• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Klockarbol

Hattis - håller alla tummar, tår och näsor i min närhet för att det inte ska bli mer nyanser av nån färg på ett bra tag.

Vinterkräksjuka behöver vi inte heller!

Med jämna mellanrum tänker jag att "Oj vad länge sen det var jag såg Oms" och sen kommer jag på att hon ju är bortrest!

Däremot undrar jag hur finaste Blomman har det?
    Och Snorkis, har jag missat dig eller var det ett tag sen vi sågs?

Nu sopar jag ihop spillorna av mig efter kvällen för att umgås med min bok.
    I morgon ska jag till psykopaten och våndas nåt hejdlöst... Senaste gången avrundades med frågan om vad jag vill och vad jag kan stå ut med. Och jag har inget färdigt svar till i morgon så självklart känner jag mig alldeles misslyckad och är helt övertygad om att h*n kommer att bli besviken på mig för att jag inte kan prestera bättre...
    Gah, vad jag är trött på mig  
    Och trött på att grina är jag också. Ibland undrar jag om jag inte grinar för att jag är trött?

Dessutom är jag sur för att handläggaren på F-kassan inte hörde av sig... Ska jag månne ställa in mig på att jag inte får nån sjukersättning för den här perioden med halvtidssjukskrivning?

Avslutar med en positiv klang - rackarns min je så smaskiga cupcakes dottern bakade (med röra om assistans av Yngsta) - choklad cupcakes med marängsmetstopping!!!!

• Liten med Mindre

. Godmorgon! Hoppas natten varit lugn o framför allt kräkfri på alla håll. Hade min första kväll borta från lilleman, och den blev jag sittandes själv med en sallad i Sicklas galleria för att hinna till träningen. Inte den efterlängtade finmaten med vin inte. Men det blir väl fler gånger nu...

• Fru FruLLan

Hejsan tjejer

Hoppas att det är bra med er alla.

Jag tänkte vara lite fräck och snabbt slänga in en fråga i tråden som jag undrar vad trådens samlade enorma kunskap säger om.

Jag behöver ett American express i mitt liv, men vilket kort ska jag välja? Vilka slags poäng får ni och vad använder ni dom till? Vilket kort har ni är det bra?

Min bank vill att jag ska välja deras kort där man får 10 eurobonuspoäng. Sen har amex själva ett där man istället får 20 eurobonuspoäng. Sen finns det ju de vanliga korten där man får andra slags poäng.

Shit vilket behöver jag?

Hjälp.

Sorry hinner inte skriva mer ska på möte i Vickans håla så jag måste sluta

Puss

• smint

godmorgon: inget kräk inatt tack och lov, men kl 04.50 så tyckte T det var morgon så sedan dess har det varit kläng i sängen.. Hon fick till slut se på mamma mu så vi andra kunde sova en stund till.. Hon får vara hemma idag för hon kommer inte orka med fm på förskolan när hon vaknat så tidigt.. Så får vi se samtidigt om det händer något mera med magen

Liten: En sallad i lugn och ro är ju ganska ok det också

Frullan: ingen koll på Amex, hoppas någon av de andra tjejerna har det.

• Tinga

Hattis - åh nej, vad trist med brunt. Jag hoppas förstås att det inte betyder något, men förstår att du är luttrad efter tidigare misslyckanden. Kramar!

• Tinga

Smint - hoppas att magarna håller sig friska!

• Liten med Mindre

Hattis - hur går det? *orolig*

Smint - skönt att kräket höll sig borta.

Jag åt väl inte direkt sallad i lugn o ro heller - ville ju utnyttja tiden att kika på kläder. Tror ni jag hittade något där jag flängde runt? I sista affären med 5 min kvar så hängde där plötsligt en tunika o en tröja  som gav rätt vibbar. Trodde nästan jag var inkapabel att hitta kläder, att känslan inte skulle infinna sig. Sen - plötsligt händer det.   Så helt bortkastad var inte kvällen. Och träningsvärk fick jag från pt-timmen med.

