• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • porchez

Grattis september! så roligt, hoppas hoppas hoppas det får gå bra den här gågen!

Lappis ha det så bra hos svärmor!

Klockis - vilken söt kommentar av din dotter, barn tänker så "enkelt" ibland!

Sweet vad jobbigt med Green card-strul, hoppas det löser sig och inte blir alltför dyrt...

Själv sitter jag i en nästan tom lägenhet, igår la jag ut TV och soffa på blocket, gratis bara att hämta. Så nu är det gammla borta och nytt ska komma in ikväll. Känns som en riktigt skön rensning och uppiffning av lägenheten inför det nya året.

Ska hem till min vän och hennes nyfödda idag, hon verkar inte heller alls må bra, stackars... De korta samtalen jag haft med henne per telefon har hon bara gråtit och säger att hon inte mår bra, men att hon inte vill pratat om det på telefon. Ska bli så skönt att äntligen få åka dig och krama om henne.  Sen lukta på och hålla en färsking är inte helt fel det heller
    Tack för tipset om att med sig mat som present, kom inte ihåg vem som skrev det. Men nu ska jag ge mig ut och handla och se vad jag kan hitta på

• Parnassia

Porchez - hoppas du kan hjälpa din vän och snusa lite bebis åt mig också.
    Det var förresten jag som tipsade om mat. Hoppas du hittar nåt i affären.
    Och förresten igen! Vi får väl se en bild på det nyfixade rummet sen?

• Parnassia
    Snorkis - jag tänkte på en sak ang läkaren du inte gillade... Jag mötte en läkare en gång, som bara gjorde det han skulle och gjorde inga fel. Men i den situationen hatade jag honom, jag tyckte han var hårdhänt och pratade "över mitt huvud". Men sen har jag mött honom fler gånger, första gången ville jag knappt gå in till honom men när jag till slut gjorde det  var han bra och jag tvingades ändra uppfattning om honom. De följande gångerna efter det sen har jag rent av tyckt om honom.
    Din situation är ju speciell och jag säger inte att det kommer att bli för dig som det blev för mig. Jag bara menar att det kan bli bra även om man inte tror det från början och om du orkar ge honom en chans till kanske det hjälper något?
    Usch vad jag svamlar, jag hoppas att du kan förstå hur jag menar.
    Orkar du ge honom en chans till så gör det. Annars får man byta.
    Kram på dig!
  • porchez

Parnassia - just det, det var ju du! Tack igen, nu ska hon tydligen åka hem till sin mamma några nätter, så mat blev dumt, men lite fikabröd och allt mitt stöd får jag erbjuda så länge!

Ni får se bilder, om det blir bra Någon som har tips på snygg men lite annorlunda modell på Tv-bänk? har letat lite på nätet nu, men alla ser ju så likadana ut, ingen jag fastnar för!... vill gärna ha en lång, så man får plats med nåt mer än tvn på, typ en lampa eller några ljus eller så...

ÅÅå vad skönt det är att vara ledig, när man inte behöver det! Inga måsten att göra, så nu har jag lämnat in stövlarna som stått i garderoben i 1 år (eller är det 2?) utan klack. Jag har varit och bokat tid för en annan grej som ska göras i vår, och som jag skjutit fram lääänge nu. Ätit lunch på en ny salladsbar som jag inte hunnit testat och så är möbler utslängda som sagt... Den enda jag inte gjort än är att ta tag i monster disken i köket... Men den står väl kvar i morgon med??

• Snorkfröken77

Apropå läkaren, han var väldigt saklig, kändes oempatisk, kanske för att jag blivit bortskämd med att ha mötts med enorm medkänsla även från de inom vården, BM som gjorde KUB var skitbra och förstående. Det kändes som att vi var "bara" patienter för honom, inget mer, han såg oss inte som människor. Sättet han uttryckte sig gjorde att jag kände det som att han egentligen tyckte det var onödigt att jag fick spec mvc,  men det kan ha varit min egen tolkning.

