• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Ore

gosnosen: Jag ÖNSKAR att det var inflyttning snart, men jag och min man har tydligen pratat om helt olika saker när det gäller "beräknad inflyttning" och det var inte förrän för en månad sedan som det verkligen gick in att det verkligen inte är läpligt att bo i byggröra med barn på drygt år. Vilket jag faktiskt trodde att han fattat låååångt tidigare. Så nu tror vi på våren, vilket säkert hinner bli sommaren.

Tack för tipset med bänkskivan! Vi har blankpolerad granit, nästan svart, men den mår säkert jättebra av såpa den med

Nu över till babylistor...! Babysitter kändes heeelt oumbärligt där och då, för att kunna göra något med fria händer. Men i efterhand så var det kanske inte jättenödvändigt, det var inte sååå många månader den användes ändå. Babygym var ett måste för oss. Vi hade ett inte så vackert från Fisher Price (julklapp), med en stor grön larv med spegel på magen högst upp. Men alla barn som provat det har äääälskat det

Vad var det mer vi använde flitigt...? Gallerfilten var bra, den hade vi och "lindade" in lillkillen i, så sov han mycket bättre Plus ett antal fleecefiltar.

Vi hade ett kräkbarn, så det var nog närmare 40 små kräkhanddukar i omlopp...

Sovplats: Vagnen var jättebra i början, vi drog med oss den i lägenheten. På natten sov han oftast i vagga (hade blivit spjälsäng om det inte vore för att det fanns en släktvagga...). I början låg det en kudde bredvid honom, för att göra det mer trångt. Vaggan stod så att det gick att gå mellan den och sängen, smidigt eftersom jag ibland sov när maken la honom i sängen.

I övrigt stämmer jag in i hyllningar kring omlottbodies, och lägger till pyjamas som ett väldigt praktiskt plagg. Håll utkik efter dem som har dragkedja ända ner i foten, samt fötter. Ett enda heltäckande plagg - jättesmidigt!

• Ore

Just det ja, stl 50 har ju en viss varians också. Men lillkillen har alltid växt ur sina bodies på längden först, dvs det blir svårt att knäppa i grenen. Stl 50 från H&M (ett "startpaket") fick han med nöd och näppe på sig på BB. Lindex och Kappahl-kläder varade längre. Villervalla och Spöket Laban kläder längre ändå...

• Parnassia

Ja Ore och Gosnosen! Hur kunde jag glömma! Pyjamas med fot är världens bästa plagg! Det är en av mina livsuppgifter att sprida detta budskap!

• smint

Parnassia: haha jag behöver fräscha upp min barn lista lite också så det var tacksamt  Det mesta har vi hemma sedan dottern. Skall inhandla en ny skötbädd, babyskydd och en ny termometer och en ny badbalja.. Vi är lite sega denna gång sa vi precis igår.. det där med begagnad vagn var ju ett moment nu, men man måste typ ringa direkt när annonsen kommer ut för annars försvinner dom.. 

Jäklar i min låda vad snö det kommit. men dottern gick hela vägen hem från förskolan, jag fick dra vagnen.. dom hr ju inte plogat trottoarerna heller...

AM: Ah love actully är ju en sådan bra film, kanske skall se om den i år..var länge sedan jag såg den. Såg valentines day för ett tag sedan supergullig film..

Ore: Ja bo i bygg kaos med en 1 åring är nog ingen hit, hoppas ni blir klara innan sommaren iaf Granit skivor är supersnyggt.. vi drömmer om ett nytt kök här också.. men har ett större projekt först..skall göra en tvättstuga i källaren och då skall det bilas brunnar och massa.. sedan göra större bad/toa uppe..

• sweetstreet

Å jag har kollat in Yngla i galleriet! VILKEN LITEN SÖTING!!!!

Och Love Actually är en av mina favvo-feel-good-movies!  

• sweetstreet

Lappis,
    tack för att du försöker reda ut begreppen i de där komplicerade adoptionsköerna åt mig. Tror jag förstår lite bättre men udnrar fortfarande HUR FOLK BARA KAN HOPPA IN????? 

• sweetstreet

Smint,
    vad fruktansvärt med förskolan!!! Hu!
    Hur har ni föräldrar pratat om detta sinsemellan?
    Hur kom det liksom fram? har og missat det om du ev har skrivit om det längre bak för jag snabbscrollar ofta för att över huvudtaget kunna hänga med här alls...

• sweetstreet

Vi ahde spjälsäng men den var så stor i början. E var ju ca 7 veckor för tidig och liten som en jag vet inte vad när vi fick hem henne... Men jag minns att vi lade henne på tvären i spjälsängen och liksom avgränsade den med kuddar och filtar.
    Jag VET man SKA inte ha en massa lösa saker jadijadijadi men hon kunde knappt röra sig alls när hon kom så vi tyckte inte det gjorde ngt. De låg ju itne alldeles intill henne. 

• sweetstreet

Sovpåse gillade jag också Men kanske efter att hon var ngt äldre än just i början. men det var kalas! Enklare än pyamas tyckte jag. Och bra för att när man tog upp ur sängen var de ju fortfarane lika varam och sköna som inne i sängen. Altså vaknade de sällan mer än nödvändigt vid matningar etc. Dessutom kan de ju inte sparka av sig en sovpåse. Fans dessutom i olika material fleece för kyla vilket vi andvände lite på hösten också i vagnen innan vi had varm åkpåse. Och så svala för sommaren.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!