• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oms

Jaha då var det 2011 då! och i år är året som alla kommer att minnas med glädje - jag är helt hundra på det och tänker leva efter den devisen har jag bestämt mig!!

Mugglan - jag länkade olika länkar varav en fungerade - såg du det?  mitt jobbs hemsida har en sökfunktion längst ned till vänster - såg du inte den på din skärm? OBS att jag inte skrev ut adressen rent till mitt jobb utan den var en del av en länk.  Iaf så kommer det snart info om detta med värkstimulerande dropp - det måste ut och förankras i vården först så att det ger effekt där innan det får ges ut till allmänheten. Det innebär inte att man ska ta bort det men man ska vara restriktiv med det och ha mkt noga övervakning - att bara brassa på för att påskynda förloppet är ej längre ok och då ska man hellre snitta då faran för barnet där ngn gång är större än faran för mamma (man pratar totalrisker här) Alternativa behandlingsmetoder är bara tillgängliga OM de är totalt sett mindre riskfyllda för alla inblandade

Idag ska jag läsa på 1800-tals historia, sammanfatta den och sen låta dotra dottern läsa på och diskutera den innan vi förhör imorn. Imorn blir det även engelska som ska skriva massor på. Mycket läxor så här på kort tid, dock är matten avklarad och jag är jättenöjd över det!

igår var jag o shoppade loss varor för 1 300kr på apoteket - allt receptfritt inför resan... känns ju sådär att man behöver göra så himla mkt inför resan men jag har vati där tillrävkligt mågna gånger för att veta att vissa receptfira värktabletter, sårtvätt, plåster, magmediciner etc är bra att ha med sig helt klart! iaf om man som vi INTE bor på hotell och dessutom är borta så pass länge. 

jaja, nu är det mesta inköpen klara iaf skönt för jag tänker inte gå utanför dörren förrän pååndag då jag ska gå o jobba ett lågnpass så att jag sen m gott -jobb-samvete kan vara långledig såhär mitt i en omorganisation.

• porchez

Tack Tack Tack! för er snälla ord igår! jag var inne och läste igår men blev då så rörd att jag bara grät och inte klarade av att skriva nåt tillbaka.

Det jag gjorde efter att han skrivit här i torsdags var att jag ringde en av de vänner som skulle vara med, och bara förklarade allting och att jag inte visst om jag ville följa över huvudtaget. Det var SÅ otroligt skönt att erkänna och få prata ut om detta. Hon förstod mig helt och hållet, men tillät mig självklart inte att stanna hemma. hon ringde och peppade mig innan vi skulle åka att allt skulle bli bra. Och vet ni? Jag hade super trevligt, en helt perfekt nyårskväll! Visst det var en del jobbiga stunder, men min vän var bra på att styra undan det. Klart 12-slaget var jobbigt när alla pussade på deras partner. Eller när en höll ett fint tal om alla, och när han kom till mig så var det självklart ett stort lycka till på att hita en riktigt fin "gutt" under året.... Jaja, lite får man tåla och jag hade nog gråtit ut alla tårar under dagen så jag klarade det med

• porchez

Piggelin - tack för länken, så jag skrattade många favoriter där!!!

Och ang. storlek på städer så förstår jag exakt vad du menar, men jag upplever det som att jag är "modern" och "så lever de nu för tiden" och att folk tror att man på nåt sätt försöker leva som en storstadstjej...  Svårt att förklara hur jag menar.. min syster har gett mig ett nytt favorit ord,  osingel, hon säger att det finns fler svenskar som lever själv än i parförhållande, och att det då är singel som är det vanliga/normala och att osingel är vad ni andra är

*hmm mycket svammel när jag inte lyckas uttrycka mig som jag vill*

• porchez
    muggles skrev 2010-12-31 16:07:43 följande:

PB: jag uppfattade de andra precis så som Ore skrev; att är man "lösningsorienterad" (ingår fö i klubben själv) så är det lätt att börja komma med goda råd när man eg kanske bara borde lyssna och förstå. Det första en person i kris vill ha är bekräftelse på att de har det för jävligt. Man vill inte ha lösningar direkt, man är inte redo för det. När det gäller din livssorg och hur du ska komma vidare, så tror jag att du får hantera detta som en riktig sorg. Tänk om du hade förlorat ett barn tex, el en annan nära anhörig. Det är klart att sorgen måste bearbetas och det tar tid. Du kan inte komma upp på banan direkt nu innan du har jobbat dig igenom sorgen. Så tänkte jag iaf, när jag sökte till min psykopat. Jag insåg att jag skulle inte komma över det på egen hand, jag behövde verktyg för att hantera det. Det kan vara svårt på ett sätt att bearbeta din sorg över barnet som aldrig blev, därför att den är så abstrakt. Du har inte ngn grav att gå till, du har inte haft en ritual kring sorgen (begravning) mm. Inte för att jag menar att det är bättre om det hade hänt (tänker på dig Snorkis), utan det är såklart ännu svårare. Men det är svårt på olika sätt. Min psykopat gav mig iaf de tankarna när vi pratade om mitt MA, och jag tyckte det var ganska klokt och låg mkt i det.

Riktigt bra skrivet Muggles!

• porchez

vad konstigt det blev med att jag försökte citera muggles ovan, men längst ner har alltså jag bara tillagt, "ritkigt bra skrivet Muggles!

• porchez

och PB! TACK för det fina musik och bildspelet. har nu lyssnat igenom alla fyra låtar och det är verkligen peppande laddande. Precis så man känner, att först är det depp gråt och brustna hjärtan, sen byggs den upp och man får lite värme och sol och ser alltind med lite andra ögon!

• smint

porchez: Åh vad glad jag blir att läsa att du fick en fin nyårsafton. Och skönt att du berättade för en av vännerna. Kram

Gårdagen blev bra tillslut,  dottern somnade enligt plan vid 20 och så gjorde resten av barnen också så alla vuxna fick äta i fred. God mat, men saknade de goda vinerna tlll, men julmust är ju aldrig fel  vid straxt före ett så tog vi oss hemåt, men hade nog helt missat hur mkt det snöat, vi skulle gå till tåget och det tar normalt c.a 15 minuter kanske, men i denna 10 cm snö som kom... jisses, nu drog inte jag barnvagnen men lunde knappt lyfta fötterna så har så ont i höfterna idag av den belastningen.. 

Men dottern somnade om vid halv 3 och sov sedan till halv 9 så fick en hel del sömn i natt ändå.

PB: men vilket jäkla skit med båt-intervjun..  

• passionsblomman
    porchez skrev 2011-01-01 13:13:13 följande:

" target="_blank">

Jag tänkte ha med den också, men jag har tjatat den så många ggr-kanske mest i andra tråden?-att jag avstod. Men det är verkligen "rätt in i hjärtat-låt" i min värld.

Det gläder mig att du fick en bra Nyårsafton. Och jag önskar dig ett 2011 fyllt av glädje och gemenskap.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    porchez skrev 2011-01-01 13:09:24 följande:
    vad konstigt det blev med att jag försökte citera muggles ovan, men längst ner har alltså jag bara tillagt, "ritkigt bra skrivet Muggles!
    Ja, det var riktigt bra skriet Mugglan.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!