Men hugaligen - nu ska jag träna vidare själv och våndas över både var när och vad. Har varit så inkörd på det jag gjort de senaste 10 åren att jag tappat bort mig själv lite. Sen måste jag ju förstås tänka om efter nuvarande famlijesituation. Vilka i-landsproblem!

Är det förresten någon som hört SOS barnbyars reklam på radion: "Mamma? Maaaammmma?"  Usch vad jag mår dåligt av att höra den. Får nog ta oss i kragen o fixa fadderbarn. Någon som vill rekommendera en annan aktör än SOS?

• Parnassia

Hattis - Hoppas allt är bra idag!

Liten - i min familj har PLAN varit på tapeten när det gäller fadderbarn. Jag har hört reklamen och håller med om att hjärtat värker när man hör den.

Smint - hoppas det inte blir någon magsjuka. Men jag är säker på att du inte behöver föda hemma, det skulle nog bli isolering isf. När Lilla var på G fanns risk för mig att få vattkoppor och då talades det om ett isoleringsrum. Men som väl är blev det aldrig så.

• Ore

Läste ikapp igår, får se vad jag kommer ihåg att kommentera...

Tjohooo och hurra för att det svishade till litet i kön. Hoppas det svischar ännu snabbare framöver!

Oupsie: Ta de LUGNT och ha inte så höga krav på dig själv. Jag, som inte hade minsta lilla känning av foglossning, lugnade ner mig rejält på jobbet under sista trimestern, lät min vikarie "springa runt" under min sista månad på jobbet, och mitt "boande" bestod mest i att bädda sängen och vagnen. Och röja några garderober, utifrån arbetsmetoden greja med småsaker en kvart, sedan vila en halvtimma och spara alla tyngre lyft till maken, mamma eller pappa Så att du som har så ont inte orkar så mycket är heeelt förståeligt!

Snartis: Tungt med så illamående.

Kräksjuka: Lillkillen fick åka hem från dagis igår, med misstänkt diarré och litet feber. Fast jag tvivlade på det, jag fick helt normal temp på honom när jag mätte hemma. Men visst var det litet diarré, som litet innan midnatt utvecklades till kaskadspyor i hela sängen... Och badrummet. (Vad mycket det ryms i en sådan liten mage, tre rejäla spyor...)

Tinga: Full respekt och djup sympati för att ni orkat med allt kräkande. Visst, ni har inget val, men ändå...

Angående mage så är min ganska ok återhämtad efter graviditet... Ok, den ser inte riktigt ut som den gjorde innan, vilket jag är liiiiitet putt på ibland. Men för det mesta tänker jag som jag borde, och fattar att jag inte har något alls att klaga över...

• fru AM

HAttis: hoppas det bruna inte blivit mer eller någon annan fär utan helt enkelt bara försviunnit. Det är väl klarrött blod som är riktigt illa. Brunt kan ju bla Cicci vittna om att ha muffat till sig.

Frullan: Vi håller också på och funderar på kotbyta. Amex tjatar på oss och vill att vi ska ha ett platinum igen - vilket är super att ha  om man ska hyra bil utomlands (vi har haft det kortet förut när vi reste mer och kom fram till det nog endast vid bilhyrning utomlands var riktigt bra - jag har för mig att de står för hela risken om bilen blir skadad, jfrt med 10-20.000 i skaderiskreducering på t ex Eurocard Platinum och Handelsbankens Platinum). I övrigt tycker ajg förmånerna ser gnaska lka ut. JAg tycker Amex har ganska dassiga bonuserbudanden (alltså sånt man kan byta in poängen mot). Tidigare har vi alltid bytt till oss hyrbilar - men nu är vi så många och behöver så stor bil att det inte går, bonuspoängen medger bara små bilar ... Dessutom så måste man alltid ha ett extrakort med sig om man har Amex eftersom inte alla ställen tar Amex. Det tycker jag är skitdåligt. Så det lutar åt att vi behåller Eurocard Plat. ell skaffar Handelsbanken Plat. 

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!