• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • kängu

Sweet, jobbigt med Green card- ansökan. Det är tufft att hålla på och tänka och oroa sig över sånt. Kram! Låter förresten som att ni hade en supermysigt julafton!

Lappis, hoppas att resan går bra!

• BrudSommar2006

Åh, Klockis, du säger rutchelkana! Vad kul! Varje gång maken kommer tillbaka från lekparken eller har varit på något lekland så förundras han över alla som säger så, jag säger det inte heller. Nu har Iris börjat säga så också! Kul!

• kängu

Jag längtar till imorgon- vi ska bo på hotell tors-lör i storstaden nära oss. "Staycation" som det så fint kallas Ska bli ljuvligt att äta hotellfrukostar, gå ut o käka på kvällarna etc. Hela familjen ska med, dvs. även hundarna. Blir en fin "avslutning" på min föräldraledighet.... för på måndag börjar jag jobba. HJÄLP!!

• Oms
    Klockarbol skrev 2010-12-28 23:40:37 följande:
    Vinkar till September och håller tummar för väluppfostrade bihålor!

Lappis - Är det i morgon ni reser iväg? Och var det Frankrike ni skulle till? Oavsett vart ni ska får ni ha en härlig och säker resa.

Yngsta dotterns bästis är adopterad (från Indien) något som min dotter betraktar både som en stolt självklarhet och med viss avundsjuka.  Vid något tillfälle sa yngsta att 'Mamma, kan du förstå att E's mamma och pappa älskar henne så mycket att dom åkte heeeela vägen till Indien och hjälpte E's andra mamma att ta hand om E! Å sen får dom åka dit på semester och hälsa på varje år också!!!'
    (Nu åks det ju inte direkt till Indien varje år i den familjen men iaf Flört)

Efter en stund kom det från yngsta - 'Men jag, jag får bara åka till Uppsala jag!'
    Varpå hon stampade in på sitt rum arg som ett skållat bi...
    hahaha så underbara de är!

skickar n till kram till dig Klockar, du har en rätt så lång och ganska så bumpy road framför dig i ditt terapiande (har ju gått hos sån själv och minns) men allt man gör för sig själv leder än framåt så styrkekram till dig!
  • Oms

tack för alla gratulationer ang stora dottern betyg! det värmer jättemkt, så skönt att få lite berm då o då faktiskt, den som verkligen känner mig vet att jag av hävd inte yttrar mig om hur fantastisk jag är hit eller dit eller ens ngn annan i min familj utan jag är fostrad väldigt janteaktigt - dock har jag åsikter om allt o alla men det är en annan sak - men iaf, denna gång är jag fatkiskt lite stolt för jag vet att dottern har jobbat hårt, kanske inte efter bästa förmåga men bra och jag har gjort samma sak. Jag är nöjd helt enkelt. Tack!

• Oms
    September - jättegrattis och stor tumhållning för att det går vägen denna gång nu!!!  nu måste det bara funka, fragmin is the shit säger de som fått dem efter många missfall i botten och jag hoppas att så är fallet i ditt fall också!

Snorkis - jag tror som mugglan o sweet att läkaren bara menade väl men att inte var speciellt pedagogick i sitt uttalande - vilka läkare är det förresten? jag som möter på detta jämnt i mitt arbete tycker tom att han var exemplarisk i allt han upplyste er om, det är mkt ovnaligt att de gö det och det är ofta risten på information som alla klagar på som kalgar på vården. Dock förstår jag att du tolkade det annorlunda, det är mkt mkt lätt gjort!

och en sak till, med tanke på att det värkstimulerande droppet inte gav speciellt mkt effekt för dig så är min fundering om du inte ska strida än lite hårdare för snitt. jag tror att det finns information på mitt jobbs hemsida alternativt i ngn av läkartidningarna som kom under 2010 ang just värkstimulerande dropp och dess risker pga överanvnädningen av det inom vården... usch jag vill inte skriva detta då det finns flera gravida hä nu så jag lämnar det bara så, jag ser ju tyvärr bara de gånger då det går fel och inte när det går bra i mitt arbete så man blir väldigt färgad av det, men jag ska vara ärlig och säga att jag aldrig kommer att använda värkstimulerande dropp om jag blir gravid ngn mer gång ( jag kommer snittas av samma anlednign som tidigare så det blir inte aktuellt ändå) men som sagt det finns information om detta att tillgå på nätet.
  • muggles
    Fru E skrev 2010-12-28 21:09:10 följande:
    3barnsmor-vi har fortfarande 1 poäng som det så fint heter kvar så gissar på att vi använder det till en ny FET någon gång i vår, lyckas vi inte då ja då vet jag verkligen inte vad vi gör . Jag tror inte att vi är redo att ge upp försöken även om vi förbrukat det sista gratispoänget men så långt har vi inte diskuterat än. Maken har svårt att ta till sig vad tex adoption mm innebär, han lever i nuet så jag har inte "vågat" ta upp det för diskussion igen
    Tänker ni inte göra slut på alla äggen i frysen? Får ni verkligen sinnesro om det ligger kvar ägg där? Tänk om ngt av de nio är "the golden one"?
  • muggles
    Snorkfröken77 skrev 2010-12-28 20:16:37 följande:
    Jag har aldrig känt mig så tom i hela mitt liv.

Hade du känt av att ngt var fel när ni åkte in på måndagen el var det en total överraskning?

Jag har läst (jag verkar alltid ha läst en massa någonstans...) att det gjorts undersökningar på att man klarar en sådan här situation bäst psykiskt om man föder fram barnet vaginalt. Det verkar ju inhumant att man ska behöva det men tydligen kan man ha väldigt svårt att ta till sig vad som hänt om man tar ut barnet med kejsarsnitt. Ja jag vet inte... Iaf är jag lite förvånad att de inte brassade på med alla möjliga smärtlindringar - det fanns ju inget barn att ta hänsyn till. Du borde fått "the lot"!

Tack för berättelsen, vi är nog många som undrat. Det måste vara ngt av det värsta man kan uppleva under ett liv...   Stor kram!
  • Oms
    Mugglan - du har helt rätt i detta med att man av psykologiska skäl föda fram barnet, detta är ngt man tillämpar världen över och det finns många gamla studier på detta, dock har jag ingen att hänvisa till nu men googla den som är intresserad så bör man hitta ngt. Däremot brukar man brassa på utav bara h... med smärtstillande så att det i vilket fall inte ska vara så smärtsamt. sen finns det flera skäl, kroppen minns och det ngt så otroligt mkt mer än vad ngn kan ana... om kroppen "vet" att graviditen ska sluta med en förlossnign så kommer den att slå in på samma spår när det är dags nästa gång, dvs att den kan känna av olaik signaler osv, extremt förenklat men vi fick en föreläsnign om detta på Ki för ngt år sen  - oerhört intressant!
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!