• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Fru E

Lappis-ja tyvärr är det så även om vi "bara" är uppe i 2 1/2 år med ett gratis poäng kvar

• Lapinette

Telis - det är 68 familjer som har fått skicka iväg sina papper till Korea. Vilket innebär att om nästa år ser ut som i år (vilket vi självfallet inte har en aaaaning om) så kommer vi åtminstone att få skicka iväg vår ansökan dit under 2011.

• Lapinette

EA - ett gratis poäng? Vad innebär det?

• Fru E

Lappis-de gjorde om systemet förra året tror jag det var så nu får man 6 poäng som man kan fördela som man vill, ett färskförsök kostar 2 och en FET 1 poäng. Så vi har gjort av med 5 poäng så här långt

• Lapinette

Jösses, ett poängsystem. Så nästa försök blir att plocka hem från frysen, antar jag. Hur många har ni där? Det är väl ett helt fotbollslag?

• Fru E

Lite smidigare med poängsystemet eftersom man kan göra fler försök om man tar från frysen än innan.
    Känns inte aktuellt att göra ett färskförsök när vi har så många i frysen och det faktiskt tog med FETen nu i november så vi gör nog en FET så småningom

• muggles

Kram till EA och Lappis!! Kunde det inte vara lite mer jämnt fördelat det här med barn? Varför två till mig och inga till er?

• muggles

EA: min doktor på Carlanderska påstod att frysförsök kan vara större chans. Han visste inte varför men tydligen har de ngt bättre resultat på FET än IVF nu för tiden (förr var det annorlunda). Hans teori var att dels mäckar man inte med kroppen som vid ivf utan det sker mer naturligt och dels är det ägget som sätts tillbaka väldigt tåligt. Det har ju varit med om en del (frysning/upptining). Jag tror och hoppas det ligger en liten glassbåt och väntar på er i frysen.
    Jag har börjat använda mina gravidträningskläder som jag överoptimistiskt köpte på rea i v6 den gången när jag fick MA. Varje gång jag gör det tänker jag på dig EA och dina mammabyxor - de SKA komma till användning. Hoppas det inte tar lika lång tid som för mig bara (men det tror jag inte, jag är ju snart skräcködla...)

• fru AM

Men det kanske är i Korea som här hemma att de flesta barn föds en viss tid på året ...? Frågan är bara vilken tid ... (Fast å andra sidan läste jag nyligen att det där med mars/aprilbarn (dvs semesterfabricerade bebisar) börjar späs ut tackvare alla vinterresor till solen. Bebistillverkningen sprids mer över året numer jämfört med "förr". Men frågan är när det alstras barn som mest i Korea ...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!