• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Nästa jul bör det ju någonstans i världen - t ex Korea - i alla fall finnas en bebis med adresslapp: "Lappis med make"

• fru AM

Jag var och fikade hon kompisar i helgen. De har två adopterade (Vietnam) och hon - mamman alltså - berättade om när hon fick sitt första barnbesked. Jag blev alldeles rörd när jag tänkte på att om ett tag kan Lappis sitta och berätta en liknande historia ... De fick beskedet i augusti och hämtade den lille pojken strax för jul (då han var fyra månader).

• Lapinette

AM - I know och hittills (under kursen, utredning m.m.) så har väntan inte alls känts så jobbig. Det är inte förrän nu när man märker att kön bara går trögare och trögare som jag tycker det är otroligt frustrerande emellanåt. Förhoppning var ju att få åka iväg i vår för att hämta vår lilla son men som det är i dagsläget så har vi inte ens kommit fram i kön för att få skicka iväg våra papper till sommaren .

• Lapinette

AM - våra vänner som adopterat från Ryssland har berättat sin story (mamman) om när de fick sitt första barnbesked. Hon stod på Nybrogatan och storgrät och åt sedan en lunch med en kompis med tårarna rinnandes hela tiden. Självfallet minns hon även när hon fick beskedet om sonen men den första var något extra.

• fru AM
    Lapinette skrev 2010-12-14 15:20:03 följande:
    AM - I know och hittills (under kursen, utredning m.m.) så har väntan inte alls känts så jobbig. Det är inte förrän nu när man märker att kön bara går trögare och trögare som jag tycker det är otroligt frustrerande emellanåt. Förhoppning var ju att få åka iväg i vår för att hämta vår lilla son men som det är i dagsläget så har vi inte ens kommit fram i kön för att få skicka iväg våra papper till sommaren .
    Kram! Snart kommer plusvågen i korea - och då rasslar det till i kön. Det är jag säker på! KRAM igen!
  • fru AM

Det är ju helt otroligt när man tänker efter att plötsligt en dag kommer det ringa i telefonen och så säger en röst: Lappis du har fått ett barn!.För det KOMMER ju att hända! 

• Fru E

Lappis-håller med dig om barn under julen nu när vännerna börjar föröka sig är det väldigt lätt att känna sig utanför och lite "misslyckad" på något sätt men men *vi kan hålla handen under vägen*
    Börjar bli lite ensamt i tråden med att vara kvar som utan barn när alla andra tåg rullar förbi

• Fru E

Gosnosen-roligt att höra av dig *hur många försök var det ni gjorde innan lillan blev till *

• Lapinette

EA - ja du många tåg har rullat förbi sen jag hoppade in här sommaren 2006.

AM - fler och fler adoptioner inom landet i Korea, hela 50 % och nästan samtliga flickor. Det är därför det i princip enbart kommer pojkar från Korea samt så få i år. Läste dock någonstans att kvoten till USA är densamma som tidigare.

• Telis

Lappis, hur många är det som har kommit från Korea i år?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!