• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Telis

Varför och varför, för att det är fult kanske? Nej, men jag har väl egentligen ingenting emot lila om det är i begränsad mängd och rätt nyans. BT:s nya lila är varken det ena eller det andra tycker jag.

• gosnosen

smint - vilken otrevlig historia med förskolan! hoppas att det inte är fullt så allvarligt som det låter.

snaily - att ni redan är hemma? det låter så mysigt att ligga och snusa bebis.

ore - börjar det närma sig inflyttning i huset snart? kul med granitskivor. vi valde också det till köket när vi renoverade förra sommaren. mattslipade. jättesnyggt, men det blir snabbt fläckar... dock inget som lite såpa inte biter på . det var ett tips vi fick från vår stenleverantör. innan man började använda bänkskivan tipsade de också om att smeta ut ett tjockt lager såpa (outspätt) och låta det ligga över natten. det skulle ge någon form av skyddande hinna på skivan. jag har sedan gjort det med jämna mellanrum när jag tyckt att den sett för fläckig ut och efteråt ser den ut som ny igen.

hörni - det har ju figurerat såna där "bra att ha inför bebis ankomst-listor" här i omgångar. nu är det dags igen . tar tacksamt emot tips på vad som är bra att fixa. vagn och bilbarnstol är klart, samt skötbord. men vad behöver vi mer? är det bra med en babysitter från första början exempelvis? och vad har ni haft som första säng? är lite inne på att ha någon form av spjälsäng bredvid min säng så att bebisen ligger nära men inte i sängen. funkar det överhuvudtaget eller kommer man att vilja ha dem i sängen? vad ska man köpa för klädstorlek, man vet ju inte hur stor bebisen kommer att vara...

AM - love actually tillhör våra jultraditioner också

• smint
    Lila i måttliga mängder är fint men nu är det lite för mkt tycker jag..

Sov gott i natt trots gårdagen.  

Kappelösa: Eftersom min dotter inte är så gammal så är det ju svårt att prata om det med henne, men vi fick rådet att inte oroa barnen utan barn sänder oftast ut signaler om något skulle vara fel,  utan lämna barnen som vanligt till deras trygga miljö så allt är som vanligt..

Vilket snöoväder, har varit hos doktorn då jag misstänkte UVI i natt och har nu fått pencelin.. har haft ganska mycket sammandragningar sista dagarna och det kan ju vara tecken på UVI.. så har tillbringat fm där.. nu skall jag äta lussebullar och se film innan jag skall hämta dottern.

AM: Cool historia med skeppet, såg på pippi filmen för inte så länge sedan när den gick på svt barn.

• BrudSommar2006

Gosnosen, vi hade nytta av babysitter redan från början så att man har någonstans att göra av bebisen om man behöver två händer, och så kan man gunga den med ena foten medan man äter, fast jag har för mig att det nästan bara är Babybjörns som man kan ställa i olika lägen som man får ha från dag ett, resten får man inte börja med förrän efter sex veckor om jag minns rätt.

Ja jäklar vad det snöar!

• Parnassia

Här snöar det som tusan också! Ska ut och trotsa vädret för att hämta Stora.

Men jag måste fråga en sak. Ni som har spiral. Jag satt ju in en för snart tre veckor sen och har blött sen dess!! jag börjar ledsna. Säg att det går över snart? *suck*

Sen skulle jag vilja ha Lappis chokladkolarecept också. Lappis?! Hoho? Snälla? *tindrar med ögonen*

• fru AM

Storlek 50/56 alt bara 56 skulle jag köpa - mina bebisar har alla varit 51-53 cm långa. Och när de är små och inte rör sig så mycket så kan man alltid vika upp ärmar och ben. OMLOTTBODIES är det du ska köpa (H&M har). Köp även H&Ms utmärkta långa nervikbara sockar (3-pack) De är de enda som suttit någotlunda på mina bebisar.

Spjälsäng "måste " du ju ha förr eller senare... Jag har haft mina i spjälsäng från kanske två månaders ålder - innan dess såg de så små ut att jag inte hade hjärta att lägga dem där ... Då fick de sova i barnvagnen där det var lätt att bädda bebistrångt = mysigt. 

• Parnassia

Smint - här är en av mina listor. Inte komplett kanske men mycket bra saker finns där tycker jag.

Badolja
    Amningsinlägg
    Nagelsax (jag gillar apoteket)
    Febertermometer för rumpa
    Renässansdroppar till näsan
    Nezeril
    Blöjor
    Tvättlappar
    Våtservetter
    Bajspåsar
    Skötbord
    Badbalja
    Kräksdukar
    Overall
    Babyskydd
    Mössa
    Badtermometer
    Inotyol
    Kläder stl 56

• gosnosen

Tack så här långt för input ! Då ska jag kolla efter en Babybjörn babysitter och helt enkelt skippa strl 50. Har fått låna lite kläder i strl 50, så det kanske får räcka om hon är tillräckligt liten. Tror dock att hon kommer att vara längre då både jag och maken är förhållandevis långa.

Smart att ha dem i vagnen från början. AM - har du haft barnvagnen i sovrummet då också?

Har ni något bra tips på en baby watch också?

• Parnassia

Gosnosen var det ju som frågade om lista! Sorry.

• Parnassia

Håller bara med om att BB babysitter är bäst!
    Babywatch - vi har haft en billig maken köpte på Lidl och den har funkat bra i tre år till Stora, men nu är den död och vi behöver en ny, så jag tar också gärna emot tips.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!