MEN, läkaren som upptäckte att S dött och nekade mig snitt fullkomligt hatade jag just då, hon var distanserad och stod alltid flera meter från oss och pratade med oss, också väldigt sakligt och försvann så fort hon bara fick chansen. När vi skulle möta henne för uppföljningssamtal efteråt hade jag ångest, undrade hur det skulle gå. När vi mötte henne då var hon en helt annan person, hon tog sig tid och var jättebra, stöttade oss till 100% med sjukskrivningar och ringde själv till FK för att hjälpa oss. Jag insåg sen att hon nog blivit illa berörd av det som hände och kunde inte hantera situationen, hennes sätt var då att distansera sig från oss när vi var människovrak. När vi mötte henne efteråt gick det bra. Så jag vet att man kan ändra sig om läkare och jag vet att de är inte mer än människor. Men jag hade önskat lite mer empati från den manlige läkaren.

Apropå min FL så är det någon som undrar något om den eller det som hände innan eller efter så får ni gärna fråga, så ska jag försöka svara. Jag vill hellre att ni frågar än funderar och undrar.

Sweet - Vilket skit med green-cardet hoppas det ordnar sig och att ni inte blir ruinerade på kuppen! *kram*

Porchez - Vilket härligt sätt att börja det nya året, ut med den gamla skiten och in med det nya fräscha! Maken och jag har bestämt att på lördag eller söndag ryker allt julpynt, längtar redan! Då ska jag köpa mig en stor bukett med tulpaner också!

Parnassia - Jag förstår precis vad du menar, så var ju vår läkare på FL

September - Grattis!!!! Vilken härlig nyårskaramell! Håller tummar och tår för att allt ska gå bra nu! Kyss

• Snorkfröken77

Porchez - Håller med till fullo om att vara ledig! Sitter i morgonrock och har precis klippt, filat och lackat naglarna, känns underbart slött Om/När jag fått på mig kläder ska vi åka iväg med en massa skräp till återvinningen, ska bli SÅ skönt!

• porchez

Snorkfröken -  ja när du skriver det så är det klart det är så! Att läkaren också blev illa berörd (tänk att lämna ett sånt besked till någon).  Hoppas den här nya läkaren också känns bättre nästa gång... Men är det personkemi eller nåt annat som inte stämmer så är det ju svårt...

Ja det är faktiskt helt underbart, en liten nystart! Ska nog städa bort julen samtdigt som det nya kommer in... Men det börjar bli dyrt, mycket nytt vill man ha! Det bästa är att nu är det alla gamla ärvda möbler från mitt ex som ryker, känns så skönt. Nu är det äntligen bara MINA saker i mitt hem

• Mrs  B

Hej hej! Kommer ni ihåg mig?????

Snorkis = har precis läst din förlossningsberättelse och ja, liksom alla andra med tårar i ögonen.... Vet ju hur det känns........ Och det där med en ny graviditet är ju som det är. Njöt inte mycket av Maltes graviditet tyvärr och mådde dåligt en hel del men så är det tyvärr. Hoppas du kan finna någon glädje i det framöver!
    Den BM som gjorde mitt UL vägrade jag träffa under Maltes graviditet. Upplevde henne väldigt kall och hon visste inte heller hur hon skulle hantera vårt dödsfall. Finns andra vägar att gå och som sagt gå på så många besök hos BM som du tycker att du behöver för att stilla din ångest, så gjorde jag... KRAM

• smint

Snorkis: Jag tänkte bara på hur ni märkte att S inte levde? Märkte ni av det hemma pga minskade rörelser ? eller var ni på kontroll och dom upptäckte det?  Jobbig fråga förstår jag men det har jag tänkt på hur man känner att något är fel?  Kram{#emotions_dlg.flower}

Porchez: Ha så mysigt hos din kompis och lilla bebisen. Köp med något riktigt gott fika och kanske någon glassig tidning bara till henne.

• MSW

Åh fina fina snorkis familjen! *kramar*

Porchez: Låter skönt med rensandet! {#emotions_dlg.flower}

September; Hoppas verkligen att sprutorna "is the shit" så att allt går bra nu!!

Hej MrsB!! Hur är allt? Jobbet (hur länge var viket nu igen?)? Svenskan? *kram*

Ha en bra resa lappis!

Och alla andra får ha ett gott nytt år!Skål (tror inte att jag hinner in och skriva ngt mer, men jag följer juh er med mobilen ändå)

Har lite funderingar på att försöka skriva ihop en privat "årskrönika" typ vad som har hänt det här året, och vad jag förväntar mig under nästa år.. Får se om jag hinner få ihop det.. Det är juh så roligt att läsa sen nästa nyår!

Har annars haft en kompis på besök under förmiddagen! En sådan kompis som jag inte träffar så ofta, men som det ändå inte märks att det är länge sedan! Roligt!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!