• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • viktualia
    _koko_ skrev 2010-12-16 20:00:38 följande:
    Smint - Fullkomligt vidrigt! Kom på mig själv med att tänka skönt att vi inte har några manliga pedagoger, men 1) även kvinnor förgriper sig på barn och 2) det är så ovanligt, fördelarna med att ha manliga pedagoger väger vida över! Och Vickan, har du drabbats? Usch, vad HEMSKT!
    japp som sagt. Men inte "värre" än att han kom in i duschen efter gympan med en killklocka i handen och frågade vems det var. Eller att han tog oss i rumpan i förbifarten. Jävligt illa och kränkande men ändå relativt lindrigt. Värst var att vuxenvärlden inte tog oss på allvar och stoppade det hela, trots miljarders larm...
  • Parnassia
    fru AM skrev 2010-12-16 20:45:53 följande:
    Undrar om då "kvalitet" då automatiskt blir "kvinna" och tvärtom ... på din telefon?
    Haha!
  • Fru FruLLan

Hej alla små rara päronsplitt
    Guuuuud vad päronsplit är gott!

bara så ni vet

Intressant va?

Förlåt, jag är helt borta i kolan. Sitter och jobbar som en dåre. Men nu väntar jag på ett svar från en jävla klåpar konsult i gbg så det är bara att vänta....
    Så då läste jag ikapp.

'Lunchen verkar ha varit mysig. åhhh vad trist det är att missa allt

annars verkar ni prata bra bebis prylar och trots två barn så.... ja ... idomin är bra! det är vel mitt tips tror det var det vi hade hemma

AM: Såååå impad av dina båt historier, aphistorier och din pappa .
    COOOLT är bara förnamnet!

Kokos: Hoppas ni kryar på er. Är själv sjuk men... ja man ja... får lov att inte känna efter.

Sweet: Har linte kommenterat det men SÅ imponerad av dig och ditt arbete och dina jobberbjudanden. Vilken kanon tjej du är!!!!! hej förrsten! saknar dig!

oj oj
    svar
    puss

• Liten med Mindre

Smint - huh vad jobbigt med utredningen på förskolan! Hoppas det reder upp sig till det bästa!

koko - krya på dig!

Kände lunch-suget rejält igår när jag gick o shoppade på Kungsgatan runt 12-snåret. Sen visste jag att jag får en chans att handla julklappar barnfritt i år, och då hinner jag inte luncha flera timmar som jag garanterat skulle gjort om jag gått över gatan in på restaurangen. For runt som ett jehu och fick nog ihop det mesta. Maken tycker min familj är löjlig som envisas med julklappar för de vuxna - men jag orkar inte argumentera i år när de ändå var rätt lättshoppade med saker som behövs.

idag har jag åter grälat på Mindre alldeles för mycket. Stressar sönder totalt när lilleman av någon anledning grät mer eller mindre konstant i 90 min på em. Och när han väl var tyst vägrar hon lyssna och lämna honom i fred som jag sa åt henne.

Lyssnar era 3-åringar på er när ni säger åt dem att sluta med något/släppa något/låta bli något? Här går det verkligen inte in och i slutet på en jobbig dag håller inte humöret för detta. Och sen när hon får tillsägelse/blir bortlyft så ska hon slåss/rivas/bitas för att hon blir sur.

Tips på hur detta kureras?

Nåja, dagen slutade i fred och nu är det kvällsfikadags och sen sängen. Får njuta av att i också hunnit koka julkola (klassisk från Vår kokbok) och baka limpor.

• Hattis

Smint - shit vad jobbigt!

AM - har du fler historier från Mallis - vill höra! Värmer gott i vintermörkret

Hörni, idag är jag mycket tacksam över att bo i lägenhet *duckar för alla snöbollar som kommer farande från diverse villaägare*

• Hattis

Men Frullis - jobbar du fortfarande? Bläh, jag tycker att det känns så ensamt varje gång jag måste jobba sent, känns som  om ALLA andra är hemma för länge sedan, har ätit osv  så sitter man där själv.

Liten - vink vink! Har inga råd om treåringar tyvärr.

Vickan - vad förbannad jag blir när över sådant beteende   Vem vet, han kanske gjorde mer än så mot någon. Så lågt att ingen tog er på allvar, hoppas att medvetenheten har ökat och att skolorna fångar upp varningstecken tidigare nu. (Önsketänkande?)

• Hattis

Nu ska jag gå och pussa på min älskade karlslok. Vi är ensamma ikväll tumtidum (ingen gladgubbedags men ändå...) Sedan är det fullt rejs fram till, ja, nästan efter nyår...

• Parnassia

Min treåring lyssnar inte på sånt heller och hon har också svårt att låta Lilla vara. Jag gissar att det är en FAAAAS och att den passeeerar men det är jobbigt! Jag kämpar på med tålamod och dåligt samvete varvat under dygnet och försöker andas ett djupt andetag innan jag brusar upp men det lyckas ju allför sällan om jag ser på hur ofta jag har dåligt samvete.

i em bråkade vi. Hon kunde inte låta saker vara som jag höll på och fixade med, till slut röt jag åt henne "Sluta då, låt dem vara!" Och sen lyfte jag iväg henne. Hon grät och skrek som en galning men lugnade sig efter en stund och grät bara och hulkade "Förlåt mamma" Sen sa hon " Du ska också säga förlåt för du skrek på mig".
    Självklart sa jag förlåt men det är hemskt att höra sin treåring säga så. Men vi sa ju förlåt och det blev bra sen. Någon gång måste man ju också markera mer konkret och inte bara fortsätta säga sluta och låt bli. Eller hur?

• sweetstreet

Hattis!!!
    Jag har nyss träffat några du känner!!!!
    Me det blev kanske lite knasigt för jag visste inte riktigt hur ja skulle förklara hur vi kände varandra.. Så jag svamlade nog en del och jag tror att din svägerska tyckte jag kanske var lite VÄL flummig och glömsk...!!!!
    Jaja, men jag mindes att du inte ville att jag skulle berätta ngt om tråden så jag drog till lite med att ni fått tipset från ngn från nå´n webbsida som jag visst glömt bort namnet på...!
    Eeeh.... HOPPAS de bara tänkte att "OJ vad honv erkar disträ, men det ÄR de nog de där forskarna...!"

De var i vilket fall himla gulliga!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!