• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman
    lanovia 08 skrev 2011-06-02 19:57:05 följande:
    Blommis du skriver så insiktsfullt. Tycker verkligen du skall leva en dag i taget, samhället verkar ju låta dig göra det nu så ta vara på det.
    Tänk, fundera och var i nuet. Vi finns här när du behöver. *kramar*
    Tack ska du ha!
    Jo, jag får liksom så vackert lov att göra det-ta en dag i taget. För inget annat finns som går att göra. Inget går att stressa fram eller snabbfixa, och saker händer längs väge som kanske är de viktigaste, även om de är osynliga för alla andra "där går hon bara hemma och drar", och rätt obemärkta för en själv med. "Ska det aldrig hända något någon gång" Fast det kanske pågår mängder av processer inomords för fullt.
    Och utredningar, provtagningar, och allt sådant, taar ju uppenbart evigheter. Och sjukgymnastik mm är ju långsiktiga saker.
    Jag börjar känna att det är OK med tidsaspekten. I vintras hade jag med panik. men det är klart-nu har ju mina höga värden sjunkit till gränsen för för låga, så nu är jag ju helt seg stället, så jag är kanske coolare bara för att jag inte orkar annat...

Ninnis, äh-du är bara helt hormonproppad, så du blir så lättrörd!

Jag ska ta och messa Andbeyond så vi får höra hur läget är.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ninnnis
    passionsblomman skrev 2011-06-02 23:02:47 följande:
    Ninnis, äh-du är bara helt hormonproppad, så du blir så lättrörd!

Jag ska ta och messa Andbeyond så vi får höra hur läget är.

Ja snälla, messa henne så vi får veta att allt är ok. Och hälsa henne så gott.
  • Ninnnis

Ha det så trevligt i stugan, Lanovia. Jag kan tänka mig att det är underbart där uppe nu.

Vi åker till stugan i Småland i eftermiddag. Det ligger ju inte vid havet, men vid sjön i alla fall

Vi hade för övrigt en underbar dag igår. Vovven var lycklig som fick bada och springa fritt och vi njöt av naturen och det härliga vädret. Det var nog sista gången innan förlossningen som vi går just den turen så det var härligt att hinna med det en sista gång. Jag insåg återigen hur tacksam jag är att jag kan vandra 3,5 timme en månad innan BF. Eftersom vandring är ett gemensamt intresse för oss betyder det mycket för mig att ha kunnat göra det under hela graviditeten.

• Ninnnis

Och vet ni vad? Det är inte bara fredag, det är även min sista arbetsdag på sisådär ett år

Det firar jag med massage om en stund

• Norrskensflamman

Älskade Blomman

Du är så klok och insiktsfull. Ta en dag i taget.

När du berättar om hur du mår så kan jag inte låta bli att slås av vissa likheter med min allra bästa väninna. Hon fick diagnosen ME/CFS för drygt ett år sedan. Efter att ha mått dåligt i flera år. EFter otaliga undersökningar och provtagningar. Efter att ha gått i väggen två gånger. EFter att ha haft oförklarlig värk, svullna leder, depressioner (som egentligen kanske inte var depressioner), inflammationer, infektioner, konstant förkyld, öroninflammation osv osv osv. http://www.rme.nu/om-me-cfs

Nu säger jag inte att DU har detta Blomman, det är ingen roligt diagnos att få, men trots allt så tyckte min väninna att det var skönt att äntligen få svar på vad det var "för fel" på henne. Hon upplevde också att alla sneglade på henne och i princip trodde hon var arbetsskygg.  Fastän hon är en arbetsnarkoman!!!

Jag menar bara att ta en dag i taget. Ge inte upp. Låt läkarna rota vidare och ge dig inte förrän du fått svar. Du har rätt att få veta och du har framför allt rätt att få må bra!!!

Skickar ett helt lass med styrkekramar till dig, min kära Blommis Hjärta

• andbeyond

Hej ni fina fina flickor!

Tack snälla för att ni tänker på mig och undrar, förlåt att jag inte hört av mig. Jag har läst så ofta jag hunnit men har aldrig blivit att jag satt mig ned och skrivit.

Först av allt: STORT GRATTIS till alla nya mammor och pappor och VÄLKOMMEN till alla söta bebisar! Hjärta
    Hoppas ni alla mår bra!

