• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Fossing77
    Soldemor skrev 2011-01-20 14:26:44 följande:
    Det var inte ett försäljningsargument för någon ny, dyr schamport?
    Det är mycket möjligt ;) Men jag har alltid fått byta med jämna mellanrum. Mitt hår svarar bra i början när jag bytt, men sedan lägger sig effekten efter nåt halvår, så då byter jag sort ett tag. :) Detta schampot hade hon hemma i duschen så hon var och kollade namnet när jag pratade med henne på FB. Hon vet dessutom att jag inte köper av henne på salongen utan via nätet ;)
  • Oupsie

www.baressoshop.se/categories.php%E5rv%E5rdsm%E4rken/Cutrin-BIO%252b&Cutrin-BIO%252b_open=1

Bio + använder jag ibland för min torra hårbotten, men de säger att man ska använda den som en kur. I vanliga fall använder jag ett schampo från body shop, det är ett mjällschampo/mot torr hårbotten och det är i princip det enda schampo som jag har hittat som funkar på min hårbotten. Så jag varvar lite mellan de två.

• passionsblomman
    Liten med Mindre skrev 2011-01-20 13:48:55 följande:
    Och vi som tyckte vi var så orginella när vi valde namn från min farmors släktträd - och så hamnade vi på 10-i-topp så det sjöng om det. Fast vi beslöt oss för att stå fast vid namnet ändå om det nu är någon nackdel att ligga på listan.
    Det är ju precis därför namnen kommer igen och blir nya "topp-listor". För att man inte namnger efter närmsta generationerna, men gärna efter de tidigare.  
    Utöver det så är ju kändis-och filmvärlden starka i påverkan till vad vi döper barn till. Det fanns knappast många Ronjor innan 70-talisterna fick barn och Hagasessorna och sångerskan Jenny Lind lär ha inspirerat en hel del namnval de med.

Precis som jag vet fler än en Vincent inspirerad av Pulp Fiction för övrigt.
    BrudSommar2006 skrev 2011-01-20 13:53:04 följande:
    Liten, det viktiga är ju att man väljer ett namn man gillar. Det finns för- och nackdelar med allt, Iris kommer förmodligen aldrig kunna köpa sådana där saker med namn på i leksaksaffärerna...
    Åh vad sur jag var när jag var barn och inte kunde det! Så när jag som 20-åring kom till USA köpte jag både nyckelring och allt möjligt.Skäms
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • fru AM
    Soldemor skrev 2011-01-20 14:26:44 följande:
    Det var inte ett försäljningsargument för någon ny, dyr schamport?
    Men det är faktiskt så att håret vänjer sig och kan få ett riktigt lyft när man byter sort! *säger en som upplevt undret själv*
  • Lapinette

Är jag den enda som köper sånt där vanligt typ schwarzkopf till håret?

mugglan - attans, måste man vara medlem!

AM - helt rätt (makens brors barn)! Känner dock ingen hund som heter det.

• Fossing77
    fru AM skrev 2011-01-20 14:31:59 följande:
    HAr lite svårigheter att hitta rätt schapoo bland alla hundra på den där sajten ... är det detta: www.baressoshop.se/products.php?product=Keras...
    ???
    Japp! Den är det. Seeeg sida kan det vara ibland, men ofta prisvärd i slutändan. :)
  • Oupsie

Intressant med namnlistorna, Daisys andranamn ligger högt på listan.

Makens favvoförslag ligger ganska högt upp, mitt, för tillfället, favvoförslag ligger långt ner på listan.

Det viktigaste är väl att hitta ett namn som man gillar, och blir det ett som ligger högt upp så betyder det väl bara att det är många andra som gillar det namnet också .

• MSW

Lappis: du är inte ensam! Jag kör också "vanliga" inte dyra schampoon!

• passionsblomman

Jag tror som alla andra att det är vintern AM. Och jag har prövat typ alla varianter av specialschampon som finns eftersom jag har hemska problem med min hårbotten.Jag kan klia så det blöder och ha stora skorvor i perioder. Det är vedervärdigt.

Bio+ är den schamposerie jag tycker är bäst faktiskt OCH den ligger någorlunda rimligt i pris. Det finns dessutom tre olika styrkor på shcampot. En är väldigt kraftig, en mittemellen och en är mild, mycket för att underhålla efter en stark behandling. Den senare är även för färgat hår. Det finns också ett hårvatten som ska masseras ner i hårbotten efter shampo och balsam. Är det mest "kliigt" så tror jag man kommer långt med mittemellanschamopt som kur och sedan det mildaste.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!