• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Lapinette

smint - maken blev mycket nöjd! Själv fick jag en pulsklocka men tyvärr mådde jag dåligt på juldagen då jag hade tänkt att testa den (spinning). Det blev att ligga hemma på soffan istället.

Själv ska jag göra chokladfondanten på tisdag och faktiskt värma den i ugnen och allt ... sedan låta den svalna och ställa in i kylskåpet till på nyår då min mamma + sambo ska äta nyårsmiddag här hos oss innan de åker ut till Arlanda för en kryssning i Karibien. Nå väl, det ska funka med att ställa in fondanten på ca 100 grader i ca 10 minuter, bara så den blir varm. Säkert inte lika bra som när den är nygjord men det bästa jag kunde komma på. Till varmrätt får de gösfilé beställd från Melanders och så en flaska champagne förstås (min julklapp + födelsedagspresent till mamma).

Ska kanske förklara, själva är vi hos svärmor på nyår så det är därför jag måste förbereda allt redan på tisdag/onsdag, innan vi åker.

• Oms
    Snaily - du har fått massor av bra råd från framförallt klockarbol, piggelin, BS (och det var säkert flera) som alla prövat på olika sätt att få bukt m kolikbarn. Jag håller med om alla de råden som bra och också nödvändiga för att ordning på det - det är jobbigt men tyvärr nödvändigt många gånger att ändra sin kost totalt, amma på fasta tider, magmassage etc.

Jag vill bara lägga till en sak till som kankse kan vara viktigt i ditt fall - amma Yngla upprätt. dvs ha henne inte bakåtlutat i famnen utan mer sittandes upp. känns lite konstigt och ser helt bakvänt ut MEN hon får i sig mkt mindre luft på det sätte. har du dessutom mkt mjölk, o då framförallt att det sprutar ur brösten så mjölka ur lite med handen eller handpunp innan du lägger henne till bröstet så får hon inte i sig mjölken för fort.

Jag har gjort båda dessa saker med mina tjejer samt ALLT som de andra gjort - det är verklgien jättejobbigt med småbarn och än har jag inte upplevt det första året som ngt mysigt rosaskimrande - jag tycker helt enkelt inte om bebistiden då det är så himla mkt jobb - om man har otur vill säga.

lycka till och med en stor portion styrka och tålamod samt massvis med kärlek och delat ansvar så kommer ni att greja detta - ibland måste man bara lägga ned ett skrikande barn och gå därifrån för att andas - oavsett hur mtk barnet skriker. lägg henne i sin spjälsäng så kan hon inte ramla ned o skada sig själv och så går du ut några minuter och tar djupa andetag och sen in igen och fortsätter.

Jag o Maken tog Mathilda i skift när hon var som värst o skulle äta varje 45 minuter dygnet runt... då hade vi henne varannan gång och den som inte hade ansvaret fick sova, duscha, äta mat etc... detta var under perioden då hon inte kunde ligga ned för allt kräkande. min lösning när Mathilda grät som mest var att lägga mig i badet m musik på så hörde jag inte hur ledsen hon var och kunde då koppla av så at tmjölken rann till igen....
  • Oms
    Snaily igen (och andra som läste) - självklart ska du inte ta dessa tips o råd som förmaningar och dessutom tro att vi andra var så himla duktiga som klarade detta osv. vi har alla skrivit i denna tråd och beklagat oss nära våra små var i bebisåldern och vi har alla känt oss värdelösa och totalt missanpassade som mammor.
    JAg vet att du har det jättejobbigt och försöker på inget vis att negligera den känsla hos dig,  men jag kan trösta dig med att det går över - det låter helt galet men en vacker dag flyttar de hemifrån, jo det går så fort, min äldsta blir ju 15 nästa gång och jag minns hennes spädbarnstid med fasa....och ändå är det 15 år sen nu...

KRAM på dig!
  • Ore

Bra present till din mamma, lappis!

Själv försöker jag lobba för chokladfondant till efterrätt vid vårt nyårsfirande, men det låter litet som att syster gärna vill fundera ut det själv, för hon lät inte helt såld på idén...

