• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oupsie

PB, för min del får det absolut jublas över Ada och Beda, även om det finns andra saker i livet som inte är så muntra just nu. Kanske är det ännu viktigare att fokusera på det som är bra då också{#emotions_dlg.flower}.

Tinga, vad tråkigt att läsa om din mormor . Men vad skönt (eller vad man ska säga), att du och din bror hann hälsa på henne. Kram!

Koko, cancer är hemskt, och när det drabbar unga personer känns det än mer orättvist. Skickar en kram till dig!

Telis och Liten, vad tråkigt att det känns så jobbigt för er att vara borta från barnen så länge. Vet inte riktigt vad jag ska säga (har ingen erfarenhet själv precis), mer än att jag hoppas att det snart blir bättre, på ett eller annat vis. Kram på er!

• Fossing77

Angående att lämna sina barn... Jag förstår nog alla egentligen. Alla har ju olika behov och känner sina barn bäst. :)

Jag blir ständigt uppmanad att lämna bort barnen för att få "egentid", som tydligen anses vara väldigt viktig vare sig man vill ha den eller inte. Dock känner jag själv inte det behovet... Än, kanske jag ska säga. Så klart det är viktigt att man tar hand om sig och även sitt förhållande med mannen, men så länge barnen är små så vill jag spendera så mycket tid jag kan med dem. Tex så kommer vi inte åka på bröllopsresa efter bröllopet i november, utan vänta tills barnen är större och klarar av att vara med mormor eller så. C ville åka direkt efter bröllopet, men jag har förklarat att det nog inte är så smart att lämna så små barn hemma utan oss i en vecka eller två. Hans mamma är barnpsykolog och hon la sig i där och stod på min sida.

Jag kan ju som förskollärare vara smått skadad av att jag sett många småttisar lämnade på dagis långa, långa dagar, ibland längre än min arbetsdag så jag har väl kanske blivit lite vrång mot att skola in tidigt. Dock är ju alla barn olika. Tristan hade aldrig fixat att börja dagis som ett-åring, men jag tror att Mira skulle klara det utmärkt.

Men på det stora hela... Jag vill vara med mina små så mycket jag kan, sen tycker jag alla får göra som de känner är bäst :)

• Oupsie

Börjar att skriva om mer värdsliga saker...

På tal om blöjhinkar, har inte beställt det där gratispaketet som man kan få.

Men det är kanske bra att få en blöjhink gratis? Eller gratis och gratis, kanske finns en anledning till att de där påsarna till är så dyra . Men om de gör att det inte luktar så mycket så kanske det är värt det. Eller vad säger ni som har erfarenhet?

• _koko_

För min del är det nästan nödvändigt att det jublas i tråden när det finns något att jublas över, så FORTSÄTT, PB!!

Och det är alltså ingen ungdom som är döende utan 60+, men hon är ändå för ung för att det ska vara dags.
    Tack för all omtanke, det kommer nog gå upp och ner framöver. Precis som livet i allmänhet.

fossing - Självklart bör man rycka upp sig och umgås med barnen isf att ligga på soffan om man bara är hemma en kort stund medan de är vakna och dessutom klagar över att man inte hinner träffa dem! Hälsa mannen din det.

• Fossing77

Oupsie: *hänger på det världsliga* ;)
    tycker nog den där hinken gjorde ett halvdant jobb med att hålla bort lukten. jag kanske har extra stinkiga barn ;)

Koko: He he. Absolut!

• Parnassia

Jag använde blöjhinken så länge gratispåsarna räckte. Nu kör vi med hundpajspåsar och knyter ihop dem ordentligt. Funkar jättebra både hemma och i skötväskan. Dessutom blir det billigare.

• smint

vi använde den där hinken väldigt lite.. gillade inte just den varianten, finns ju många olika.. men påsarna är ju sjukt dyra så vi slängde vår hink efter ett tag.. körde med avfallspåsar/hundpåsar istället..

har helt glömt bort att anmäla mig för ett sådant paket, kanske skall göra det, men man akn välja bort hinken såg jag.. 

• Oupsie

Koko, 60-årsåldern är definitivt för tidigt . Min farmor gick bort i cancer när hon var 65, och det känns fortfarande orättvist att hon och farfar inte fick njuta av pensionen tillsammans.

Har tänkt mycket på henne den senaste tiden, antar att det lätt blir så när man själv väntar sitt första barn, att man funderar mycket på sin släkt och vad man själv kommer ifrån. Daisy ska i alla fall få ett av min farmors namnHjärta.

• BrudSommar2006

Efter två sådana där gratispaket har jag fortfarande inte sett till någon blöjhink men det gör inget, vi har klarat oss bra med hundpåsar, både till blöjor, kattlådan och nu kaninbursstädning.

Fossing, här förväntas jag sköta markservicen även när jag jobbar heltid!

• _koko_

oupsie - Påsarna är helt klart löjligt dyra, 100kr per kassett! Men tom min sambo som inte slösar pengar i onödan (om det inte handlar om elektronikprylar eller fordon ) tycker det är värt det eftersom det faktiskt blir luktfritt (förutom när man stoppar ner blöjorna, då är nog den ännu dyrare som packar blöjorna en och en ännu bättre). Det var väldigt tydligt nu när vår var trasig, det luktade bajs i hela huset!! Har precis hittat www.blojhink-refill.se, ska testa en kassett därifrån och kan återkomma med recension sen.
    Vi har iaf använt vår i 3 år snart och är väldigt nöjda, trots de überdyra påsarna.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!