• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Klockarbol

Även här (Uppland) snöar det som besatt och blåser en del. Ännu inte tillräckligt mycket blåst för strömavbrottsoro men jag har lika fullt förberett uppspolat vatten, ljuslyktor och fotogenvärmare.

För min del gör det inget om ingen går ut och skjuter raketer. Den kvarvarande hunden är ohyggligt skotträdd så de senaste 13 nyårnätterna har firats på köksgolvet med panikslagen hund. Redan förra året var det visserligen bättre eftersom gammgumman har börjat höra dåligt och värre har det blivit under året så det kanske klarar sig skapligt om nu grannarna promt ska skjuta raketer iaf!

Jag önskar er alla ett bättre nytt år!

• BrudSommar2006

Smint, det låter lite väl orättvist med maken faktiskt.

Omsan, jag tror att din väninna är inne på rätt spår i alla fall med alla dejtingsajter och att försöka dejta så mycket som möjligt, visst, det är många hopplösa killar på de där sajterna och det tar en jäkla massa tid med mejlkontakter och allt men jag tror det är värt att göra vad man kan för att öka sina chanser att hitta rätt. Kan vara att jag tycker så eftersom maken och jag träffades på det sättet...

Men vad 17 har hänt med lilla Elise nu då, jag är tydligen hopplöst ouppdaterad, jag har inte hunnit läsa ikapp i andra tråden på ett tag men jag trodde att de fått veta att det inte var något fel på henne. Åh skit också.

Vickan, vad fruktansvärt hemskt med lilla killen.

Fasen vad med snö det är här förresten, jag har aldrig sett sådana snövallar längs med en väg tidigare, det är nästan kusligt när man kommer och kör.

• BrudSommar2006

Fjällbruttan, hej, jag har ju läst att du haft det lite kämpigt tidigare men är ouppdaterad på det senaste där också tyvärr. Kram på dig i alla fall.

Grattis Luna!

PB, hur gick det med maken och hans båtjobb? Hur är det förresten rent generellt med jobb åt ert håll, var jobbar folk? Åker de till Kalmar? De som inte jobbar i produktionen alltså.

• passionsblomman
    BrudSommar2006 skrev 2010-12-31 23:00:27 följande:
    Hej PB, hur har ni det hos er, kommer ni att kunna gå ut och titta på fyrverkerier vid tolvslaget? Vi är på Öland sedan igår och på dagen idag såg det lovande ut men sedan hörde vi på nyheterna att ett oväder var på väg in och mycket riktigt, nu är det här, det är halv storm ute. Vi har just bestämt att inte gå ut och skjuta upp fyrverkerilådan vi köpt för det går bara inte att gå ut. Vi får ta den imorgon eller när det nu går att gå ut igen.
    Vi höjde förvånat ögonbrynen i eftermiddags när vi såg rapporten-det har varit hur fint väder som helst och var då kav lugnt vindmässigt också. Nu ser man att det rör sig en aning bland grenarna, men det är klart ännu och verkligen inget oväder än. Hoppas jag får se raketerna först. Jag är som en barnunge när det kommer till fyrverkerier och karuseller.
    Hoppas verkligen ni slipper strömavbrott! Har ni någon eldstad?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • BrudSommar2006

Klockarbol, här är inte en människa ute i husen runt omkring oss. Lite kusligt är det och nu när det blåser så här så kommer det att bli en nervös natt gissar jag.

Vi har ätit god middag som vi lagat tillsammans och barnen sover nu. Själv känner jag att det är jätteskönt att vi inte behöver ge oss ut i kylan utan att man kan sitta här och mysa nu och njuta av den goda champagnen framför tvn, vi tog en flaska till förrätten och har en kvar till tolvslaget.

• BrudSommar2006

PB, nej vi har tyvärr inte möjlighet att elda, den gamla fungerar inte och mina föräldrars renovering har ännu inte kommit till att ordna den biten. Man ser att det snöar rejält på Skansen nu på tv i alla fall. Här blåser det sjukt mycket, det är verkligen storm ute.

• BrudSommar2006

PB, jag vill också se raketer egentligen men det är bara att inse att vi kommer inte att kunna gå ut. Maken blev utskickad nu för att säkra skidor och pulkor men det var knappt att han fixade det.

• passionsblomman

Bara för att jag sa sådär så verkar det nu blåsa upp mer och mer...!
    Ja, snö har vi sannerligen fått i massor och det redan innan halva vintern ens gått!

Elise har testats positivt för ett mycket ovanligt OCH ovanligt grymt syndrom, som inte har ett dugg med den prematura förlossningen att göra-alla undersökningarna hittills har handlat om hjärnskador etc somman befarat pga förlossningstraumat. Men detta är helt överjävligt.

Båtjobbet visade sig vara någon saalgs jävla "allmän information kombinerat med intervjuer för kommande behov" eller hur de uttryckde det. Dvs det FANNS ingen tjänst ledig att söka utan "vi kontaktar er allteftersom behov uppstår" HUR förbannad tror du jag blev när jag insåg att min sambo suttit i full snöstorm hela vägen upp och ner samma dag för ett jävla kanske om utifallatt! Skitbransch är vad det är och skitjobb med skitlön. Hata hata!

Det finns en del jobb här OM man är tekniskt utblidad, ingenjör eller verkstadskunnig, som svetsare, svarvare eller andra sådana  jobb. Att vara elektriker eller liknande hade varit bra. eller rörmokare. Psykologer, logopeder, bibliotekarier och lärare, kockar, sjuksköterskor och olika typer av chefer ser man en hel del av också. Jag passar in på absolut noll av de alternativen. Och sambons bransch håller bara på med fucking behovsanställningar. Vi får väl se hur det blir.
    Känns som att scania, södra cells bruk och så OKG sväljer varsin tredjedel av befolkninge, åtminstone någon i varje familj. En del jobbar iofs i Kalmar också, vården och handeln tar ju en del folk, men de tre stora är verkligen stora om man säger så.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Klockarbol

BS - Jag rekomenderar varmt införskaffandet av en fotogenvärmare! Inget man lämnar igång när man går och lägger sig men går hyfsat fort att få upp värmen inomhus och dessutom är det som en kokplatta överst så det går att få varm mat även när det är strömavbrott.
    En fotogenvärmare kostar runt 500 - 700 spänn och värd varenda öre. Lysfotogen kostar ett par hundra för en 2,5liters dunk men det räcker ett tag.

Vi har 2 fotogenvärmare som stödvärme när el-elementen inte orkar.

Nu smäller det här så nu ska jag sätta mig på hunden, så döv är hon inte när alla skitskaft ska skicka raketer över vårt hus  

• BrudSommar2006

Vi har nu firat tolvslaget, det gick ju rätt fort! Fast vi sitter här och pratar nu men man får väl lägga sig i hyfsad tid i alla fall.

Fotogenvärmare noterat!

PB, jo jag var ju tvungen att gå in och läsa, vilket jäkla skit! Hoppas att du fått gå ut och se lite fyrverkerier i alla fall. Hur är det med handeln i övrigt då, jag tänkte om redan har erfarenhet av kassasystem och så? Fast vad fasen pratar vi om det nu för!!!

Gott Nytt År på er igen alla!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!