• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oupsie

Mrs B, BF är 12 feb. Men på grund av min foglossning så kommer jag ev att bli igångsatt tidigare. Det beror lite på hur det utvecklar sig. Det var tråkigt att du inte kunde vara med på trådträffen, men jag tackar för att du inte ville smitta ner oss . Det kommer väl fler tillfällen till trådträffar hoppas jag .

• Oupsie

Snaily, skönt att höra att det känns lite bättre. Och lilla Yngla har börjat le också . Är det inte hennes 1-månadsdag idag?

• Mrs  B

MSW = Brukar samåka med en annan tjej så jag kommer bara att köra själv om hon är sjuk. Vi har dessutom en övernattning denna gång så jag är kvar tills på lördagen. Hade annars varit kul med en fika.
    Har mitt vik fram till sommaren vad jag vet nu och det känns väldigt bra på jobbet. Hur kul som helst att jobba!!!!!!!

Oupsie = Men då är det ju inte lång tid kvar!   Hoppas det går bra sen och att vi kan träffas under våren!
    Tror det var mitt magkatarr som spökade för det blev inte något mer än magont och en enorm trötthet, och maken var antagligen "bara" bakfull från kvällen innan. Men det kunde man ju inte veta då.....

• Mrs  B

Arbetsfördelningen här hemma orkar jag bara inte diskutera men det har blivit lite bättre den senast tiden eftersom maken har haft en time out från sin hobby, men idag startar det hela igång igen så vi får väl se hur det blir med allt.

Snaily = Skönt att höra att du mår lite bättre!!!!

Välkommna alla nya!!!!!!!

Har tyvärr ingen koll just nu här i tråden eftersom jag bara hinner läsa lite då och då men många av er har jag ju på FB.

• passionsblomman
    Åh, som vanligt blir det knäppt att inte läsa ikapp innan man skriver.  Här joddlar jag glatt och så är det sorg för Tinga, tråkiga nyheter i Oupsies värld och jättehemskt med cancer för Kokos anhöriga...bah! KRAM alla!

Snigel, gött att höra av dig. Jag hoppades att det var så det skulle ha utvecklats "måendemässigt" det låter som fullständigt normalt bebisliv. Vilket sannerligen är jobbigt nog, utan att man behöver få amningspsykoser, förlossningsdepressioner eller annat skit ovanpå allt annat.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Oupsie

Fossing, jo det är nog så. Jag har försökt med den strategin innan, att bara strunta i att göra saker, men ofta är det jag som har gett upp först i alla fall. Nu vet ju maken att jag faktiskt inte kan göra allt som jag har gjort tidigare så det känns som att han anstränger sig lite mer, även om jag inte riktigt förstår hur han prioriterar ibland . Men jag försöker vara tyst och låta honom göra det på sitt sätt. Och jag gör ju det jag kan, tex. viker tumlade underkläder, plockar undan lite, och jag fixar frukosten medan han tar morgonrundan med hunden.

Jag förstår din frustration över ointresset (?) för vardagssysslorna. Även om det tar mycket tid att renovera osv, så görs det ju inte jämt, precis som du säger. Men vardagen måste man ju få ihop hela tiden.

• Fossing77

Oupsie: Jo precis. Men det blir väl kanske ett bryskt, och välbehövligt, uppvaknade för mannen i fråga när jag ska jobba sen... ;) Han är ju inte hopplös egentligen, då hade jag inte behållt honom alls ;) He he.

• smint

Snaily: Vad härligt att höra från dig. Och vad mysigt med systerbesök och besök hos grannar som fått barn.  Ja ljuset gör att man verkligen blir piggare.. var så glad när solen sken i måndags..

men nu snöar det igen, inte för att jag trodde det skulle bli vår nu men det kunde väl vara nog med den snön som ligger?  

lunch här med, skall nog ta en liten lussebulle till efterätt, dom räckte hela julen minsann  Och en god kaffe. Vi fick en fantastisk bra mjölkskummare i julklapp som tillbehör till vår nespressobryggare, och den gör perfekt skum /varm mjölk.   

• Liten med Mindre

Åhå - positiva rysknottror över hela kroppen! Hoppas det går fortsatt bra för muggles-familjen!

Snaily - angående deppighet så kommer jag nu ihåg att jag innan lilleman kom, läste att extra omega-3 kan minska risken för förlossningsdepression. Jag har knaprat 2 kapslar om dagen mot vanliga 1 hela amningen, och det har i alla fall inte skadat.

Dags för en promenad i snövädret. Försöker ge en dagsljusdos efter lunch - något lite ska man ju ha.

Hurra för adas o bedas första dygn av många!

• Oupsie

Mrs B, ja en träff i vår hade varit kul. Hoppas att Daisy blir en snäll bebis som man kan ha med bland folk .

Skönt att det inte var någon magsjuka! Erkänner att jag är extra nojig för det just nu, när man inte kan röra sig ordentligt, tänk om man inte hinner dit man ska...Kräks

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!