• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman

Sweet: "För allt vad tygen håller." – I full fart, med all kraft. Tygen avser seldonen för en häst. Från tyskans; Was das Zeug hält. Känt i skrift sen 1675 i ett brev av ryttmästaren Magnus Gabriel Wilhelmsson

Jag tycker btw inte att det är något litet problem vare sig med jobbsituation eller huruvida man kan stanna där man vill bo!!! Båda delarna berör ens hela tillvaro på en mängd sätt och självklart behöver man visshet och lösningar på alla de delarna!

Jag tror faktiskt att man visst kan jämföra allas våra olika måenden och sorger och att orsakerna till att det ibland blir för mycket i tillvaron spelar mindre roll. Processerna påminner ändå om varandra och de olika faserna, känslotillstånden och hur man känner sig som mäniska har många likheter, även om vars och ens situation är unik liksom upplevelserna och erfarenheterna.
    Jag tror också att det är oerhört svårt att finna sig i att se någon annan på själva bottenstadiet av "bryta ihop"(liksom att stå ut med att hamna där själv) det är väldigt lätt att man försöker "peppa" eller på olika sätt glömmer det här med tiden det faktiskt tar, både med själva brytandet och sedan sorgens/krisens bearbetning och vägen till dess att man har läkt. Jag återkommer ständigt till att vi lever i en så snabb värld och är vana vid att saker och ting går undan. Vi har svårt med sådant som måste följa hur naturen funtat oss, alltifrån väntan på plus, tiden en graviditet tar, småbarnstid med enformighet och trötthet, sorg och kris osv osv.
    Själv försöker jag intala mig att "Det är inte farligt att vara ledsen. Det är inte farligt att känna ångest. Det är normala symtom på att hamna i vägskäl av den här typen. Ta det lugnt. Låt dig vara. Det kommer att gå över. Man måste inte bita ihop. Man är inte duktig för att man inte erkänner hur det är. Det är bra att du vågar möta dig själv där du är just nu och inte låtsas att allt är bara fint, då kommer du att kunna ta hand om det som behöver tas om hand och gå vidare hel och stark" och så vidare.

Tack alla som bryr sig om födelsedagar och hur jag mår! Jag sitter och spånar på hur jag ska göra med dagen och har en liten idé under bearbetning i min skalle. Vi får se hur det blir.
    Pratade med mamma igår (för första gången sedan jag sist blev så arg på henne) och det var jätteskönt. Dels för att hon vet hur det är att må så här och att hon är min mamma och bryr sig och dessutom för att få känna att det inte är något groll mellan oss för att jag blev så arg.

September, grattis tjejen! Jag önskar så innerligt att det här ska gå bra nu och att jag småningom får skriva en hejjaramsa när du ska åka till förlossningen.

Lappis, trevlig resa!

Men herregud, vad var det mer då? Jag har en hjärna som ett såll...

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Forumvärd skrev 2010-12-29 19:20:25 följande:
    Kolla inboxen

Posta inlägget igen i tråden så får vi se om jag fick bort "spöket"
    Ja, nu gick det. Spöke
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Klockarbol

Tack Blomman

Jag trodde det skulle bli en smily som lipade Förvånad

I dag åker jag kana i bitterhetens rutchelkana. Det är inte lika roligt som att åka vanliga rutchelkanor...

• Klockarbol

Snigel - hoho?
    Undrar så hur du har det med allt och saknar dig i tråden!
    Kram till dig och lilla familjen

• Piggelin1
    Klockarbol skrev 2010-12-29 19:47:35 följande:
    Jag trodde det skulle bli en smily som lipade Förvånad
    Klockarbol - där blev det språkförbistring
    Jag undrade hur du i hela friden fick -smileysen till en smiley som gråter?! ...men som kom jag på att uppåt landet så betyder lipa att räcka ut tungan?! Mannen min säger det ibland, men för mig låter det helkonstigt i den betydelsen

Klockis & PB, har noig inte kramat er lite extra, så de kommer här

SEPT - härligt med plusset! Måtte, måtte allt gå er väg denna gången! Det har gått snett så himla många ggr för er nu, det är dags att er tjej får bli storasyster & att ni får ett andra barn

Idag var vi på vårt favvoställe "Franska" & käkade frukost - första gången sen vi fick lilleman & det gick hur bra som helst med två barn där Mmm! Kul att kunna behålla lite sådana vanor ...och Amanda älskar att få äta "soasang" (croissant) till frukost
  • kängu

Snigeln, instämmer med Klockis, var är du??

• kängu

Hej Piggis! *vinkar* Härligt med franska!! Jag vill ses snart!!

• kängu

PB, instämmer med dina tankar om en snabb värld. Det ligger mycket i det tror jag. Jag tillhör def. en av dem som är dåliga på att bara vänta. Och att inte ha kontroll över situationen, som när man sörjer t.ex. är oerhört jobbigt. Kram!

• kängu

Idag har vi varit och hälsat på en liten nyföding, liiiite sög det allt i bebistarmen. Jösses vad söt han var!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!