• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • smint
    fru AM skrev 2010-12-17 11:42:15 följande:
    Smint: om du hade frågat mig annars om vagnen - utan att blanda in snön - så hade jag varit väldigt positiv. Annars är det en jättebra vagn. Och faktum är att ju klarat av att köra först Livia och sen Hektor - trots snön. Den enda lilla nackdelen med Fun annars är att det är svårt att komma år varukorgen (lite trångt mellan insats och korg om du förstår). Men jag tror att nyare modeller har bättre plats där (jag har en 07:a)

Det är som med båtar och annat - man kan inte få ALLT i en och samma vagn. 
    nej precis, vet inte om jag tycker en vagn med  4 fasta hjul funkar så bra heller, vi har en brio sitty till dottern nu och det är helt värdelöst i snön.. 

det är en 09.a som jag fått tips om.   Skall kolla på den iaf och be att få testa den i snön utanför huset

• fru AM

Smint: jag är nästan säker på att 09:an har bättre utrymme mellan varukorg och insats! I såna fall slå till! Som sagt kan man alltid köra baklänges med vagnen (och låta de stora fasta hjulen plöja i snön). Eller låsa de främre hjulen (har jag aldrig testat). Att köra Fun + ståbräda i snön är däremot inte att rekommendera - funkar bara fint som styrketräningspass ...

• kapellösa

Vänner, tydligen finns det två varianter av pessar. Dels milex och så ett som heter femcap. Om jag förstått saken rätt så kan man ha femcap inne betydligt längre än de 6h som gäller för milex. *tipsar vidare*

• passionsblomman

Ah! Där kom kolareceptet jag efterlyste förut! Tack Lappis!

EA, kul att du också gillar chokladkolan. AM har du gjort den än? Jag måste nog göra mer tror jag, den kommer att ha strykande åtgång här, för hela familjen älskar den.
    Och ja, Lotta kom hem med en tappad och hittad gran och räddade julen.

Preventivmedel...jag såg ett TV-program där en forskare pratade om p-piller för män och att problemet är att "det påverkar på så många nivåer" och att detsamma egentligen ju gäller för kvinnans kropp och att man lätt kan konstatera att hade P-pillret tagits fram idag, hade det aldrig blivt godkänt, för att det är helt orimligt att mixtra så omfattande med kroppen. Typ. 
    Själv känner jag att en av anledningarna att jag inte vill bli satt på antidepressiva eller sömntabletter just nu, är att efter alla behandlingar så är det nu två år av massiva doser hormoner av många olika slag som tryckts i min kropp och alla olika kroppsöppningar bokstavligen talat, så jag vill gärna ge mig en chans att få ur allt ur systemet och se hur jag egentligen mår utan alal dessa preparat.

1up,1,5 liter blod är gaaanska mycket...!

Kapellösa, någon undrade om ditt nick och hur det ska uttalas-jag undrar också! Stilla min nyfikenhet please.

Ore, vid sådana smärtor som du beskriver så tycker jag du ska kontakta gyn. Det säger jag bla för att när det upptäcktes att min ena äggledare stängts, så frågade de på Sophiahemmet "om jag inte haft ont vid ÄL senaste tiden?" (vilket jag inte kunde påminna mig att jag hade) Man kan visst få en infektion och det kan skada. Nu vill jag ju inte skrämmas eller oroa i onödan, men med tanke på hur viktigt det är, så skulle jag faktiskt kolla upp det, heller en gång för mycket och allt det där....

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • snaily

Nu ska vi se här vad jag kan komma ihåg... (antagligen inte mycket!)

Åå, kolarecept! *snor åt mig*

MSW
    Jobbigt att det lutar åt en operation till! Men hoppas hoppas förstås det kan göra susen och få ordning på dina värden.

Intressant preventivmedelsdiskussion, funderar på om vi inte är tillräckligt infertila för att vara utan...

Babysitter från babybjörn - menar ni att man kan sätta dem i en sån redan från start? Hon känns så liten och vinglig. Vi har en lite äldre variant men den går att ställa i tre lägen.

