• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Ore

Tack för assistenttips... Hade litet hoppats på att ni skulle vara rörande överens med något av de två alternativ som maken hade... "Electrolux"-varianten (som heter något annat nu) eller en Krups (med inbyggd våg - det tilltalade maken)... Men det har ingen nämnt än

Nej, åter till arbetet. Måste just nu fatta snabba beslut som har utsikterna att bli fel alldeles hur vi bestämmer. Men så är det i min bransch, att inte fatta ett beslut är oftast det sämst alternativet. Alla andra beslut har iaf möjlighet att bli bättre...

• Piggelin1

Ore - Electrolux hushållsassistent är BÄST
    www.bagarenochkocken.se/shop/&head_id=21&gclid=CLjvx_LAjKYCFdOMzAodwwe4ow
    Eller Ankasrum kanske de heter, ser jag.
    Fick en sån av mina föräldrar i vIntras när jag fyllde skräcködla. Läste ngnstans att de blev bäst i test alldeles nyligen.

Parnassia - min mamma klår din, hon har haft sin Electrolux sen början av 60-talet!

Har också hört att Kitchen Aid är sådär, men jädrigt snygga! Helt klart mkt vill-ha-känsla med den!

• Piggelin1

Nu såg jag ditt inlägg Ore - då kom ju mitt inlägg extra bra!!

• Ore

koko: Ja, jag har tydligen varit vääääldigt snäll i år Även om maken muttrar något om att jag är dyr i drift...? Hmm, det är ju inte så att jag krävt några dyra presenter. Fast jag är ju skyldig till att ha önskat mig tre olika, dyra saker, förstås...

Men faktum är att det är ju saker som vi båda har nytta av... Även om det kanske mest är jag som kommit på att jag vill att vi ska ha det Så indirekt är det ju en present till oss båda...

• Ore

Piggelin: Då är den inte så dum alltså

Jag tycker också att de är rätt snygga, faktiskt Betydligt snyggare än den min mamma har haft. Den är anno sent 70-tal eller tidigt 80-tal, så den ligger i lä ändå, jämfört med er andra

Men jag gillar att den har stoooor degbunke...

• Ore

Piggelin: Har du en köksskåp med upplyftbar platta där assistenten står, står den framme eller lyfter du den ut och in från något skåp? Jag funderar över vart den kan få plats, och hur otymplig den är. Valde ju bort en sådan funktion som både mamma och svärmor haft i sina kök, för att jag tyckte det var vansinnigt att ödsla ett helt skåp på en maskin. Så nu kommer jag ju få lyfta fram mackapären när det är dags för användning...

• Ore

Fast 8,6 kg är ju mindre än vad lillkillen väger, så det är kanske inte så besvärligt...?

• Oms

men det är ju just detta som är problemet med dessa assistenter - de tar en sån plats och de är tunga och otympliga. I förra boendet hade jag en köksbänk som enbart användes till detta - och det ar också i det boendet som jag använde assistenten väldigt mkt. idag har jag ingen sådan yta att ha den på och således står den långt inne i ett högtskåp och tas neästan aldrig fram...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!