• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • sweetstreet

Nu kurrar magen så nu är det nog dags för lunch!

• Telis

Jag håller med om allt som har sagts om vad man behöver i början förut pyjamas med fot. Tycker att det funkar så mycket bättre med en vanlig pyjamas och strumpor. Proportionen mellan pyjamasstorleken och fotstorleken följde aldrig Televinkens storlek, någonting var alltid för stort eller för litet och när allt satt ihop gick det ju inte att kompensera för det.

Men Babysittern var den bästa grejen av alla, Televinken älskade den och jag hade inte överlevt utan den. Jag behövde inte ens gunga på den, det grejade T själv.

• 1up
    Parnassia: Vilken typ av spiral har du, koppar eller hormon? Hormonspiralen kan göra att man småblöder länge eftersom det tar tid för kroppen att ställa in sig på de nya hormonerna, och kopparditon kan reta ett bra tag innan kroppen har vant sig, också. Om det har gått tre månader borde du ha ett inplanerat kontrollbesök snart..?
  • 1up

Förlåt, jag läste "veckor" men tänkte "månader".. såklart.

• smint

sweet: Klart det blev lite prat efter mötet i går med andra föräldrar. Men informationen som förskolan kom ju utifrån och om det betyder att någon ringt och sagt något till förskolan eller om det är föräldrarna till det ev drabbade barnet som sagt något vet jag inte.. personen i fråga kan ju ha sagt något till sina kompisar man vet ju inte.. Men alla föräldrar är såklart oroade då vi inte vet exakt vilken avdelning personen varit på då han varit lite husvikarie den senaste tiden.. Men många säger ju också så att tänk om personen är oskyldig.. fy fasen vad jobbigt.. 

Hoppas du fick en trevlig lunch

Spiral frågan kommer nog komma upp här snart också, satte aldrig in den efter dottern men nu skall jag väl göra det efter detta barn...

Vi hade vagga till dottern men jag gillade inte den riktigt, det var också en släkt vagga som sambon med flera sovit i.. Men denna gång blir det antingen vagn eller spjälsäng direkt..  Dottern sov i vagnen på dagarna när vi var hemma och på natten antingen i vaggan eller i våran säng..

• passionsblomman

Sovpåse är ju hur bra som helst! *nickar instämmande med Sweet*
    Massor av sprattelplats och inget petande för att få i benen och dessutom räcker den läänge eftersom man bara snör ihop nedtill och ärmarna är det inte så noga med.

Min son sov i min farmors gamla mangelkorg första tiden. Den byggdes om till vagga och allt var av helt sentimentala skäl, eftersom farmor dog när jag var i v16 eller så, och dessutom min pappa hade sovit i den där korgen i början.
    Det var givetvis kort tid, men en gullig.

Förövrigt så var det då dagtid vi pratar om. På natten sov han mellan oss-precsi som vi hade bestämt innan att vårt barn INTE skulle. men eftersom han åt en gång i timmen eller minst varannan i nästan fyra månader i sträck, så blev det så. Dessutom var det jäkligt kallt i vår stuga när vi kom hem från BB , så att stoppa den lille någon annanstans än nära oss då, kom inte på fråga.

Trångbodda som vi var, hade vi vare sig babysitter, babygym, gåstol eller hoppgunga. Vettefan hur vi klarade oss, men som sagt., han låg mest i famnen och åt, däremellan lite i vaggan eller på en filt på golvet.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • sweetstreet

Vi samsov också en del med dotern.. men jag tror inte den allra första tiden. Då var vi för rädda för det. hon var ju så liten så liten att jag var rädd att man skulle råka lägga ena handen på henne och krossa henne...

• fru AM

Näe pyjamas med fot tycker jag inte är bra! Foten stannar ju inte där nere utan när bebin böjt på benet några gånger så sladdrar nedre delen av byxbenen och fötterna alldeles tomma ... Fick någongån tipset att sätta en frottesnodd (hårnodd) runt vristen för att hålla fast foten men det verkade så läskigt - tänk om den satt för hårt ... Håller på vanlig pyjamas och strumpor (förslagsvis H&M:s de där långa i 3-pack).

Gosnosen: Gallerfilt är fantastiskt! Glömde ju att påminna om det förut!

• fru AM

Andra bra produkter:
    Mjuka babyfiltar att ha till allt möjligt - tex att rulla ihop till korvar att staga upp bebis i sidoläge, att linda arg bebis lite lätt i, att gosa lilla kinden mot, att skyla en ammande bebis med (eller snarare skyla omvärlden för ammande bebis): http://www.onetex.se/skotfilt-m-applikation-4-p/127-0

Bodyförlängare - funkar inte på alla bodies men på många märken i alla fall. Ökar livslängdenpå bodyn med minst ett par månader ... : http://www.onetex.se/bodyforlangare/262-0

(här fanns också en babyvakt som verkade bra:
    http://www.onetex.se/babyvakt-padwico-903/907-0. Leta recesioner på nätet) 

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!