Pulsklocka är bra att ha. Jag skulle vilja ha en mindre pulsklocka dock, har eländigt smala handleder vilket innebär att den pulsklockan jag har täcker hela handledens bredd... Ser inte så snyggt ut. Men men, jag överlever

Jag fick en hushållsassistent och en kamera i julklapp. Eller ja, bilder av dem i alla fall. Maken vågar inte välja...

Någon som är bra på hushållsassistenter, och som kan ge tips?

• Oms

Är så sjukt trött! har slumrat på soffan från o till mellan 06.00-10.00... skulle gett mig iväg med Mathilda på mellandagsrean och införskaffat lite inför resan samt fixa med malariamediciner, men jag orkar inte! Mathilda vill självklart ut men jag ser snö, kyla, mkt folk, stress etc framför mig så jag sitter hellre här o skriver packlistor på datorn... men absolut senast imorn måste vi fixa med malariamedicinen...

får man vara så här trött? känner mest för att sitta i soffan under fleecepläden med en god bok,en god latte och massor av godis... men tyvärr fungerar det inte så när man har en 3_åring som är överlycklig att få lite tid med mamma och en tonåring vars dator inte fungerar utan måste ha denna i vardagsummet tillsammans med sin fnissande kompis... det är härligt med liv o rörelse och o gud förbjude mig som klagar på att ha 2 friska o glada barn omkrign mig MEN, jag har alltid älskat ensamheten, har längtat efter de dagara jag fått vara själv. som singel tyckte jag hälften av veckan att det var det ultimata livet och den andra halvan så ville jag väl ha lite sällskap. min känsla för att få vara själv och EGO har ju inte fösvunnit bara för att jag träffade min man för snart 7år sedan utan utan viljan är nog starkare tom detta då det inträffar allt för sällan att jag kan göra just det jag drömmer om idag - en god bok, sitta SJÄLV utan ngn ströningsmoment, kanske en bra film (INTE barnprogram)  eller än hellre bra musik på spotify  INTE justin Bieber) som ingen klagar på och så massor av godis utan att ngn kommenterar att fel sorter är införskaffade....

jaja, en vacker dag så kanske....

• Oms

Ore - BOSCH är ju absolut det bästa märket när man kommer till hushållsassistenter. de är hållbara, praktiska OCH det finns reservdelar till alla modeller att få tag i om ngn del pajar ( har hänt mig). Nu använder jag inte min speciellt mkt numera men hade ett ryk för ngt år sen och den är bra, man har ju oliak bunkar till allt och mixer osv. Mamma har sin jämnt, tror att hon är på nr 3 av samma märke sen hon o pappa träffades 1957

• Parnassia

Oj Ore! Inga dåliga presenter Jag har en gammal Kenwood och den är bra tycker jag, min mamma och systar har också sådana och alla är mer eller mindre gamla och funkar strålande (assistenterna alltså ) så jag tror det är bra kvalitet också. Många olika tillbehör finns också. Köttvarnar, passertillsatser, mixer mm. Skulle jag köpa en ny skulle jag köpa en till likadan.

• Parnassia

Oms! Då vinner min mamma hon har samma kenwood sedan mina föräldrar gifte sig 1968

• Lapinette

Omsan - här är en till som är otroligt trött fast jag har sovit massor i helgen. Sitter här med grova koncentrationssvårigheter (jag ska ju jobba idag!). Fast jag helst av allt vill zzzz.....zzzz!

• Vännerfan

Snaily, Åh, så jobbigt att lilla Yngla har så ont i magen! Mina barn har mest haft lite "startproblem" med att få igång tarmar och så och vi har kört Mimifom, Magdroppar, masserat och ammat "upprätt". Mycket mat när det var matdags. Inga småslattar. Ska läsa noggrannare vid senare tillfälle och se om jag har fler tips. Jo, Windi hade min granne http://www.windi.nu/?gclid=CKif3datjKYCFRQu3godJ08Uqg och var lyrisk över den. Stor kram!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!