• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman

AM, jag tror verkligen du har hel-rätt. Min sambo är mycket mycket båtintresserad och har flera dito vänner varav de påfrestningar du nämner finns i tydligt minne för mig som följt dem under 12 år nu. Just att sköta en båt. Särskilt en träbåt...ojoj! Men att vi bor så kustnära beror verkligen till en stor del på hans drömmar om "att en dag ska vi segla till horisonten i hans båt..."

Och jag, som tycker min sambo (och jag själv) är alldeles för lat (a) för att ens sköta om de andra pinaler som hemmet har i någon vidare utsträckning, ställer mig verkligen frågande till just båtägande och allt detta fixande.
    Fast om man blir sådär ohemult rik en dag och helt enkelt kan leja bort allt jobb och bara ÅKA båt -eller om det är lära sig segla man ska, DÅ vore det väldans roligt. Tror jag. Men jag är lite rädd för det där med sjön också faktiskt, apropå att ha blivit harigare. Det är nog för att jag vet hur total noll-koll jag har på vad jag skulle ta mig till ifall något hände ute på havet och jag vore tvungen att försöka egera för att reda ut situationen.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • fru AM

PB: Det finns ju mer och mindre underhållskrävande båtar. Den sista båten min pappa hade (blå båten) hade precis tagits upp från sjöbotten och var tvungen att grävas ur på lera och dy innan man kunde göra något annat ... Det vore kul om ni hade vägarna förbi blå båten och kunde hälsa från mig! JAg googlade nyss och fanna tt jag hade fel om hemma hamnen: Mönsterås ska det vara. http://biphome.spray.se/hellblad/hvitfeldt/index.htm

• passionsblomman
    fru AM skrev 2010-12-15 19:18:38 följande:
    PB: Det finns ju mer och mindre underhållskrävande båtar. Den sista båten min pappa hade (blå båten) hade precis tagits upp från sjöbotten och var tvungen att grävas ur på lera och dy innan man kunde göra något annat ... Det vore kul om ni hade vägarna förbi blå båten och kunde hälsa från mig! JAg googlade nyss och fanna tt jag hade fel om hemma hamnen: Mönsterås ska det vara. biphome.spray.se/hellblad/hvitfeldt/index.htm
    Ha! Vad kul! Den ska vi minsann gå förbi och kika på.
  • fru AM
    passionsblomman skrev 2010-12-15 19:22:22 följande:
    Ha! Vad kul! Den ska vi minsann gå förbi och kika på.
    Hälsa från mig!

Apropå rikingar som har en båt och har personal som sköter den ... Min pappas gamla båt (dvs Pippis båt) låg flera somrar i rad nere på Mallorca. I samma hamn låg en sån där superfin segelyacht som ett äldre par ägde. De hade personal ombord som på given signal skulle putsa och feja så att båten gläste när ägarparet kom och ville segla lite. Så hände det en dag: signalen kom, personalen vaxade båten så att den gläste och skurade toaletterna med tandborste. DÅ träder vår lilla apa (av herr Nilsson-typ) in på scenen. På sitt osedvanligt busiga sätt sliter han sig från min pappa på vår båt, rusar i full karriär ut på bryggan med finbåten, rusar ombord och TRASHAR hela båten totalt. Invändigt i alla fall. Rev sönder allt tyg, kissade/bajsade ner ALLT, repade de fina trädetaljerna, krossade prydnadsföremål. När han var klar med massakern stannar en taxi vid bryggan och ut kliver det rika paret. Ridå.
  • fru AM

Överallt där det står "gläste" ska det naturligt vis stå "glänste" ... svårt ord det där.

• passionsblomman

Åh men herreguuuud vad jag blir totalless på patetiska män som absolut och totalt bara vägrar att lyssna nån enda jävla gång!Skrikandes

Jag bad min sambo-som skulle handla på hemvägen att ta "en pappkartong med orange färg. Det står Libresse på asken och det är trosskydd, inte plastförpackningar med bindor jag behöver"

Hem kommer han med en blå plastförpackning med de tjockaste och längsta nattbindor som finns. Fråfga på affären var alldeles för pinsamt och det är minsann inte så jävla lätt att köpa sådant där. Nä, men skillnad på papper och plast och på fägerna oregnge och blå är väl rätt tydlig? Och varför inte ringa hem då och fråga? Nej, för "jag vill inte stå bland allt folk och prata om sån´t där"
    Allvarligt talat så trodde jag inte sådant kvalade in under "pinsamt" när man kommit upp i vår ålder, genomlevt ivf-ruljansen och allt annat som tillhör vardagslivet.

Jag är helt övertygad om att han köpte fel med flit och vilje i förhoppningen att jag ska låta bli att sätta upp just den varan på inköpslistan fler gånger.

• fru AM

PB: man blir galen! Nästa gång tycker jag du ska skriva ut en inköpslista med BILDER på trosskyddspaket och tamponger och allt möjligt pinsamt!
    Normal Deo Fresh 

• fru AM

Min erfarenhet av att uppfostra smabos/män är att ge dem MER ansvar på de områden de misslyckats.

Efter att min man nästan fått oss att missa planet hem från Italien för att han glömt sitt pass på ett hotell LÅNGT borta så fick han bli ensamt ansvarig för våra resehandlingar  på alla resor i evinnerlig tid. Då MÅSTE han ju skärpa sig. Det hade annars varit enkelt att tänka "nehej men då får väl JAG ta han dom passen (också) i fortsättningen" ...

• passionsblomman
    fru AM skrev 2010-12-15 19:39:20 följande:
    PB: man blir galen! Nästa gång tycker jag du ska skriva ut en inköpslista med BILDER på trosskyddspaket och tamponger och allt möjligt pinsamt!
    Normal Deo Fresh 

jag asgarvar. min sambo som sitter bredvid efter att ha kollat in båtlänken ser halvroad ut..."Hmpf" säger han kort...

Men du, hur gick det med båten och apan? Fick han strafftjänst fastkedjad vid toastolen med en tandborste, eller fick ni betala hutlöst mycket pengar då???
    Och hur kunde ni ha en apa? Är inte det förbjudet i Sverige? Fast det är klart, jhan bodde kanske på båten?
  • passionsblomman
    fru AM skrev 2010-12-15 19:45:08 följande:
    Min erfarenhet av att uppfostra smabos/män är att ge dem MER ansvar på de områden de misslyckats.

Efter att min man nästan fått oss att missa planet hem från Italien för att han glömt sitt pass på ett hotell LÅNGT borta så fick han bli ensamt ansvarig för våra resehandlingar  på alla resor i evinnerlig tid. Då MÅSTE han ju skärpa sig. Det hade annars varit enkelt att tänka "nehej men då får väl JAG ta han dom passen (också) i fortsättningen" ...
    Så har jag också gjort. Det ska liksom inte duga att säga "ja där ser du jag KAN ju inte laga mat" Nä, så öva då....

EA, termometer? Till kolan eller? Det har inte jag någon. Det blev bra ändå.
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!