• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman
    Klockarbol skrev 2010-12-30 00:53:46 följande:
    *Ändrar sig återigen om nattens sovande och ger upp sådan fåfänga*

PB - när du hittar stället där man beställer naivitetens oskuld åter, håller du en plats i kön till mig då?

Jag vill också gärna ha marmeladreceptet - nu skiter jag i att det gör ont i händerna, får jag inte lite själslig ro = marmeladkokning,  snart så skriker jag.
    Jag bokar för hela tråden! BabyOskyldig bara naiva små, oskyldiga, klarögda och rosenkindade sedan, så långt ögat når.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fjällbruttan

Hej!

Har smugit runt lite i kulisserna här de senaste dagarna, ännu en deppad tjej...
    I alla fall är det skönt att inte vara ensam....

PB, om du hittar nånstans att beställa naivitet, kan jag få web-adressen då?
    Och kanske vi skulle behöva gå samma kurs, och inte förstå alla andra så förbannat, mycket klokt skrivet!
    Och jag tänker hålla tummarna för er!
    (men här har du en gummiklubba att dunka till han i knoppen med för klantiga uttalanden!!)

September, håller tummarna för dig med!

Snorkis, jag tycker du är enorm, fantastisk och stark som orkar dela så mycket med oss andra här, läste din förlossningsberättelse och tårarna forsade! Önskar dig all lycka och lugn och ro kring denna grav, och att läkaren blir mer empatisk..
    Kram

• passionsblomman

En sådan här hund är det min son planerar för fullt och ställer allt sit hopp till att vi ska ha här hemma snart. Hm, jag har nog visat dem förr va? Nåja, en hundvalp här och där kan man behöva för att inte gråta sönder sig totalt...
  • Klockarbol

Varmt välkommen Fjällbruttan - du vet säkert att jag smyger i era kulisser också.

Snorkis - borde man inte få välja sjukhus även för förlossning (i mån av plats då förståss)?
    Jag känner intensivt och hetsigt att du om någon ska erbjudas möjligheten till planerat kejsarsnitt och att snygg statistik har j-vligt lite med saken att göra!!!

Jag sattes igång (dropp) med äldsta dottern och det hände inte speciellt mycket särskilt fort här heller. Jag hann trots allt brodera en duk med langett och allt...
    Inte heller hade jag några krystvärkar så det blev sugklocka på slutet.

Inte för att jag minns just nåt (däckade när jag fick petidin) men läsa i journalen kunde jag.

Med yngsta så var omständigheterna lite annorlunda. Ffa för att jag hade p-spruta och faktiskt inte alls hade tänkt att föda något mera barn. Jag var i femte-sjätte månaden nånting när det upptäcktes att jag var gravid.
    Jag sa omedelbart att jag ville ha snitt och motiverade klart och tydligt varför. Min BM hade jobbat 20 år på förlossning och ansåg att hon egenhändigt skulle omvända mig...
    Det hela slutade med katastrof vid ett studiebesök med henne på BB.

Först efter det fick jag veta att Aurora var något annat än ett otäckt vin...

Väl på Aurora konstaterades att jag remitterats dit försent så dom kunde inte hjälpa mig på något annat sätt än att förbereda mig inför snittet.

Visst är det alltid risker med kirurgiska ingrepp men någonstans behövs det faktiskt ibland väljas det minst dåliga.

Stå på dig sötaste Snorkisen - jag står snett bakom och hjälper till både med att hålla dig upprätt och att sparka "snyggstatistikidioter" på knäna om du vill!

• Klockarbol

Blomman - Ja, hundvalpar är bra för själen. En trevlig ras dessutom men tror att den ska trimmas?
    Framförallt finns det något outsägligt underbart med valpmagar, så där sämskskinnsmjukt och luktegott!

Själv lyssnar jag om och om igen på en av min favoritartists vackraste låtar.
    Hittar den tyvärr inte med Robban Broberg men väl med nån kör:

">

Här är texten:

Låt mig värma din frusna själ,
    blåsa på falnande glöd,
    göra trasig längtan hel
    innan den lägger sig död.

Ge dig ny inspiration
    att leva!

Låt mig bjuda på mig själv
    i en snål och frusen värld
    vill jag bjuda på mig själv
    det är du verkligen värd.

Ge dig ny motivation
    att sväva!

Till er från mig.

• passionsblomman

Klockis, jo, det är en Malteser, och de har låååångt hår ända till golvet (och ser rätt fula ut då) när de är utställningsdugliga. men när man klipper dem ser de nästan ut som när de var valpar och busiga. De fäller inte. Det är en KLAR fördel i min värld. Hårar gör jag och katterna så det räcker.

Den där låten kan jag och jag har skivan -med Robban, så det så! Han har en och annan rad att komma med mitt i skämtsamheterna han.

Nu FÅR jag inte vara vaken mer! GOD natt! Och lycka till med besiktningen!

• Klockarbol

Jag ser allt din gröna plupp Flört

Betyder detta att även jag ska sova nån timme? Eller iaf läsa min braiga bok kanske?

Så får det bli.

Bilen tror jag nog går igenom besiktningen, frågan är om jag gör det...
    Halvsolkig, skitsur (tidiga mornar är verkligen inte min grej, alls!), aptrött och rödgråten.

Jaja, alltid skrämmer det nån!

Natti

• Ore

Har läst ikapp, kom av mig litet i en rejäl gråtattack när jag läste Snorkis FL-berättelse...

Det verkar ha varit en tung förlossning, på många sätt... Jag undrar om de hade tryckt så mycket på magen, och gått så hårt fram, om det varit ett levande barn i magen? Så på det viset, så tror jag att det skulle bli lättare nästa gång. Men jag förstår till fullo att du vill ha snitt, och att du kanske ska vända dig till ett annat sjukhus, om du tror att du inte kan få snitt för att de vill hålla nere sin statistik...?

Skulle det ändå bli svårt att få igenom snitt, så ska du ju åtminstonde få en ordentlig genomgång av förlossningen och din upplevelse, och få höra vad som skulle göras annorlunda med ett barn som lever.

Är också oerhört tacksam för att du orkar berätta för oss om din sorg, jag lär mig otroligt mycket av det (t.ex. att ta vara på varje dag jag får med min lillkille)...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!