• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Ore

Hattis: Hoppas att allt är bra. Är det inte så att brunt mycket väl kan vara ok, men rött är illa... *hoppas*

Om någon hittar Blivande fru L på FB så lägg henne gärna som vänförslag till mig. Jag har förresten inte hittat Nennes man, när jag tänker efter...

PB: Låter som att du är på god väg att göra rejäla förändringar i ditt liv, på många plan... Imponerande! Hoppas du fått sova ordentligt, och kan börja samla på dig ordentligt med energi för allt som du vill göra!

• Lapinette

AM - maken har ett Amex Gold ... vad är skillnaden på den och Platinum? För han var inne och kollade och de försäkrar inte bilen vilket vi hela tiden trott och vi hyr ju bil på nästan varje resa vi är på.  Annars utnyttjar vi bonusen rätt ofta så det blir omvandlade till poäng hos KLM (gratis flyg till Hong Kong och San Fransisco). Tyvärr har vi handlat för dåligt /maken rest för lite i jobbet så resan till Tokyo måste vi betala.

Hattis - skit med brunt ... men tumhållning att det inte är någon fara!

Sen har maken varit inne och tjuvkikat igen och nu är vi på plats 49!!!

• fru AM

Lappis: Amex Platinum ska enligt maken som kollade upp det stå för hela skadekostnaden om det händer ngt med hyrbilen. I övrigt är det bättre skydd om man blir sjuk på resa (t ex så ha man garanterat en engelsktalande läkare på hotellet inom en viss tid (minns inte exakt) samt tror jag rätt till hemtransport). Generösa ersättningsregler vid borttappat bagage - men det kanske gold har också. Dessutom har de en consiergetjänst som man tydligen kan utnyttja så att de bokar restaurangbord och konsertbiljetter osv world wide. Samt tfår man tillgång till loungen på flygplatser.  Kruxet med Amex i stort är ju bara att alla affärer osv inte tar emot det (bättre utomlands men ändå) samt ett stort minus med Amex Platinum är att det kostar 5000 om året. Som vi har resonerat så är det bara värt det om man vet att man ska hyra bil utomlands.

• fru AM

Men Lappis: en plats till i kön! Det går ju som tåget nu plötsligt. Är det koreanska nyåret förra året som satt sina spår ...?

• Lapinette

AM - borttappat garage vet vi mycket om . Maken fick nya Boss skor i Hongkong  och själv fick jag en supersnygg glittrig panda t-shirt. Fast jag tog igen det nu senast och köpte bara dyrt smink/parfym när väskan inte behagade komma.

Hmmm... vet inte vad ett Gold kort kostar och det är nog makens företag som betalar. Ska höra med honom för jag vet att han för något halvår sedan satt och kollade upp det där med bilförsäkring och var då i tankarna på att byta till något annat kort.

• Lapinette

AM - det är oftast "trögt" i kön i slutet av året. Räknade ut igår att snittet ligger på 40 från jan-juni de senaste 5 åren. Om det stämmer även för i år så kanske, kanske vi får skicka iväg våra papper efter sommaren ... sen är det 6-9 månaders väntan på det.

• smint

Lappis: Hejja med kön, hoppas dina uträkningar stämmer Eller att det går fortare såklart..

• Lapinette

Vi hyrde åtminstone bil 4 gånger i fjol (utomlands) och skulle vi ha tagit försäkring hade vi garanterat kommit upp över 5 000 kronor. Fast i år vet jag faktiskt inte om det blir någon hyrbil ... inte i Japan, jo i Reykjavik blir det! Men inte i sommar då vi tänkte susa ned i Europa i vår lilla Ferdinand .

• fru AM

Åh jag förstår att det känns trögt och segt i kön, Lappis!! Men lite skönt att det ändå rasslar till nu som det då enligt dina uträkningar ska göra. Om det är makens företag som betalar kortet så finns det väl inget att fundera på: Platinum!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!