• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • kapellösa

För oss så tar det tisdmässigt ungefär lika lång tid att sätta in pessaret som att trä på en kodis, kanske lite längre men det är marginellt i så fall. Vi har allting liggandes på sängbordet så det går både fort och lätt =)
    Men visst, det är lika meckigt som kondom, och betydligt kletigare för kvinnan (det är ju så praktiskt med kondom, hans slem - hans bekymmer!).  Det jag gillar är att det blir mer hud-mot-hud-kontakt och mindre hud-mot-pressening-känsla. Men jag har å andra sidan aldrig tyckt om kondomer, det blir torrt och tråkigt för mig (välkomen till avdelningen mer info än vad som egentligen är uppskattat).  Kanske är jag lite överkänslig mot nått ämne i dem...

• Fru E

kapellösa-här inne är vi inte så blyga

• 1up

Haha, jag har haft pessar också. Funkar fint, men man får antingen "planera" att ha sex så att man kan peta in pessaret innan, eller, som AM sa, göra en "hold that thought" och smita iväg en stund. Ett bra preventivmedel, men inte jättesexigt.

Vänner, jag känner igen mig! Dottern var oplanerad (fast vi visste att jag hade ägglossning, vi var bara alldeles för berusade för att orka ta hänsyn till det, och dagen efter trodde vi att vi hade gjort det), men dessförinnan har jag varit gravid tre gånger (slutade alla med missfall), trots att jag ätit p- eller minipiller. Så det där med att veta hur saker funkar.. jag mår kanske bäst av att inbilla mig att jag har koll.

• Lapinette

Ahhh... kola! Är så van att skriva in fondanten hela tiden.

4 dl ljus sirop
    3 dl kakao (ska egentligen vara 3 msk men jag såg fel och har hela tiden haft i mängde mer choklad vilket blir jättegott)
    5 dl vispgrädde
    1 1/2 dl socker

Blanda sirap och siktad kakao i en tjockbottnad gryta som rymmer minst 5 liter. Rör i övriga ingredienser. Koka kolan utan lock i ungefär 40 minuter till 125 grader eller gör ett kulprov (doppa kola i kallt vatten och se om det går att rulla en kula som är seg, då och då). Häll upp kolan på en plåt med bakplåtspapper. När kolan har svalnat, skär den i bitar och vira in i papper.

• fru AM
    Vännerfan skrev 2010-12-17 11:03:42 följande:
    AM, Oj, hur slarvade ni med pessaren menar du?
    Typ struntade i att sätta in den ...
  • fru AM
    smint skrev 2010-12-17 11:01:57 följande:
    Har inte så mycket att lägga till i prev medel diskussionen. Jag åt p-piller fram till dottern blev till. Men nu vill jag inte göra det, kommer garanterat att glömma bort och ta dom.. 

en fråga till AM: Visst har du teutonia fun?  hur har den funkat i snö?  har hittat en på blocket och den finns kvar så jag fick gärna kolla på den i helgen. Men hur har den funkat som sagt? 
    Jag har en Fun men just i snö är den ganska värdelös (man kan dra den efter sig - men hur funkar det i längden?) Om jag skulle köpa ny vagn idag så skulle det inte bli en sån. 
  • Vännerfan

Det är just planeringsdelen som gör att det skulle passa för oss, eftersom det är jag som planerar!

AM,

Nu måste jag lämna er. Återkommer ev. ikväll då jag är ensam hemma och även kan skriva lite längre i så fall!

• smint
    fru AM skrev 2010-12-17 11:30:51 följande:
    Jag har en Fun men just i snö är den ganska värdelös (man kan dra den efter sig - men hur funkar det i längden?) Om jag skulle köpa ny vagn idag så skulle det inte bli en sån. 
    Tack för infon.. fasen svårt det är.. vet ju inte hur länge det kommer ligga snö.. bebisen kan ju komma i februari och då kanske det är snö en månad till.. tycker den verkar så smidig annars..  

grannen drog i väg i morse med sin urban jungle och den såg ut att gå riktigt smidigt i snön.. men då måste man ju vända bort dom så tidigt.. alternativt köpa en vagn till.. men det är ju mindre roligt.. 
  • fru AM

Smint: om du hade frågat mig annars om vagnen - utan att blanda in snön - så hade jag varit väldigt positiv. Annars är det en jättebra vagn. Och faktum är att ju klarat av att köra först Livia och sen Hektor - trots snön. Den enda lilla nackdelen med Fun annars är att det är svårt att komma år varukorgen (lite trångt mellan insats och korg om du förstår). Men jag tror att nyare modeller har bättre plats där (jag har en 07:a)

Det är som med båtar och annat - man kan inte få ALLT i en och samma vagn. 

• MSW

Smint: USch vad obehagligt med incidenten på förskolan!! Hoppas på bästa möjliga lösning, vad nu det är.

Am: Jag trodde att du skojade om pippis båt! Vad häftigt!!

Ang att hata lila, och BT's nya skrud, så har jag inte så himla ont av den lila layouten, tycker det är värre att det är för brett att läsa smidigt i tlfnen och att man inte vet vilka sidor som är lästa eller inte.. Tycker förövrigt lila är en fin färg...

Snigeln: Vilken förlossning alltså! (minns inte om jag kommenterat den innan) Och vad skönt att ni fått komma hem! Hon är verkligen en riktig sötnos!!

Extra kramar till Lappis som verkar behöva dem extra mycket just nu!

Ang preventivmedel vet jag inte hur vi ska göra sen.. Känns inte som något känns passande/lockande för oss... Jaja, nu är juh tanken först att vi ska bli gravida, så behöver kanske inte fundera så mycket just nu.....

Har idag varit på röntgen.. Var så j*vla nervls innan.. Inte för själva grejen och jag vet juh att man inte får svar direkt.. Men så himla nervös, för vad de ska visa/inte visa, och om det blir op/inte op.. Känns lixom inte som något alternativ känns så roligt..
    Visar det att det förmodligen är en bimjälte så blir de juh op, vilket inte känns det minsta kul, men som kan bli bra..
    Visar det att det inte är det så finns det juh inget större hopp om att värdet blir bättre... Jaja, får väl svar någon gång nästa vecka (hoppas jag)..

Idag ska jag hämta A kl 13 och sedan gå och åka pulka med kusinerna!

Har skickat in sista uppgiften inför julen nu.. Och skrivit in det jag ska skriva på fältarbetet, så idag blir nog sista dagen på dagis för A fram till 14 januari! (förutom en liten sväng på tisdag när de har julfest!)

Nu ska jag äta lunch!!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!