• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Heloise

Hvidis jag säger som lanovia*: hur känns det? Det är så spännande, en liten Elvis

Ninnis: härligt med långledigt!
    Leksi: Elise och jag har röstat på gulliga A
    Bruttan: grattis i efterskott, surt med feber dock
    Andbeyond: Mary är ljuvlig Hjärta

Här är det bra, för det mesta. Lite kinkig skvätt, fast det är jag bara glad över. Det betyder ju att hon har lite go i sig, att hon är som "alla" andra bebisar, jag gillar gnäll
    Den 3e maj är det hormonstart, ser verkligen framemot det I lördags drog Elise ut sonden själv så vi lät det vara och sedan dess har hon ätit mer eller mindre hela mål mat. Vi ska byta till en energirikare ersättning som heter Infantrini, den ger 30% mer energi per ml än ex semper och nan. Vilket betyder att vi kan gå ner i volym men ändå behålla själva energiintaget, ex Elise äter 155mlx5 semper lemolac i dagsläget. Men det räcker med ca 100ml infantrini+ 20 ml lemolac för att få samma energimängd. 120ml orkar hon nästan jämt äta, och de mål vi "vet'2 är svåra då kan vi köra 100ml "ren" infantrini. 100ml får vi alltid i henne.

Så då behöver hon inte ha sonden nå mer. Jag försökte sätta den i dag, men dels slog hon efter mig och ylade som om jag försökte mörda henne och dels så drog hon ut sonden igen på typ 1min
    Det gör ju inget att hon gråter( mer än att det skär i hjärtat) men det är lättare att sätta den fel om hon vrålar för kung och fosterland, och dessutom åker den ju ur snabbt som ögat och det är inte bra att sätta den hela tiden. Ergo, tjockismat till mullulla och ingen sond= jätteglada föräldrar

Vi ser en väldigt stor förändring hos henne, hon är otroligt mkt starkare i nacken och det är inte alls långt borta att hon håller huvudet helt utan stöd, hon är vaken väldigt mkt mer sen så har hon även genska hett temperament och gillar inte alls att sysselsätta sig själv. Helst ska jag sitta och titta på henne hela tiden, leka och sjunga Vi kallar henne Nermal, ni vet Gustafs lille nemesis Hej jag är Nermal världens gulligaste kattunge... Elise är mer så här; Hej jag heter Elise och alla säger alltid att jag är sötst i världen och alla tittar på mig, så varför tittar ni inte på mig? Kom igen jag är ju världens bästa bebis, mittpunkten i allas liv, titta på mig

• Heloise

btw jag rekomendera starkt att baka egna hamburgerbröd, lätt som en plätt, billigt och jättegott

• Leksi
    Villemoa skrev 2011-04-18 10:31:29 följande:

Hvidis; 4:e är ett bra datum, då fyller en av mina bästa kompisar och min svägerska. Jag tror också han kommer tidigare fast jag tippar tidigare än dig Valborg tror jag han kommer, då är det vår 7-åriga förlovningsdag.

Ja Hvidis den 4 maj är en bra dag att föda barn på, det gjorde jag förra året! GladBaby
    Håller tummarna för att han stannar i magen till efter Valborg så din mamma kan ta lilla E.
  • Leksi

Ingis, fy sjutton för sjuka barn och kräks i sängen! Guld i mun Det är ju aldrig kul men extra jobbigt på natten. Hoppas Loppan fått behålla det hon ätit idag och att hon snart mår bra igen.

Bruttan, hur mår du nu? Har du kunnat vila och ta igen dig efter det hårda firandet i helgen? Cool Vilka härliga tjejkompisar du verkar ha!

• Leksi

Lanovia, har du lyckats hålla graviditeten hemlig än så länge?

• Leksi
    lanovia 08 skrev 2011-04-15 23:05:29 följande:
    Leksi NJUT av tiden tillsammans bara ni två och som jag sagt tidigare ring inte hem för att fråga hur det går. Låt dem höra av sig om det behövs. Annars ringer ni just precis när A kinkar lite också är friden störd.
    Hur mår du annars nu?
    Vi hade det superhärligt i lördags!! Även om upplägget inte blev helt perfekt på spat (vi hade varsin 80 min behandling bokade men fick dem inte parallellt utan efter varandra så det blev ju inte så mycket tid att bubbla och basta tillsammans) så var det ändå underbart skönt att bara få relaxa och komma bort lite. Min behandling var nog den bästa jag någonsin fått, peeling och massage av hela kroppen inkl huvudet. SÅ NICE!! Höll på att somna hela tiden... Och efteråt var vi och åt lyxig lunch på en uteservering eftersom vädret också var på vår sida och det var riktigt varmt för första gången. Solig Kände mig trygg i att A hade det bra hos mina föräldrar och oroade mig bara lite. Skickade två sms men det var allt. Glad Och det hade så klart gått jättebra.

Hur var möhippan i helgen?
  • Norrskensflamman
    Heloise skrev 2011-04-18 21:19:56 följande:
    btw jag rekomendera starkt att baka egna hamburgerbröd, lätt som en plätt, billigt och jättegott
    Recept tack, Heloise
  • Norrskensflamman

Godmorgon!

Leksi, härligt att bli ompysslad så där och lyxa till det. Duktiga lille A, klart det inte var några problem med honom.
    INgis; fy fabian för nerspydda sängar. Hur mår Bellabus nu då?

Lanovia; lycka till med jobbsökarskrivandet.

Bruttan, hoppas du snart är på benen igen, vännen ♥
    NÄr är det Blomfamiljen kommer till er??

Här fortsätter det att storma, och då pratar jag faktiskt om vädret denna gång
    Solen skiner dock och det känns bra.
    Tyvärr fick vi ytterligare tråkiga besked på jobbet igår; ytterligar 4 pers varslas på vårt kontor Ingen går säker, alla hänger löst m a o.

Maken meddelade att han åker iväg redan långfredag kväll " vad ska jag vara här med er för och slösa tid". Nähä, men är det så du känner så är det väl bara du åker då... tyckte jag. Det verkar brinna i knutarna att ta sig iväg. Kanske är det en slamkrypare som lockar därborta. Men det konstiga är att nu vill han att vi ska ta semester samtidigt i sommar, hör och häpna, och åka på solsemester tillsammans med flickorna och farfar med familj. INte lätt att hänga med i svängarna...
    Jag bara flyter med och tar det mesta med en nypa salt just nu.

Min bror med fru gick genom isen i helgen med skotern, ute i skärgården. De höll på att drunkna De klarade sig tillslut upp på ett isflak och fick hjälp. Skotern hamnade på havets botten. Tur att inga barn (deras barnbarn el våra flickor) var med!!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård