• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Kängu/Smint: har en kompis med 09-fun och hennes barn satt mycket "högre" än Hektor (vi ställde dem bredvid och jämförde) Förmodar att det just är varukorgen som fått mer space då ...

• snaily
    fru AM skrev 2010-12-17 12:57:58 följande:
     Ska ändå till posten idag så! Har Yngla samma efternamn som du?
    Å, nattlinne lät ju spännande, kan vara värt att prova om de långa smala benen får plats. Jajamen, samma namn!
    Vill inte verka otacksam, men bodys i storlek 62 fullkomligt DRUNKNAR vi i (särskilt kortärmade)...
  • snaily
    passionsblomman skrev 2010-12-17 12:59:08 följande:
    Apropå fertilitet och överraskningar, så drömde jag att vår steriliserade katt helt plötsligt nedkom med 7 kattungar utan någon som helst förvarning. Detta ledde till stor stress i min dröm och en diskussion med den veterinär som utfört vad jag ansåg måste varit en undermålig operation på min katta. Veterinären ville inte alls erkänna att de nog inte operaret alls och när jag sa "men HUR kan hon få ungar om hon är steriliserad" svarade hon bara "jo, det blir så ibland" Åh, jag var helt frustrerad när jag vaknade!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • fru AM
    snaily skrev 2010-12-17 13:02:10 följande:
    Å, nattlinne lät ju spännande, kan vara värt att prova om de långa smala benen får plats. Jajamen, samma namn!
    Vill inte verka otacksam, men bodys i storlek 62 fullkomligt DRUNKNAR vi i (särskilt kortärmade)...
    Inte en enda body i första klädpaketet! Det blir som sagt en mycket  liten laddning denna första. Men bra att du säger till om saker som du redan har en masse!
  • Telis

Hej snaily!

Nog minns jag alltid hur nojjig man var (är)!

Jag tror inte att man kan räkna med att det är svårt att bli gravid en andra gång bara för att det var svårt första gången så om man kör utan skydd får man nog vara beredd på att man kan bli gravid. Läs här och fundera på hur det skulle kännas: www.unt.se/blogg/blogg.aspx&bloggentry=1107336

En sån himla otur med magsjuka just nu! Skönt att det är bättre!

• passionsblomman

Snigel, vi hade en egen filt som vi lindade sonen i a lá kåldolme typ, eftersom han dels verkade bli lugnare då och heller inte kunde sprattla av sig allt-vilket han gjorde annars och gör än idag. Vi insåg tidigt att han var betydligt varmare av sig än vad många andra barn är och än vad vi trodde också. Han låg alltså som sitt eget lilla paket bredvid mig-nära, allt annat gick fetbort bestämde han, och så högt upp mot huvudänden det gick, alltså med hans ansikte nära mitt eller vid min hals. Jag ammade honom liggandes och det enda jag gjorde på natten var att lyfta över honom på andra sidan när det var tuttbyte.
    Mitt liv och mina minnen från den tiden är tämligen dimmiga, men jag har för mig att rutinen var att sambon bytte blöja någon gång/några gånger under natten också. Och bajset ÄR ju helt löst i början.

• smint

Snaily: Hu så jobbigt om du hade fått ngn parasit med dig hem.. Men skönt att det verkar bättre idag. Jag hade dottern på sidan om mig i sängen. vi ställde spjälsängen som vägg och rullade ett mindre täcke som skydd, så hon hade en tunn filt på sig och jag mitt täcke.. det funkade bra för oss

AM: Ah låter ju bra om den är lite högre.  Skall kika på den i morgon och i så fall blir det nog den.. Hade du hårdlift eller mjuklift?  Här ingick inte det så det får man köpa till. Kanske något du vill sälja i så fall? 

• snaily
    Telis skrev 2010-12-17 13:08:12 följande:
    Jag tror inte att man kan räkna med att det är svårt att bli gravid en andra gång bara för att det var svårt första gången så om man kör utan skydd får man nog vara beredd på att man kan bli gravid. Läs här och fundera på hur det skulle kännas: www.unt.se/blogg/blogg.aspx?blogg=986548&blog...
    Absolut, jag tänker i så fall att vi bör vara beredda på att bli gravida, men annars kanske köra med kondom så länge... men tror inte jag är beredd att ge mig in i hormonbranschen igen.

PB och Smint
    Bra tips!
    Hittills har hon dock bara velat somna vid bröstet, tätt intill mig med hudkontakt (höra mina hjärtslag?), filtar emellan går fetbort. Men nu kom jag på en sak som skulle kunna underlätta - att jag har ett eget täcke som jag kan vira om bara mig, och inte delar dubbeltäcke med maken, för det blir automatiskt så att dubbeltäcket täcker även henne.
  • start september

Snabbt inlägg - här är en positiv spiralanvändare!

Två omgångar kopparspiral under sammantaget 9 år utan problem alls. Funkade klockrent för mig. Jag har inte särskilt lång mens innan, kanske blev den en dag längre knappt. Inte mer ont.

Jag tänker testa det igen  - men först ska vi ju hoppas på en nr 2 och som det känns nu så många barn det bara går medans chansen finns, sen blir det spiral igen forever. Typ.

Åter till grottekvarnen...

• passionsblomman
    snaily skrev 2010-12-17 13:18:42 följande:
    Absolut, jag tänker i så fall att vi bör vara beredda på att bli gravida, men annars kanske köra med kondom så länge... men tror inte jag är beredd att ge mig in i hormonbranschen igen.

PB och Smint
    Bra tips!
    Hittills har hon dock bara velat somna vid bröstet, tätt intill mig med hudkontakt (höra mina hjärtslag?), filtar emellan går fetbort. Men nu kom jag på en sak som skulle kunna underlätta - att jag har ett eget täcke som jag kan vira om bara mig, och inte delar dubbeltäcke med maken, för det blir automatiskt så att dubbeltäcket täcker även henne.
    Ja men just det! Eget täcke till dig och Yngla!
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!