Här hos mig har det varit bra överlag, när lillan var 2 veckor flyttade vi hem till min Mamma då de stambyter hos oss, blir kvar här hela sommaren. Fungerar jättebra, har varit skönt att ha hjälp. När lillan var 2-6veckor var hon jätteförkyld och det var mycket med att få henne att äta och andas samtidigt men nu mår hon alldeles utmärkt även om hon fortfarande väger liiite lite. Vi har dock fått byta till stl 62 så hon växer och frodas. Joller och leenden är del av varje dag nu vilket gör allt lättare. Anledningen till att jag inte satt mig ned här är att det har varit så mycket skit med mig. Förlossningen har jag ju berättat om, efteråt har jag haft väldigt ont. I början var det svårt att gå/stå/sitta trots smärtstillande tabletter, nu är det rätt ok men måste fortfarande äta voltaren vilket känns skit. Har haft en infektion med varbölder på ställen man INTE vill ha det som är läkt nu men det är frustrerande att inte kunna stå upp i mer än 5 minuter utan att det känns som att hela underlivet ska explodera... Mycket tankar och känslor och försöker hålla mig positiv och se det fantastiska i att jag ju har fått en dotter så då är det ju värt det! Men ja, det har varit svårt att sätta ord på kaoset inombords. Läkarna vet inte riktigt varför jag fortfarande har så ont men ska försöka gå till sjukgymnast och se om jag behöver hjälp att träna upp musklerna om det är gammal foglossning som spökar tillsammans med ärrvävnaden (som alltså också behöver stretchas då).

När jag sitter i soffan och pratar med min lilla dotter och inte har ont alls då är livet bättre än någonsin så vi är så lyckliga jag och maken

Hinner inte riktigt kommentera någon nu, har varit borta lite för länge men vet att jag läser och tänker på er alla! Ska försöka sätta mig här lite oftare nu när lilltjejen sover själv lite längre stunder på dagen.
    Kramkramkramkramkram till er allihop!
    Nalle

• Norrskensflamman

Andbeyond, stora, stora kramar till dig! Jag råkade ut för precis samma med min första tös !!! Jag fick infektion i såren där de sytt mig. Alltså inne i... Det var HEMSKT. Precis som du beskriver en FRUKTANSVÄRD smärta och jag kunde bara stå o gå i 5 min.
    Jag måste faktiskt säga att då var min make ett stort stöd för mig, han hjälpte mig jättemycket då. Han var arbetslös och han skötte blöjbyten, badning och allt annat, för jag kunde knappt stå på benen. Sen fick jag en massa svaminfektioner från HELL pga penicillinet och så där höll det på. Men till slut så gav det med sig. När infektionerna väl var utläkta helt.
    Precis som du skriver måste man stretcha upp ärrvävnaden. En varsam make och massor med barnolja var vad barnmorskan rekommenderade. Och det hjälpte !
    Så hav förtröstan min vän! Förstår  vad du går igenom.

Roligt att höra att lillan växer och frodas

• Ninnnis

Åh, nu när Andbeyond äntligen tittar in hinner jag inte skriva!

Stoooooooooor kram på dig vännen, jag har tänkt massor på dig.

Maken sitter i bilen och väntar så jag måste rusa. Kram på er allihop, nu är jag LEDIG och ska vara i stugan över helgen.

• passionsblomman

Flamman, FY! Och mera FYY vad det var många saker där som stämde otäckt väl överens med en hel massa! Rynkar på näsan

Och FYYYYYY vad läskigt med både hur du fick det efter förlossning, och FY Andbeyond vad hemskt du har det med bölder och värk! *svimningskänsla* Vilket jäkla skit!!!
    Hoppas verkligen det snart går helt över!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Heloise

Hej Andbeyond! Vad tråkigt att du ska behöva ha så ont Härligt att höra att allt är bra i övrigt!

Blomman: Du är fantastisk!

Ska ta ett bad med mull-ulla men ville bara sticka förbi och säga hej!

Beställde precis en sådan här, de är vida bättre än baby björn(fast så klart jävligt dyra) vi fick den här av svärmor
    www.granolababies.com/beco-gemini-luna/prod_1141.html

Ikväll ska jag sätta mig ner och sy sådana här till Elise

www.ottobredesign.com/fi/kaavat/pdf/Soft_letters.pdf

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård