• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman
    Parnassia skrev 2010-12-15 23:04:29 följande:
    Smint - jag kan bara föreställa mig hur tankarna snurrar i huvudet innan och efter ett sånt möte! Hoppas för ALLAS skull att personen är oskyldig. Hu vad hemskt om ens ett uns sanning finns i pratet.

Snaily - Yngla är ju underbar! Jag kan inte begripa att mina varit så små. Fast rent tekniskt har de inte det, de vägde 3690 och 3755.

PB - köp en paket färg på Ica - det gör ju skillnad och man känner sig piggare en stund! Kram på dig, hoppas du sover nu förresten.
    Sover? Kl 23? Nä det gör jag aldrig. Nu ska jag titta på "Tjock och tjockare" och förfäras, dricka julmust och ägna mig åt förträngandets ädla konst medan jag tittar på dem som är värre än jag. Sedan, efter jul, kanske jag tar tag i grislig/kheten i mitt egna liv.

Kram på dig själv! Jo, en toning från ICA kanske det får bli. Hellre brun och piggig än grå och piggig.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • 1up

Tydligen så finns det sex sjukdomar som kan ge barn prickar, och femte sjukan är helt enkelt det fantasifulla namnet på den femte av dem. Börjar med blossande kinder, fortsätter med magsjuka och feber, slutar med utslag i varierande grad över kroppen. Smittar bara under de allra första dagarna, men utslagen kan tydligen komma och gå i månader.

• kapellösa

Godmorgon på er!

Först och främst GRATTIS snaily till lilla yngla! Jag är imponerad av bilresan, och skönt att det verkade vara en "lätt" förlossning (annars har jag mest hört berättelser om oändliga timmar med blod, smärta och känslor av att  försöka att skita fram en soffgrupp). Snusa henne lite på huvudet ifrån mig, jag tycker bebisar luktar så gudomligt gott...

smint, vilken oerhört jobbig situation. Hur pratar man med barnen om sådant? För som orolig föräldrer vill man ju försäkra sig om att inte ens eget barn varit med om någonting, samtidigt som man inte vill skrämma upp barnen eller göra dem misstänksam mot vuxna. Finns det ens nått bra sätt?

fru AM, ett pippiskepp och en herr nilsson, har du haft en lilla gubben också? *imponerad*

• Ore

Coooolt med Pippi-skeppet!!!

Smint: Usch, vad otäckt. Och jobbigt. Hoppas det löser sig på ett bra sätt, och om det visar sig att personen är oskyldig så hoppas jag att den får all tänkbar hjälp att bearbeta det här...

Är apor förbjudna att ha i Sverige? Och har varit det länge? *förstår helt plötsligt varför apan som en avlägsen släkting blev kortvarig, men söt var den *

Snaily: Skönt att komma hem med Yngla!

gosnosen: Kul att höra från dig!

Fru E: Vitpigmenterade luckor har jag! Maken var emot, men när luckorna kom sa han att 'det där var ju rätt snyggt"*

Apropå kök så fick vi våra granitskivor häromdagen. Och igår så kom det upp någon för att kolla på det jag inte gillade. En grej hade de klantat sig med och tog helt på sig skulden och ska göra om. Det var många småfel på den skivan. Ett av felen återfanns på en annan skiva också. Den ska vara 30 mm tjock, då vill inte jag ha 28 mm skiva... Så jag var besvärlig kund, och vill ha ny. Får se hur det går

Oj, möte. Tog lååång tid att läsa ikapp...

• fru AM

Godmorgon i tråden!
    Smint: hemskt att det var så dåliga nyheter som vi befarade - hoppas dock att det är falskt alarm, men i såna fall är det ju fruktansvärt för den utpekade. Hemskt hur man än vrider och vänder på det !  

Gårdagens julfilmsmys blev lite rumphugget då båda barnen valde att ha en galennatt av skrikande och omkringspring. För Hektors del tror jag det handlat om tänder ... Men han är ju så stor, hur länge kan man vara besvärad av nya tänder?

1up: jobbigt med femte sjukan! Har bara läst om den tidigare men jag tror inte att någon i tråden har varit hemsökt - du är först! Du - jag hamnade i en återvändsgränd efter det där pushypushy på FB - på någon icke aktiv blogg... kan du hjälpa mig vidare? Inboxa?

Apropå frisyrer så sa Livia i morse att hon vill klippa sig kort: "om jag klipper av håret så slipper jag väl det där onda, mamma?". Jag lovade att börja kamma henne med lite mildare hand ...Det är klart hon ska få ändra frisyr om hon vill men om det bara handlar om att det gör ont när jag kammar så är det väl jag som får skärpa mig. Spraybalsam is the shit - det hade jag glömt av.

• Ore

Hmm? Vart är de jag ska ha möte med, dårå`???

1up: Kreativt utlopp hinns inte med. Eller ja, jag väljer grejer till huset men det känns än så länge mer som ett måste... När jag hade mer tid höll jag på med smycketillverkning (mest pärlor), utöver det gillar jag att baka och att sy (på symaskin) och jag skulle nog ääälska scrapbooking men dels så kan det räcka med pärlorna, och dels har min syster fastnat för det. Och jag tänkte att hon skulle få ha den grejen "för sig själv"...

I övrigt så ska jag på middag på bästa stället i "stan" där jag jobbar (säger kanske inte så mycket dock), och har även fixat så att jag kan sova över här. Så jag kan dricka viiiin! Varför har ingen talat om för mig att även jag som bor rätt så nära kan få boka rum i representationsvillan vid dessa tillfällen? Det finns även personal som fixar frukost åt en. Gratislyx, alltså Enda nackdelen är att jag inte ens kommer kunna titta in på sovande lillkille när jag kommer hem...

• fru AM

Ore: håller med dig - när man köpter dyra grejer som granitskivor så ska de vara perfekta. Är dessutom tjockleken angiven i millimeter så är det just 30 du ska ha. Har man istället beställt "3 cm" så kanske det skulle kännas mer ok om den var 2,8 ... Men å andra sidan är väl stommarna inställda på en 3 cm-skiva. Fult och opraktiskt med nivåskillnad ju! Ska bli spännande att se foto på köket sen!?

• Ore

Och eget inlägg måste det få, med alla varma KRAMAR jag skickar till Lappis, och Fru E. Och även Hattis...? När man önskar sig barn och har gjort det länge, så måste julen vara otroligt tung på det sättet...

Hoppas så innerligt på positiva besked för er alla tre, under nästa år!!!!!

• fru AM

Ore: vilken stad är det du jobbar i nu igen ...? Undrar om det är den jag är i ibland på somrarna ....? Inboxa?

• Ore

AM: De menade att de kunde slipa på undersidan av den skivan som är 30 mm, och jämna ut den gentemot den andra som är 28. Och så lägga upp dem litet så att nivån är jämn.

Jag tyckte inte det var ok. Fast han som var uppe måste ju ta upp det med sina chefer... Varav en är våra grannar, som vi gärna håller oss väl med. Ja, vi håller oss gärna väl med hela företaget för de äger marken bakom oss. Där vi hoppas att de ska vilja ta ner litet träd för att förbättra vår utsikt...

Så jag vågar inte driva på alltför hårt heller... Men gör ett försök i alla fall!

Jobbigt med skriknatt... Undrar också hur länge de har ont av tänder. Lillkillen har titt som tätt fingrarna inne i munnen och kliar.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!