull, men då ställer jag till det med produktionen i mina stackars bröst.
    Jag har halvammat två barn, både genom amning vartannat mål och bebisbyte under pågående mål, jag har typ trekvartsammat två barn (helamning under morgon och förmiddag genom antingen dubbelamning eller en efter en), under en period försåg jag båda med bröstmjölk helt och hållet genom flitigt pumpande och amning (det var när de var riktigt små och jag ansåg att det var värt att lägga ner den tiden på pumpning). Det har varit praktiskt möjligt med allt trixande eftersom vi hade möjlighet att vara hemma båda två så pass länge. Annars hade jag nog lagt ner det där med pumpandet, och kanske amningen också, betydligt tidigare. Men vem vet, då kanske jag hade övat mer på att få till dubbelamning?
    Det är några veckor nu som Axel har fått nästan bara ersättning, och han växer så det knakar och verkar må bra i största allmänhet. Han har valt och jag har (nästan ) accepterat det.
    Oj, nu blev det så mycket längre än vad jag hade tänkt. Vaddå ego?

• Daa

Andbeyond, hur går det för er?

Blommis, hoppas att ni har det bra och att modemet kommer igång snart. Du är saknad (hmm... kanske bättre att skicka sms...)

• Daa

Jaså, båda somnade om. Maten är förberedd. Ett val: ta chansen att spamma järnet eller ta plats lugnt och stilla på "my precious" madrass och invänta hungerkravallerna.
    Eller hur var det nu? Var det någonting som behövde göras? Eller var det någonting jag absolut ville kommentera innan jag loggar ut?
    Hur lång tid efter avslutad amning blir man av med amningshjärnan? Kommer man, på tal om något annat, någonsin i sina gamla BH:ar igen?

Titta, nu småspammar jag i ett enda inlägg. Det gick visst också.
    Och nu behöver jag inte välja längre, för nu är världens finaste Axel vaken och vill ha uppmärksamhet.

*ställer in en stor säck med kramar till alla er fina och under tiden somnade Axel om igen*

Hoppas att ni får en fin dag med harmoniska stora- och småsyskon, trevliga graviditetskänningar, fint väder, fika på jobbet, snälla arbetskamrater eller helt enkelt en i största allmänhet skön tillvaro utan förkylningar, flunsor eller andra jobbigheter.

• Ninnnis
    Daa skrev 2011-06-01 07:30:09 följande:
    Ninnis: heja Mini som har huvudet neråt! Nu är det snart bara en månad kvar till BF (eller är jag helt ute och cyklar... )
    Och snart är du ledig. Hur känns det?
    Det är en månad till BF (3 juli) på fredag Det känns overkligt men alldeles underbart! Jag kommer säkert känna ett sting av dåligt samvete på måndag när jag ska vara hemma eftersom jag mår så bra (hej Luther), men det försvinner nog ganska fort antar jag.
  • lanovia 08

Ninnis, vad bra att han ligger åt rätt håll. Då kommer nog fixeringen snart också.

Klart du inte skall ha dåligt samvete på måndag. Passa på och njut av ledigheten istället. Även om du mår bra kan det vara skönt att få vila sista tiden.

• lanovia 08

Daa, då förstod jag dig rätt redan igår. Hade tänkt att kommentera redan då, men precis när jag började skriva till dig så ringde telefonen och jag blev fast där en lång stund.
    Det där med amning är inte lätt. Men om du vill fortsätta amma kan du inte försöka släppa kravet att amma dem båda, Axel verkar ju inte vilja ammas mera om jag förstod dig rätt. Var då nöjd med att du klarat amma honom så länge som du kunnat. Fälga vill helst ammas? Amma henne då och försök få mysstunden med Axel på annat vis. Du kommer inte vara en sämre mamma till Axel för det eller bättre till Fälga, du anpassar bara efter de två barnens olika behov och gör så att du kanske orkar med amningen lite längre.

• lanovia 08

Igår hade vi en supermysig dag. Vi åkte till stans stora grönområdespark, där grillade vi korv, gick med vovven och tittade på alla djur som finns där. Riktigt mysigt och underbart väder. Ganska trevligt att vara hemma hela familjen.

Väl hemma slocknade jag en timme, helt slut. Måste säga att jag är i mitt esse just nu.

Nu skall jag sätta mig och förbereda möte med jobbcoach på fredag (något som mitt jobb har erbjudit mig och verkar väldigt bra). Sedan väntar fönstertvätt. Har insett att vi inte kan se ut genom föntrena längre. Och nej det var ingen överdrift!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård