• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Lapinette

snaily - vad härligt att vara hemma! Och inte scrollar jag när du skriver .. tycker det låter jättemysigt med liten bebis.

Frullan - oj, blev du avkastad. Hoppas du inte gjorde dig allt för illa?

nenne - är impad över din skidåkning ... vi får väl se om du kan gå idag  .

gosnosen - visst, du om någon känner väl igen det där med att njuta så mycket man kan av livet med god mat, champagne och resor men samtidigt så ligger den där barnlängtan där i bakhuvudet och gnager hela tiden. För det mesta så går det riktigt bra och längtan känns avlägsen men så dippar man ned ibland.  

Sweet - över 60 familjer har fått skicka iväg sin ansökan till Korea i år. Vi står på plats no 55 så förhoppningsvis får vi iväg våra papper nästa år. När papprena väl är skickade är väntetiden i landet ca 6-9 månader. Vi har stått i kö sedan juni 2008 och som det ser ut nu så kommer vi ha ett barn ca mars- juni 2012 men som sagt kötiden har bara blivit längre och längre .. färre barn kommer från Korea och fler famijer med bättre kötid kan hoppa in i kön. För ett år sedan när vi gick vår kurs så trodde jag (dum och förhoppningsvis som man är) att vi skulle få skicka iväg papprena direkt efter det att vi blivit godkända (dvs aug 2010) för då var kötiden för att skicka iväg papper endast 2 år men nu är det snarare drygt 3 år - 3,5 år.

• _koko_

YAY! Jag är på jobbet! Lillebror var pigg i morse och är på dagis. Jag är rätt hostig fortfarande men betydligt bättre än igår. Måste vara den där nubben jag tog till sillen. För säkerhets skull kramar jag ingen idag, men jag tror inte jag smittar.

Ännu bättre är att jag har min pimp-kappa på mig, så ni som ska med på lunchen kommer äntligen att få se den, hahaha!!

muggles - En kompis till mig hade alkoholFRI julfest på jobbet i år, alkoholproblem i ledningen eller för många tidigare urspårade fester?

Pyssel - Jag gillar att göra kort och har nu invigt conny i stämplarnas förlovade värld. Det är sedan dess nästan det enda han vill göra. Himla bra faktiskt, han kan göra stämpla själv och sen hjälper jag till med embossing när han vill ha det. "Pussla" heter det i hans värld. Annars vet jag inte om jag är så pysslig av mig, jag har ambitioner hela tiden, men är för lat för att utföra något...

FruLlan - Trilla inte av hästen, människa! Saknar dig...

Nu jobbe! Jag går till GH halv 12, ses då ni som ska dit!

• Lapinette

kokisen - yahooooo!!! då ses vi ... fast jag kommer strax efter halv (bara min buss kommer)!

• Telis

Lappis, nennes tåg blev visst en kvart sent, har du möjlighet att ta en senare buss? Bara tänkte att du kanske inte hinner se henne så mycket annars om du bara har din vanliga lunchrast?

• Telis

På tal om att vara blödig för saker som man ser på tv, så grät jag så det skvalade häromkvällen och då pratade dom ändå bara om ett program som kommer.

Det handlade om en dokumentär som kommer att visas på annandag jul. Den handlar om två pojkar som förväxlades på BB i Norrland på 1940-talet och fick följa med fel familj hem. Förväxlingen uppdagades först tre år senare att dom och den ena familjen ville då "byta tillbaka" medan den andra familjen inte ville det. Efter flera år beslutade domstolen att pojkarna skulle byta till sina "rätta" familjer och det skedde genom att polisen kom och hämtade dom.

Man fick inte så mycket detaljer eftersom programmet ska visas i sin helhel, men som jag förstod det så var den andra familjen så mycket emot att pojkarna skulle slitas från miljön dom vuxit upp i att dom sa att "ni får ta vår pojke men behåll den ni har haft hittills". Så pojkarna växte sedan upp som bröder i den ena familjen medan den andra familjen inte hade några barn alls.

Jag blev alldeles knäckt bara av att höra om dokumentären så jag undrar hur det blir att se den. Vilken sorglig historia alltså. Fast jag fattar inte hur man kan vilja byta bort ett barn som man har haft i kanske fem år och uppfostrat som sitt eget.

• Telis

Nej, nu måste Televinken och jag åka in till stan. Ses snart!

• Lapinette

Telis - usch vilken historia (tänker på Desperate där samma sak har inträffat ... fast då är det ju fiction) och tack för infon om det försenade tåget. Då kanske jag ska åka en kvart senare? Vi får se hur jag gör.

• smint

Telis: Usch vilken sorglig historia.. undrar om man fixar att se det programmet.. 

Är också galet blödig sedan dottern kom, men nu under grav är det inte så farligt..

Lappis: Hoppas så att kön bara rasslar till under nästa år. Läser ibland på fl om dom som fått barnbesked, vilket samtal det måste vara att få..

Snaily: Välkommen hem  Vad tyckte korven om den nya familjemedlemen?  

usch fick ett mail från dotterns förskola i går kväll, där dom kallade alla föräldrar till möte i kväll. På grund av en allvarlig situation på förskolan..... sedan kunde dom inte skriva mer i mailet.. det sätter ju i gång min hjärna direkt, men både vd och personalansvarig hade kallat till mötet med så jag gissar att det kanske är massuppsägning eller att dom kanske måste stänga fsk??   Men får se ikväll, men tankarna har varit där mkt sedan mailet kom..  

• smint

Ha en fantastisk trevlig lunch, har ätit middag där en gång, mycket gott

• Lapinette

Ni får faktiskt skriva här trots att vi andra har varit på lunch . Jag säger bara en sak - jag har fått se världens sötaste och snällaste Pricken ... la, la, la!!!!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!