Pyjamas med fot - verkade praktiskt tyckte jag och packade med en lagom liten och skulle prova på BB för första gången - då är pyjamasbenen alldeles för korta så den går inte ens att knäppa, överdimensionerad överdel i pyjamasen eller väldigt långa ben på vår tjej. Antagligen har hon väldigt långa ben, har flera pyjamasar här hemma som verkar för korta. Hittade en bra igår, lång och smal modell och utan fötter, den + strumpor funkade bra.

• kängu

Ang. Teutonia Fun så funkar den betydligt bättre i snö när man låser framhjulen!! Vi är väldigt nöjda med vår Fun, förutom då att den är lite trög att köra i snö (men vilken vagn med små framhjul är INTE det?!) och problemet med varukorgen som AM nämnde. Vi har en -08, så det är fullt möjligt att det blivit åtgärdat på -09.

• kängu

Här kör vi på regnkappa, tycker det funkar bra

• fru AM

PB: har inte lckats få tummen ur och laga kola än! Återkommer i frågan!

Snaily: så en liten långbent skönhet! Av en händelse har jag plockat fram ett nattlinne med "stängd nederdel" i bomullstrikå från PoP som jag tänkte skicka till Yngla - tillsammans med lite annat (det blir en liten laddning nu för de STORA klädlådorna har åkt ner i källaren och jag hinner inte leta där just idag)... Ska ändå till posten idag så! Har Yngla samma efternamn som du?

• snaily

Åh, tack för alla rara ord om Yngla såklart!

Nu är Yngla bara 5 dagar än så man kan knappast börja tala om vanor och trender, men lite jobbigt är att hon hittills tycker det är lagom att vara vaken 2,5-3 timmar i sträck när man vaknar på natten. Imorse mellan 4 och halv 7 ungefär - och enda anledningen till att hon till slut somnade om var att jag gav upp och lät henne ligga precis intill mig.

Babykorgen har vi hittills inte lyckats få henne att sova i på natten, korta stunder på dagen bara.

Hur gör ni andra som samsover/samsovit med spädisar - jag vill ju ha tjocka täcket på mig men det ska ju hon helst inte ha, blir för varmt + kanske täcker hennes ansikte. Sen sover jag jättedåligt med henne nära mig, av rädsla för att rulla över henne el dyl. Därför har vi gjort ett litet "babynest"  i sängen (med hjälp av amningskudde med mera) där hon kan ligga tryggt - men det duger tydligen inte alls trots att jag ligger 1,5 dm bredvid. Skrik och panik tills hon får ligga bredvid mig igen. Maken duger inte alls heller. Ja ja, antar att svaret på frågan är att hon bara är 5 dagar gammal och att det ger sig med tiden.

Igår hade vi en jobbig dag då jag var väldigt dålig i magen och övertygad om att jag plockat upp parasiten medan vi var på sjukhuset - högst olämpligt att bli magsjuk när amningen precis börjat komma igång + risken att jag smittar bäbisen! Ringde sjukvårdsupplysningen som gav råd om vätskeersättning (till mig) och sa att jag i så fall inte var ensam om att ha blivit smittad på sjukhuset, det var jättemånga som blivit sjuka efter vistelse där. Jag var helt ifrån mig, särskilt när vi tyckte att hennes bajs var oroväckande löst, men nu undrar jag om det inte var falskt alarm ändå för idag mår jag bra, och hennes lösa bajs var nog bara helt normaaaaalt.

GUD så nojig man blir av det här förstagångsmammandet! Hoppas ni som har barn inte tycker jag är för fjantig utan minns hur det var första gången.

Vad var det mer för funderingar jag skulle passa på att dryfta... Har glömt, får återkomma.

• passionsblomman

Apropå fertilitet och överraskningar, så drömde jag att vår steriliserade katt helt plötsligt nedkom med 7 kattungar utan någon som helst förvarning. Detta ledde till stor stress i min dröm och en diskussion med den veterinär som utfört vad jag ansåg måste varit en undermålig operation på min katta. Veterinären ville inte alls erkänna att de nog inte operaret alls och när jag sa "men HUR kan hon få ungar om hon är steriliserad" svarade hon bara "jo, det blir så ibland" Åh, jag var helt frustrerad när jag vaknade!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!