• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Snorkfröken77

Oms - vet att jag läst förut om risker med värkstimulerande dropp, att det blir kraftigare värkare och att barnet lätt tar stryk, dvs syrebrist = hjärnskador. Min kropp ville ju inte alls reagera på det och fick som jag skrev inte en enda krystvärk. Jag känner inte att jag vill göra det med ett levande barn. Sen att risken för akutsnitt ökar också när man blir igångsatt känns ju inte heller roligt, för de är ju oftare de akuta snitten som man  får komplikationer, än de planerade. Jag fick ju dropp vid 13 och gissar att det tog säkert 4 h timmar innan jag reagerade på den och då vet jag inte vilken nivå det låg på då, och då var jag ju öppen 4 cm sen innan. Jag vill gärna se rapporten, om du har möjlighet kan du inboxa mig? Är den offentlig så jag kan trycka den i ansiktet på läkaren om det skulle bli något tjafs framöver?

• Piggelin1

Tack för länken, Omsan!
    *otroligt vilken massa kunskap det finns om allt & inget i denna tråd*

Nu är marmeladen upphälld i burkar, ser fin ut i alla fall! (...betydligt finare än de misslyckade mintkyssarna före jul )

Mugglan - kul att maken har ngt på G för din födelsedag! Mannen min var verkligen underbar med den överraskningen han ordnade till mig för snart ett år sen. Han överträffade sig själv i all planering in i minsta detalj Han frågade en del innan, så att han sas skulle vara på rätt spår, om jag ville att det skulle vara med eller utan Amanda, om jag ville ta en weekend utomlands etc. För mig var det helrätt att ha med Amanda, jag ville verkligen det, ha med "hela min lilla familj" på min stora dag, & jag behövde inte åka utomlands, det kunde vi göra en annan gång. ...och han gjorde verkligen alla rätt, för MIG, så som dagen blev! Mmmm
    Är klart nyfiken på vad mannen din har i kikaren för dig!

• Klockarbol

Oms - det går nog att lösa på något sätt. Äldsta dottern tar tåg hem för galej på nyår och yngsta kommer hämtas med bil (nu har jag ju en bil jag både kan och törs köra!) innan skolan börjar så resväskan kan vi undvara.
    Jag ringer och ber äldsta väga  väskan i morgon så råddar vi det därifrån.
    Sen är det ju inte så ruskigt långt till Sthlm härifrån så avhämtandet när ni kommit hem löser sig också, jag hälsar ju iaf på mamma regelbundet.

• porchez

Hej hej. Bara inne en snabbis med en fråga till Snorkis, jag har för mig att du skrev nåt om att din förlossning hade lägsta antalet kejsarsnitt? Eller blandade jag ihop allt nu? Är det isf. det stora universitet sjukhuset du menar? Skulle då förklara ett å annat som jag fått höra idag...

• Klockarbol

Jamen råkade jag nu för en sekund snudda vid tanken att jag faktiskt har en bil jag kan och törs köra och i samband med det känna ett litet uns glädje?
    Må vara att bilen är framhjulsdriven och det har jag aldrig kört förut - jag är van vid bakhjulsdrivna fullsize amerikanare som med glädje går med rumpan först om det skulle släppa i halkan och en sån sladd vet jag att jag kan häva - blev lite förvånad när det släppte och bilen gick rakt fram men det är väl en vanesak antar jag.

Regpappren kom i dag och av en händelse så tittade jag en extra gång på det bifogade meddelandet.

"Kontrollbesiktning ska ske senast december 2010. Beställ tid hos ett besiktningsorgan"

Jomen tjena... Det är liksom I MORGON kvar då...

Så nu ska jag gå upp strax efter 5 i morgon bitti för att skjutsa in skitskaftet som "glömde" att tala om att bilen skulle besiktigas (men han bet ihop om eventuellt gnäll över att han inte kan använda datorn och boka tid över internet...) till hans jobb 3,5 mil åt ena hållet.
    Sen ska jag åka hem igen och hinner då dricka kaffe och ta ut den kvarvarande hunden innan det är dags att åka 4,5 mil ÅT ANDRA HÅLLET för det var enda stället i närheten som hade en tid i morgon...

Jag börjar tro att jag har tacklat livet fel från början.
    Jag brukar beskriva mig själv som optimistisk pessimist typ - "Allt känns mycket bättre nu när jag har givit upp"

Men jag ska nog gå på den linjen som PB beskrev tidigare...
    Om jag utgår ifrån att det går åt helvete i alla fall så behöver jag ju trots allt inte bli vare sig besviken eller stressad.

• passionsblomman

Så, nu har jag planerat nyårsmat och presenterat för sambon hur jag vill fira min födelsedag. Det tog lite tid, eftersom han först var tvungen att komma hem och bete sig som en ilsken idiot bara för att han som vanligt vantrivs på jobbet och tycker livet är skit och utan ljuspunkter-dessutom var han tvungen att säga "ja kärleken är kanske slut" också när jag sa att jag inte precis kan påstå att jag märker att han älskar mig Det var en jättebra sak att kläcka ur sig "för att testa tankarna högt och resonera". Dumma dumma man!

Nåväl, nu har han visst resonerat sig fram till att det inte alls är så och inte alls är slut utan bara jävligt jobbigt. Och hans självförtroende och botten och trött och rädd och -jaja jag förståååår! Vet ni vad, att ibland tror jag min värsta black om foten är att jag jämt förstår allt och alla så jävla bra. OCH bryr mig dessutom. Det vore förbaskat mycket simplare att bara fatta det man själv vill och skita i hur andra har det och vägra se det från mer än ett håll. Och dessutom göra det mesta så som det passar en själv, alldeles utan hänsyn och helt oavsett vad andra kan tänkas känna.

Iallafall så blir det nog både god nyårsmat och en bra födelsedagshelg-OM sambon lyckas byta bort sitt jobbpass på fredagen vill säga. Kan ni vänligen hålla en tumme för det?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Men Klockarbol! Vilken jäkla otur!

Piggelin, du får gärna hysta hit recept på både marmelad och apelintryffel! Jag orkar rulla kladdkulor!

Jaha, och när jag nu läste vad Helipanzer har fått för besked om lilla Elise i andra tråden och att det finns ytterligare ett förfärligt syndrom jag inte ens visste om, ja då bleknar faktiskt det mesta jag hört hittills. Jag vill bli liten, okunnig och ha tillbaka naivitetens oskuld igen tack så mycket var beställer man?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Klockarbol

*Ändrar sig återigen om nattens sovande och ger upp sådan fåfänga*

PB - när du hittar stället där man beställer naivitetens oskuld åter, håller du en plats i kön till mig då?

Jag vill också gärna ha marmeladreceptet - nu skiter jag i att det gör ont i händerna, får jag inte lite själslig ro = marmeladkokning,  snart så skriker jag.

• Snorkfröken77

Porchez - Det är det sjukhuset ja, de har lägst snittfrekvens i hela landet tror jag och är superstolta över det. Inga snitt i onödan där!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!