• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

Hvidis, det närmar sig! Iiihhhh

Heloise, brieost?! Det varierar kanske med producenten?

Vilken vecka föddes Elise, förresten? Jag minns att det var tidigt, men inte hur tidigt. Härligt att hon visar humör, heja lilltjejen!

Flamman, men FY vad läskigt med din bror och svägerska! TUR att det gick bra med dem. *skakar på huvudet åt din makes vändningar*

Ligger du i riskzonen att bli uppsagd?

GRATTIS på ettårsdagen, finaste lilla grodan! Hipp hipp hurra! {#emotions_dlg.flower}

Leksi, var härligt med lyckat spa på tu man hand. Duktiga lilla A!

Fru Sy, hur går det? Jag förstår att du har lite annat att stå i än att skriva här, men jag är så nyfiken på hur det är med er!

Bruttan, hoppas du tillfrisknar snart. Vilket härligt födelsedagsfirande du verkar ha haft!

Mugglan, allt bra med Ada & Beda?

Blommis, när åker ni norrut?

Fru Bygg, hur är det?

Ingis, vad duktigt du är med trädgården! Jag har åstadkommit påskris med lite fjädrar och kycklingar ute och inne, medan maken har planterat rosor, satt potatis och grävt i landet ....*skäms*

Fru E, kramkramkramkram!

• Ninnnis

Maken är hos sin kusin och bygger terrass idag så jag och vovven myser i solen. Vi har precis kommit hem från vår 8-kilometersrunda och nu ska vi slappa lite på solsängen. Det är gött att vara påskledig, speciellt i detta underbara väder

I morgon ska vi på besök på förlossningen och på torsdag ska vi på hockey (Sverige-Ryssland). Fredag till måndag ska vi till stugan i Småland med mina föräldrar. Däremellan ska vi grilla, sova länge och bara njuta av sista långledigheten på tu man hand  

• muggles
    Norrskensflamman skrev 2011-04-19 12:36:18 följande:
    Men gud Ingis Så flitig du  är med blommorna!!! En riktig Flitiga Lisa

Låter helt absurt för mig med plantering och frösådd... Vi har stora snödrivor kvar här, även om det smälter undan rätt bra om dagarna.
    För mig är det tvärtom: har suttit i solen i linne och insmord med solkräm både igår och idag Krokusarna är redan överblommade, gräsmattan har blivit grön och börjat växa och penséer och påskliljor frodas för fullt!
  • muggles

Med tvärtom menade jag att det känns absurt att höra om snö och skotrar och sånt!

Ninnnis: jadå Ada och Beda mår så bra därinne verkar det som. SF-mått 37cm idag (=mer än fullgången).

Hvidis: fick du snitt förra gången el vad menas med att du inte vet? Om du klarar värkar med bara akupunktur så blir jag imponerad! Jag hade jättebra nytta av min profylaxandning och en TENS-apparat fram till ca 7 cm (var öppen 6-7 cm när vi kom in till förlossningen). Därifrån fick jag även lustgas och valde sterila kvaddlar som "tillval" Lustgasen var rätt värdelös kände jag, den kapar topparna av smärtan men så himla underbar som vissa verkar tycka, var den inte. Kvaddlarna var skitbra! Jag tog först bak i ryggen för jag hade så satans ont där, sedan framme vid blygdbenet när det började göra ont där också. Sedan bad om jag om en påfyllning i ryggen (effekten försvinner efter 2h). Barnmorskorna som la kvaddlarna hade aldrig varit med om att någon velat ha flera gånger haha. Men för mig funkade det kanon!

• muggles

Sperma tycker jag luktar som alfaalfagroddar! El tvärtom, beroende på hur man ser det...

• muggles

Hvidis: någonstans har jag läst tipset att lägga en kökshandduk i trosan i ngn timme. Är det fostervatten så blöter det igenom, är det flytningar lägger det sig som ett lager "ovanpå" liksom. Du kan ju pröva...

• Ninnnis

Muggles, härligt att allt är bra! 37 cm är ganska imponerande Jag hade 27 förra veckan...

• Ninnnis
    muggles skrev 2011-04-19 14:39:51 följande:
    Sperma tycker jag luktar som alfaalfagroddar! El tvärtom, beroende på hur man ser det...
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård