• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Fossing77
    BrudSommar2006 skrev 2011-01-12 13:15:37 följande:
    Efter två sådana där gratispaket har jag fortfarande inte sett till någon blöjhink men det gör inget, vi har klarat oss bra med hundpåsar, både till blöjor, kattlådan och nu kaninbursstädning.

Fossing, här förväntas jag sköta markservicen även när jag jobbar heltid!
    Undrar hur det kommer sig? Rent generellt liksom... Det verkar ju som om man har sina kvinnliga/manliga områden, men att visa saker går att rucka på till det manliga släktets fördel, men att de kvinnliga ansvarsområden ligger cementerade. Hmm... Genusdebatter i all ära, men det verkar väldigt rotat på nåt vis...
  • Oupsie

Ok, så man får några gratispåsar. Det kan ju vara bra att testa. Såg någonstans, FL antagligen, att det finns påsar på Gekås som ska passa. Om man råkar ha vägarna förbi där. Men det skadar väl inte att beställa en sån box, man får några blöjor i alla fall, och det har jag hört att man kan behöva .

• Fossing77
    Oupsie skrev 2011-01-12 13:19:20 följande:
    Ok, så man får några gratispåsar. Det kan ju vara bra att testa. Såg någonstans, FL antagligen, att det finns påsar på Gekås som ska passa. Om man råkar ha vägarna förbi där. Men det skadar väl inte att beställa en sån box, man får några blöjor i alla fall, och det har jag hört att man kan behöva .
    I de flesta fall ämnar pyret konsumera blöjor ja... ;)
    Vi slängde bara bajsblöjor i den blöjhinken, de andra åkte i vanliga påsen, så våra blöjhinkspåsar räckte ganska länge. :)
  • _koko_

BS - Det beror på var man beställer, genom babyproffsen = blöjhink, genom babyland = ingen blöjhink. Så var det iaf förut.

Sen kanske det beror på om man bor i lägenhet eller hus, eller på hur lat man är. Vi orkar definitivt inte gå ut med varenda bajsblöja direkt och de STINKER ju! Tycker inte hundbajspåsar funkar (använder såna till kattlådan, men den står i garaget, så om det luktar där en stund för att vi inte orkar gå ut med den gör inte lika mycket).

• Parnassia

Oupsie - jag köpte en refill en gång på Gekås kom jag på nu när du skrev om det. Tror den kostade ca 45-50kr och den funkade! Men som sagt bajspåsar är bäst.

• fru AM

Angående blöjhink så använde vi Angelcarehinken till kissblöjor och om det skulle ner bajsblöjor så la vi dem i en hundbajspåse och sen ner i hinken. Relativt luktfritt. Men när barnen nått en viss ålder/storlek så blir blöjorna för stora för att pressa ner i hinkhålet på ett fräscht sätt, tyckte vi.

Vi har hela tiden sedan Livia föddes haft en annan blöjhink - typ denna: http://www.toysrus.com/product/index.jsp?productId=3491391  som man kan ha vanliga påsar i. Men den funkar bara för kissblöjor och ev. småbebisblöjor (som inte luktar så illa)

• smint

jo lägger man bara bajsblöjor däri så räcker den ju längre..

Läste dock om någon på FL som hade en sådan hink och bara la bajsblöjor i, men hon bytte så sällan så det hade blivit larver i hinken.. höll på att kräkas när jag läste det..    då undrar man hur ofta hon bytte påse..

• fru AM

Såg förresten att det numera finns "blöjpåsar" -  som hundbajspåsar, men i rosa eller lila - till en tredubbel kostnad om man jämför med billigaste hundbajsvarianten. Trams!

• Fossing77

Åh fy!!! Tristan bajsade då typ 2 ggr om dagen så den påsen blev aldrig kvar så länge ;)

• Ore

TJohoooooo för Ada och Beda. Blir ett glas vin ikväll för att fira

Blöjhinkar: Gillade inte gratisvarianten (och den gick dessutom sönder i plasten typ direkt). Vi har haft en papperskorg med vipplock, och rejäla 70 l-sopsäckar i (fast sååå stor är inte hinken) Men visst blev det litet lukt ibland, så nu inför dagisstart när lillkillen inte kommer vara hemma lika mycket så köpte jag en korbell-hink. En av de jobbigaste sakerna med gratisvarianten var att jag aldrig lyckades knöla ner blöjorna utan att dra med mig massa plast ner... Vilket gjorde påsen uberlång, och väldigt dyr dessutom... Korbellvarianten har en pedal att stampa på, och ytterligare ett lock innanför som vickar ner. Och sedan som en vanlig påse under, dvs ingen kanande plast. Men visst luktar det litet ur den just när man slänger en blöja...

Fossing: Min och makens problem är litet åt samma håll, han vill inte lägga tid på lägenheten utan på husbygget istället. Vilket gör mig vansinnig ibland, eftersom det är faktiskt här vi bor just nu och någon slags ordning behöver vi ju ha...

Koko: KRAM. Cancer är en fruktansvärd sjukdom...

Vinkar till Page, Snaily och övriga!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!