• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Parnassia

Klockarbol - jag blir glad in i hjärteroten när jag läser att du skrattat så du gråtit, om det nu bara så var åt en låtsashamster. Kram!

• Parnassia

Porchez - blir också glad över att läsa om din helg som andas viss glädje och lycka.
    Ang din vän som fått barn. En av de bästa presenterna vi fick som nyblivna föräldrar var färdliglagad mat i burkar. Klart att bara värma. Det är omtanke på högnivå och vadsomhelst slår Findus med hästlängder. Inte för att du frågade efter dylika tips, men jag kom att tänka på det när du skrev att du ville vara där och krama henne.

• Ore

Grattis till Pirr med familj, om Vickans snokande stämmer!

Skönt att höra att ni inte försökt bege er till Öland, BS. Tänkte på er när jag hörde om snökaoset!

Undrar hur det gick för Cicci, som också skulle åt det hållet...?

Oms: Grattis till stora tjejens bra betyg! Härligt utfall av allt det jobb som både du och hon lagt ner!!! Hoppas att det lugnar sig på skolfronten framöver

Porchez: Härligt att julen blev så bra! Tycker också att pannacotta är en jättegod efterrätt som är superlätt att ta med. Och blir jättesnygg att ha i höga (och lätt-transporterade glas). För övrigt så ska du inte känna dig som 'femte hjulet', du är säkert inbjuden för att de vill ha dig där och det blir lätt litet slentrian i 'vem som pratar med vem' om man är två par - alltså kan det där s.k. 'femte hjulet' göra allt mycket mer intressant

Snorkis: Det är så tragiskt men samtidigt så vackert, på något sätt, när du skriver om låten som din bror önskade i S namn, och om rosorna på graven...

Snaily: Vår lillkille hade några veckor då han skrek några timmar på kvällen... Utan att han hade kolik. Precis som för lilla Yngla så var det från kanske 21-tiden och bortemot midnatt. Vår tanke var att det gjorde litet ont i magen på något sätt, det är ju så mycket som ska starta igång där och det är nog inte helt lätt och smärtfritt... Det tråkiga var att denna tid alltid hamnade under makens kvällspass, då jag sov... Han var riktigt förtvivlad ett tag, och undrade om det var honom det var fel på, att lillkillen inte gillade honom. Så jag fick litet 'hitta på' att han hade en skrikperiod på dagen också. Vilket han hade också. Någon dag, i alla fall...

Hur som helst, det är förbaskat jobbigt när de skriker och man inte vet vad som är fel. KRAM!

• Ore

Porchez: Hoppas det går bra med ivf:en för din bror och hans fru! Kanske inte är så dumt att kontakta dem och fråga litet grann, visa att man bryr sig utan att vara för påflugen - typ... Alla reagerar ju så olika, en del vill hålla det helt hemligt och andra halvhemligt, och en del är väldigt öppna med det. Men har de sagt att de håller på med ivf, så är det ju inte helt hemligt längre så kanske vill de faktiskt prata om det?

• Ore

Klockarbol: Skönt att du fick hem dottern innan jul, uuuunderbart att bilskrället är utbytt och i dina skor hade jag också omöjliggjort surfande...

• Lapinette

Hej hopp!

Har tagit helt bt och dataledigt i helgen trots att jag haft datorn med mig hem. Har istället ägnat mig åt pussel .. vi är ännu inte klara men helt besatta. Idag ska vi dock jobba (jag hemifrån).

Har jag förstått det rätt - har lilla snigeltjejen kolik?! Jösses i sådana fall. Min bror hade visst det och jag har hört historien om min mamma som ville slänga ut honom i en snödriva. Mormor fick komma över och hjälpa till så vi får väl tacka henne för att han lever . Det enda som hjälpte där var för mamma att gå omkring med honom i barnvagnen och gunga lite lätt... inomhus eftersom han är född dagen före nyårsafton.

Klockarbol - trodde du hade fått en riktigt hamster. Blir glad när jag läser att du skrattar!

Sen måste jag nog läsa mer ikapp för att ha något att kommentera.

• Ore

Lappis: De sätter inte diagnosen kolik så tidigt, men hon verkar vara en liten skrikis, några timmars oavbrutet skrikande varje kväll...

• Parnassia

Porchez - jag är också ett panna cotta-fan! Det här receptet brukar jag köra med. Och blåbären till. Mums! svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=113491&ingredients=panna+cotta&av704si=-1&av704ko=222872&showResults=false&lid=receptSearch332139&lPos=0

• Vännerfan

Hej hej!

Har inte hunnit läsa ikapp, men har snappat upp att Snorkis är gravid igen! Stort grattis tjejen och till din make också! Nu bara måste det gå bra allting!! Så fint med arrangemanget vid graven! Och åter igen tack för att du delar med dig av dina tankar och lär oss (mig) en del nytt om sorg. Jag har tänkt att om man nu, fruktansvärda tanke, måste förlora ett barn i magen hade jag velat att det hänt så fort som möjligt under graviditeten. Hade jag varit tvungen att förlora ett i livet hade jag valt så sent som möjligt förstås, men jag hade förut inte kommit fram till om jag tyckt det varit minst fruktansvärt och helvetiskt med att förlora ett sent i magen eller tidigt i livet. Inte förrän jag läste vad du skrivit. Då tedde det sig fullkomligt glasklart att man ville haft så många minnen som möjligt från sitt barn. Jag tror och hoppas av hela mitt hjärta att du kommer få många, många fina minnen av detta syskon du bär i magen iaf!

Grattis också till Pirr! Jag vet dock inte heller om det var på julafton eller juldagen hon kom, men en HON verkar ha kommit iaf!

Nu ska jag ut och kolla hur det går för maken och Prinsen med sin nya snowracer. Är hemma sedan Juldagen efter firande hos mina föräldrar. Konstaterar att det blir julfirande här nere utan dem och utan att ge sig ut på vägarna alltför långt nästa år, hurra för det!! Och god fortsättning på er allihop!

• smint

tjohej

Snaily: Hu stackars stackars er, jag vill också skicka miljoners med stöd till er.. Vet några kompisar som provade något som hette windy?  något som suger ut luften ur magen på något vänster och det funkade super för dom.

Lappis: Skönt med lite datafri tid. Blev maken glad för julklappen till Island?

Porchez: Härligt att du fick en fin jul och nyår kommer bli supertrevligt tror jag hmm efterätter, jag har gjort några chokladfondanter som  man kan förbereda dagen innan och sedan sätta in dom i ugnen när det skall tillagas.. Men det kanske man kan med lappis också..  annars är ju pannacotta gott som många rekomenderat. 

klockarbol: Gud så roligt med hamstern  

idag blir det en liten tur till biblioteket och lämna böcker och låna nya och lite handel.. i morgon skall jag och T åka till stan och gå till BM. Hon får följa med då svärmor m familj åker till Frankrike idag. Sambon måste jobba några dagar nu tyvärr. 

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!