• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Snorkfröken77

Nenne - Ja juuuuust jaaaaaa! *ser mig omkring med flackande blick och hoppas att inte folk fattar att jag fattar noll*

• nennesjuttioåtta

ååh jag har också torr och kliande hårbotten men jag har trott det varit överkänsligt mot det häringa tvättgrejsimojset på så många bokstäver i konstig ordning, alternativt parfym. Men nu har jag provat javafanhetter

äääh

glöm det. Ingen idé att försöka göra reklam när jag varken vet vad skiten heter eller tycker det är bra grejer. 

• nennesjuttioåtta

Snorkis – och inte ens skägget var en garanti för att det var pappan. Det kunde vara mamman också, men luktade personen kamomill så var det garanterat en mamma.

• nennesjuttioåtta

jag har aldrig haft problem med att mitt andranamn kommer före mitt förnamn förrän senaste tre-fyra åren. Så dags nu att försöka lystra till något som halva befolkningen heter + ett nytt (nåja) efternamn. Det är ren tur att jag inte åkt på någon avgift för uteblivet besök trots att jag varit på plats, hahah

• Telis

Ha, vad det är kul med dom där namnlistorna. Där kan man se att Rus namn faktiskt är dubbelt så vanligt som Prickens.

• Oupsie

Angående antal namn så har jag två namn + efternamn, maken har tre namn +efternamn. Jag har som sagt alltid tyckt att mina föräldrar varit lite snåla som bara gav mig två namn, kanske för att jag inte är särskilt förtjust i det andranamn som jag fick .

Därför tänkte vi att vårt barn skulle få tre namn, men nu vet jag inte riktigt. Det vi har tänkt att ha som andranamn har vi varit överrens om länge men vi har svårt att enas om ett förnamn, så jag vet inte riktigt om vi kommer på något tredje namn, eller om det blir ett av förstanamnsförslagen.

Men det verkar ju nästan som att vi får plocka fram pojknamnslistan istället.

Blev lite irriterad på svärmor angående namn. Det namn som vi har tänkt som andranamn är efter min  farmor, ett par av de namn som vi har som förstanamnsförslag finns också i min släkt, vilket maken råkade nämna. Det är mest en slump, vi har funderat på namn och hittat några som vi gillar, kanske tittade vi extra på de namnen som fanns i släkten men man måste ju gilla dem också. Men då tyckte svärmor att vi måste ta ett från deras sida också. Men vi vill inte ha något av de namnen, jag har själv frågat maken om det är något som han gärna vill ha från sin sida av släkten men han vill inte. Och hade det blivit en pojke så hade det blivit tvärtom, inga namn med koppling till min släkt.

Hur har ni gjort? Har ni gett något namn bara för att göra någon annan nöjd?

• Oupsie

Jag gillar Harriet . Men jag känner en snäll Harriet .

• Telis

Oupsie, nu har inte någon i våra släkter haft någon åsikt i namnfrågan men jag är rätt säker på att jag aldrig någonsin skulle välja ett namn bara för att någon annan ville det. Vilket jädrans trams rent ut sagt att det "måste" vara ett namn från varje sida.

• Telis

Jag tycker att det är så svårt att komma på fina namn så jag skulle aldrig ödsla fler än två namn på mitt första barn, man måste ju ha så att det räcker till resten också. Stackars Televinken får nöja sig med två.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!