• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • snaily
    passionsblomman skrev 2010-12-26 20:09:43 följande:
    Åh men gumman! Fy fan vad skitjobbigt! Det är bara helt outhärdligt när man inte kan göra något. Har du provat att massera magen? Rapar hon? Jag hoppas verkligen att hon inte har kolik. *kramar om*
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Försöker rapa så ofta som möjligt, lyckas ibland men ibland inte. Magmassage har vi börjat med idag. Nyss provat evakuera eventuella gaser med febertermometer men det kom inget.
    Laddar nu för en jobbig natt, känner mig helt gråtfärdig redan innan det värsta börjat. Just nu bär maken omkring henne, hon borde äta mycket mer nu men hon börjar skrika redan efter någon klunk. Fy fan, rent ut sagt.
  • viktualia
    snaily skrev 2010-12-26 20:37:25 följande:
    Försöker rapa så ofta som möjligt, lyckas ibland men ibland inte. Magmassage har vi börjat med idag. Nyss provat evakuera eventuella gaser med febertermometer men det kom inget.
    Laddar nu för en jobbig natt, känner mig helt gråtfärdig redan innan det värsta börjat. Just nu bär maken omkring henne, hon borde äta mycket mer nu men hon börjar skrika redan efter någon klunk. Fy fan, rent ut sagt.
    några länkar till info.. inte vet jag om det är någon du inte sett... hoppas att du har nån nytta av dem...
    www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Kolik/
    se.babycenter.com/baby/health/colic/

usch.... vill mest rycka ut och hjälpa er!!!

KRAM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • kängu

Snigeln, har ni bärsele eller sjal? Vi bar Ru mycket i sjalen från att han var någon vecka då han var missnöjd på kvällarna. Gick runt runt runt i lägenheten och gungade med honom i sjalen. Det funkade för oss... sen tror jag tyvärr att det är rätt normalt att de är skrikiga på kvällarna under vissa perioder. Ru var det iaf de första månaderna, om man inte bar honom vill säga. OM ni inte har en sjal så råder jag er att investera i det! Sen kan man köpa Sempers magdroppar på apoteket, det funkade bra för oss. Om du vill kan du testa att utesluta mjölkprodukter från din kost, och även gasbildande mat som t.ex. lök. Det ÄR fruktansvärt jobbigt när de bara skriker och när man som du dessutom inte mår så bra så förstår jag att det är outhärdligt

• kängu

Snigeln, önskar att jag kunde komma upp och hjälpa dig lite!!

• BrudSommar2006

Snigeln, kolik är inte roligt. Det där kvällsskrikandet har vi haft med båda barnen, det höll på i ett par månader, det finns inget man kan göra mer än att gå runt med dem. Däremot har de inte varit kolikbarn i övrigt, i alla fall inte Astrid, Iris var rätt skrikig, men jag har bekanta som fått helt andra bebisar genom att själva utesluta alla mjölkprodukter ett tag. Det verkar ju väldigt jobbigt men kanske kan vara värt att prova? Verkar ge resultat på bara ett par dagar. Fungerade väl för Koko också?

Stackars er och stackars henne. Fast helt plötsligt närmar man sig sex månader och inser att allt är mycket lättare och man vet inte hur man hamnade där eller överlevde så länge...

• BrudSommar2006

PB, aha, så det verkar bättre redan på Öland. Mina föräldrar skulle åkt imorgon men de har skjutit på det, de ska ringa grannen imorgon och höra hur det verkar, är allt plogat åker de på tisdag och tar Iris med sig. Sedan åker vi efter med Astrid på onsdag eller torsdag beroende på hur mycket maken måste jobba.

Imorgon tänkte jag inviga mina julklappsskidor, eller, jag hoppas att det finns spår i skogen ovanför mina föräldrar, de brukar spåra där men vi har inte sett efter i år. Finns det inte det tror jag inte att jag hinner ta bilen någonstans utan då får jag nöja mig med att göra spår runt huset så att Iris får åka lite.

• BrudSommar2006

Jag vete sjutton om jag tycker att vi haft någon succé med vare sig Minifom eller Sempers magdroppar faktiskt men i desperation körde jag med det till båda barnen i början. Fast som sagt, inte tyckte jag att det gjorde någon skillnad. Med Iris fick jag utesluta te, jordgubbar, broccoli, lök, paprika och jag vet inte allt, Astrid var inte så känslig.

• BrudSommar2006

Astrid har somnat i egen säng ikväll, maken monterade äntligen upp den i eftermiddag! Vet inte hur länge hon sover där och när jag kommer att bli tvungen att lyfta över henne till oss men bara att få lite tid själv på kvällen är ju fantastiskt.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!