• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • sweetstreet
    Fossing77 skrev 2011-01-20 15:14:46 följande:
    Dom ville veta könet just för att hon skulle sövas, hon ville inte somna och vakna som mamma till någon.. Och så blev det så fel. De ville dessutom verkligen ha en liten tjejja att avsluta med efter 2 pojkar... Dock gjorde de inga köns-UL på privatklinik utan det var på "vanliga" rutin-UL på spec-mvc de fick veta. Vet inte om det spelat nån roll iofs.
    Jobbigt!
    MEN jag kan samtidigt inte fatta att folk verkligen inte inser att ett UL inte ger 100%säkerhet vad häller kön! Särskilt inte om de säger flicka. Vill man veta helt klart måste man göra fostervattensprov eller liknande för att se X eller y-kromosomen, men det gör ju folk väldigt sällan om det enbart handlar om könet gissar jag, vilket är tur.

En av mina bästa vänner är barnmorska och hon berättade om ett par som kom in när hon jobbade på förlossningen och mamman skulle föda. Det var en tjej enligt ULet och föräldrarna var sååå glada eftersom de redan hade fyra söner sedan tidigare (eller om det var tre??). Oavsett var de glada för att nu få en tjej. De hade fått sjukt mycket i rosa av släkt och vänner. När förlossningen var klar stod min vän där och höll upp en liten pojke...!
    Eftersom hon kände till deras "historia" så sa hon att det kändes lite konstigt först, men att hon verkligen gratulerade dem ändå. Pappan och mamman såg lite konstiga ut först, men sedan sa pappan lite matt"Hoppas han kommer gilla de rosa klänningarna..." och så började de alla skratta.

• sweetstreet

Neej ser att Hattis har fått brunt!!!
    Men du vet lite brunt är inget vännen!!!!! Jag håller tummarna.

• sweetstreet
    MUGGLAN

GRATTIS!!!!!!!!! 

tuuutututuuuuttituuuut i Knulltrumpeterna!!!!!  
  • passionsblomman

Nämen vadfasen, jag SKULLE ju hålla reda på dag, nu när det var en viktig dag!

GRATTIS MUGGLAN PÅ FÖDELSEDAGEN! 40-ÅRSDAGEN!!!

Här få´ru en blomma:

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • sweetstreet

ng flera namn så är det lite lustigt här i USA för här är alla formular liksom standardiserade för att man bara ska ge sitt barn " namn plus efternamn då såklart.
    Vi gav ju vår tjej tre och det blev väldans krångel med detta eftersom de då undrade om det var ettt dubbelnamn...
    Snacka om byråkati!

När jag sedan frågade amrisvänner jag har sa de att jooo så var det nog. Här ger man oftast bara två förnamn. De enda som ger 3 förnamn är antingen "typ white trash people" eller "celebrities som Hollywoodskådisar eller vääääldigt rika personer". Oj!!! Hm, vi passar inte in i ngn kategori alls....  

• sweetstreet

Hej PB,
    vilken vacker bukett!!!
    har du gjort den?

• sweetstreet

Dotterns namn ligger tyvärr lite väl högt på listorna men det var maken som tyckte om det namnet många år innan vi ens fick barn. Och på den tiden var namnet rätt ovanligt. Jag kände nog enbart till en viss fröken Fitzgerald samt en svensk Lemhagen med samma namn.....

Och när vi sedan äntligen fick barn så hade namnet klättrat jädrigt högt på listan hemma men vi bestämde ändå att det var ok eftersom vi ju bor här. Men nu har vi insett att det nog blivit rätt poppis här med för fler och fler med samma namn hörs omkring oss....

• sweetstreet

Lappis,
    gissar att namn som
    Harald, Hans, Helena, Henrietta och Harry inte ligger så högt på era listor då....???

• sweetstreet

Jag ahde ju funderingar på namn som sedan gick bort för de låter så "illa" på skånska.....

• passionsblomman
    sweetstreet skrev 2011-01-20 18:37:20 följande:
    Hej PB,
    vilken vacker bukett!!!
    har du gjort den?

Tack, fast nä! Men jag fotade den för att få en bild på färgkombinationen som jag tycker är typiskt en sådan som är väldigt svår att förklara utan bild.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!