• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • 1up

Tack, Vänner!

Om jag förstått saken rätt så kan den första blödningen med spiral vara riktigt riklig, utan att det måste bli så sedan. Ge akt på hur du mår, om du blir yr och sådär. Försök undvika NSAID-preparat (Ipren, Ibuprofen, Treo och liknande), de verkar blodförtunnande och gör dig än mer lättblödande.

• Ore

Har de haft samlarbilder i Päronsplitt?

Har inte erfarenhet av treåringar (än) men tycker ni verkar hantera era små telningar bra Noterar för framtiden...
    Min lillkille kanske är väldigt anpassad i symmetri för att kunna ha pyjamas med fötter? Tyvärr blir det bara svårare och svårare att hitta sådana i hans storlek, men än har vi inte provat några delade pyjamasar. Inte så som han ålar omkring i sängen!

I spiralfrågan så blödde jag nog i två veckor i början, sedan litet småstänk då och då, och sedan fick jag mens. Hoppas att den ska försvinna, men vi får väl se. Har även haft ägglossningsmärtor from hell, ungefär... Fast när jag tänkte på det så kanske det inte har med spiralen att göra? Tror inte jag haft ägglossning efter graviditeten förrän nu. Amning + minipiller, sedan gick jag över till nuvaringarna och nu till hormonspiralen. De kanske gör så ont nu för tiden? *mutter*

Har inte heller något återbesök inbokat, det var mer "hör av dig om det skulle vara något".

I övrigt så drack jag åtminstonde två snapsar och en drink mer än jag borde igår, blev litet lulligare än jag räknat med och känner mig litet tyngre i huvudet än jag önskat. Men trevligt var det

• Vännerfan

Oj, då! I några veckor har jag konsumerat rätt stora mängder Ipren kan man säga... Men nu verkar jag helt klart vara på bättringsvägen (gällande monsterförkylningen med dunderhuvudvärken). Hoppas på att det blir mindre blodmängd nästa månad då!

• Fru E

Ore-min väninna mådde relativt dåligt varje ägglossning med hormonspiral, hon funderade tom på att byta prevmedel ett tag när det var som värst

Cerazette trivdes jag jättebra med eftersom man slapp tanten men inser nu att även sexlusten minskades när jag åt pillerna men man kan inte ha allt eller jo eftersom jag liksom Lappis är ett stort preventivmedel själv så slipper vi tänka mer på det

• Telis

Ore, jajemensan! Men det var lääääänge sen.

Vilken tur att man inte behöver preventivmedel, dom där spiralerna verkar ju bara för hemska!

• Lapinette

Ore - du är nog för ung för att minnas det (samlarbilderna).

• Lapinette

Har mest att skriva om när ämnet är Päronsplitt . Spiral och preventivmedel verkar jag inte behöva (trots att jag knapprat piller nästan hela mitt liv).

• Fru E

Lappis-håller med dig även om jag inte heller minns samlarbilder

Kokade PBs kola igår och den är gudomlig!

• Ore

Lappis: Och det är väl enda fördelen i hela cirkusen, att du inte behöver tänka på hormoner eller liknande längre...? (Mycket klen tröst, men bättre än inget)

Fru E: Blev det bättre sen för din väninna? Jag har väl inte mått så dåligt, men smärtan är värre än jag någonsin haft vid mensvärk. (I det avseendet har jag alltid kommit lindrigt undan, vet jag...). Och aaaajjjj för att ha sex då. Känns som att maken skulle vara jäääättestor, för minsta lilla petande där inne skickar iväg en pulsvåg av smärta. Där slutade det trevliga Det onda höll i sig 2-3 dagar, och sedan har jag inte känt något mer. Får väl se hur det blir nästa månad...

Funderar på om jag har varit vääääldigt snäll i år, för min jobbrelaterade julklappsskörd är större än någonsin??? Tidigare har jag kanske fått 2-3 julklappar, en hel drös med julkort och några gratisluncher. Den här julen är det än så länge väldigt få julkort, men fem julklappar, två middagar och en lunch.

• fru AM

Godmorgon!
    Har varit på återbesök med Hektor på BVC. Han fick ju komma tillbakak för att han inte kunde gå sist - men det kunde han ju nu. Vi passade också på att blixtsnabbt mäta längden innan han hann koppla på misstänksamheten gentemot BVC-tanten ... 86 cm. Sedan var det ett litet snack med läkaren som ändå var inbokad (pga) bristande gåkunskaper sist). Fick några bra tips om nattrutiner ... Men sen tyckte hon att han var på gränsen till för smal (de verkar bli nervösa när längdkurvan är "högre upp" än viktkurvan) ... Sen spände hon ögonen i mig och sa:
    "men du då - du verkar ha ett väldigt lågt BMI!? Du är ju väldigt smal!"
    Vet inte hur jag ska känna inför att ha blivit underkänd på BVC vid 41 års ålder ... Men jag tror att hon menade att Hektor inte har så mycket Michelingubbe att brås på. Hon kollade även Livias kurva och konstaterade att även hon är långsmal men var fortfarande tveksam till lille nätte Hektor ... Inget återbesök inbokat dock.

Nog med ego! Vad händer här! Sprialprat! Jag har aldrig tordats stoppa in en - inte heller vågade jag genomföra knipsknips. Jag förlitar mig på minipiller och på det faktum att jag faktiskt blivit äldre och inte borde vara så fertil längre. Ni som har spiral: känner man inte att man har något främmande i kroppen? Känner man trådarna?

BS: skönt med att få "hjälp med barnen" idag! Och trevligt med gran. Jag berättade hemma om den kommande julgransbristen (var det PB som tipsade) och maken blev jättestressad och Livia med. Fast sen kom hon på att hon kunde göra som Lotta på Bråkmakargatan (gå ut på stan och hitta en tappad gran (är det väl?))

Strumpor/pyjamas: Om man drar upp HMs eller Lindex strumpor till knät och drar ner pyjamasbenet så tror jag att de sitter hela natten. Fast Hektor sover barfota. Vet själv hur läskig det är att vakna och vara för varm om fötterna. Men han kanske fryser? Det är kanske därför han är så arg på nätterna!?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!