• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Lapinette

AM - vet inte om det även måste vara motiverat men som sagt han hyr ju även nästan alltid bil när han ute på tjänsteresa också. Antar dock att han kollat på detta alternativ eftersom han redan har Amex. Som sagt, blir nog inte lika mycket hyrbilsåkande för oss i framtiden . Förhoppningsvis sitter jag i "väntans tider" om ett år !

• BrudSommar2006

Jag har så många sidor att läsa ikapp att jag börjar med ett par saker här med risk för att de kommer illa.

Lergigan - ta inte vanliga Lergigan som man blir jättesömnig av, kom ihåg att det ska vara Comp! Om nu någon skulle slå till på det förstås.

På Öland har vi inget skötbord utan bara sånt där i skumgummi som vi lägger på sängen och man får apont i ryggen av att försöka stå och byta på sängen. Alternativet skulle väl vara att kräla runt på golvet men om man har ont i kroppen är det ändå värre, knappt man kommer upp sedan!

Angående adoptioner, kan det inte vara så att det liksom ligger nere lite i december så att det var därför det inte gick så fort fram i kön men att det tagit fart igen nu i början på året?

• BrudSommar2006

Äsch jag glömde, inte kunde jag märka att man blev piggare av Comp-versionen, alltså inga problem att sova med den.

• BrudSommar2006

Angående vantar, de spelar väl ingen roll om de har tumme eller inte, jag stoppar aldrig Astrids tummar i ordentligt, helt omöjligt. Hon har rejäla täckvantar nu för att inte bli kall om händerna, med dragkedja så att de är lätta att få på.

Lapinette, på tal om Hawaii, inte för att de gift sig där men min bror och hans sambo är där nu i sju veckor med Iris lilla kusin och sambon är dessutom gravid nu med tvåan. Då träffar de en kvinna som undrar om det är sant som hon hört att i Sverige rullar kvinnorna sig i snön efter att de fött barn?!

• Lapinette

BS - så kart ni gör!!! (rullar er i snön). Underbart med alla hörsägnen som finns.

AM - har nu haft en Platinumdiskussion med maken som säger att då är det bättre att ta SHB eller Skandias kreditkort och lägga till bilförsäkringen för 2 000 kronor. Fast då får man inga poäng.

• fru AM

LAppis: Ja vi funderar ju på Handelsbankens Platinumkort (fast det är så FULT att vi drar oss för det ). Aha så det finns en extra bilförsäkring - det måste jag säga åt maken att kolla upp (han är vår ekonomichef)

• smint

Tror att sambon  sa upp sitt amex och har nu eurocard platinum, men kan inget om det  

Nu har vi haft pysselverkstad och gjort fina kronor i papper och målat med vattenfärg och gjort armband och halsband... undrar vad vi skall göra resten av dagen..  

ore: Usch för kräket, hoppas det bara var dom 3 gångerna och att han mår bättre idag. 

• Ore

Han verkar må bättre, enligt vad jag hörde i telefon

Rullar sig i snön? Ibland undrar jag vart alla skrönor kommer ifrån...?

Angående skötbord så är ju det kanske inget måste, men med tanke på hur ofta man behöver byta blöjor så skulle jag aldrig velat vara utan en skötplats i bra arbetshöjd Sedan funkar det ju prima att bara lägga en skötbädd på en tvättmaskin, diskbänk eller annan bra yta som man kan avvara. Men byta på golvet eller på en säng är inget jag skulle vilja göra för jämnan, hemma. Även om det funkar när man är borta...

Vi har ett sniglar skötbord från Ikea, billigt och bra. (När jag köpte det trodde jag ju ff att vi skulle flyttat in i huset innan lillkillen var ett halvår, och där har jag gott om ytor i tvättstugan att lägga skötbädd på...) Annars skulle jag, om jag haft plats, satsat på detta, eller något liknande. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10153790 (med denna till). Snigelvarianten hade en bräda, som var väldigt opraktisk. Även Gulliver-varianten har den där brädan. Inget man stör sig på förrän barnet blir stor och slår fötterna i...)

• smint

Vi har köpt en skötbädd nu lite stabilare än Ikeas vita och kommer ha den på tvättmaskinen för det mesta. Vi hade också sniglars skötbord förut men som sagt den där kanten var lite irriterande när dom blev längre

Ore: Skönt att han verkar må bättre.  

• Oupsie

Hattis, nej inte brunt . Håller tummarna för att det inte innebär något dåligt. Kram!

Tinga, ja jisses vad ni måste har torkat kräk era stackare. Och jag tror att du har rätt, förhoppningsvis har man igen det i slutändan, även om det känns jobbigt nu. Kram!

Ore, huh för kräksjuka. Hoppas att ni vuxna klarar er.

Lappis, en plats till . Äntligen händer det något. Hoppas att det fortsätter så här!

BS, rulla sig i snö .

Angående skötbordets vara eller icke vara så fick maken helt plötsligt en ny insikter när vi hade gått och lagt oss. "Men är det inte bättre i alla fall att ha ett riktigt skötbord, inne i badrummet". Åh, nu som vi hade bestämt hur vi skulle göra. Jaja, får väl ta fram tumstocken och mäta lite och se om vi kan få ihop det på något vis, annars får vi fortsätta på skrivbord=skötbordsplanen.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!