• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • 1up
    AM: Jag hade en ständig "tyngdkänsla" i livmodern, så jag antar att man kan kalla det "närvaro av något främmande". Trådarna kände varken jag eller min kille om vi inte använde fingrarna.
  • Lapinette

Tycker det verkar "läskigt" med spiral.

• fru AM

1up: det var det jag tänkte - att man kände av den ... JAg har haft p-ring - men den tänkte jag inte på efter några veckor ... Nä jag fortsätter med minipiller (det gäller bara att komma ihåg dem i rätt tid!). Håller med Lappis om att det verkar läskigt. Faktiskt värre än knipsknips.

• Ore

AM: Mamma har berättat att jag under hela uppväxten legat en hjälpkurva under medel i längd, och två under medel i vikt. Jag var alltså ett väldigt smalt barn, och mamma fick ständigt och jämt frågan om jag åt ordentligt - vilket jag gjorde.

Jag tyckte också det var ganska läskigt med spiral, och inget jag hade valt om jag inte var tvungen. För P-stavar känns ännu läskigare, tycker inte om att man kan känna dem under huden... Och sedan hade jag ju haft Nuvaring ett tag, då har man ju också något främmande i sig, fast längre ner... Trådarna känner jag bara toppen av, med fingrarna. Så spiral var inte alls lika illa som befarat.

Utan strumpor funkar inte för lillkillen, trots att vår lägenhet är varm så är han väldigt ofta kall om fötterna. Har han sparkat av sig en strumpa så är den foten rejält kall, tycker vi. Så strumpor får han ha. Hade han stannat under täcket hela natten kanske det hade funkat, men lille herrn rör sig så mycket så det finns inte en chans att vi hinner med att flytta täcket...

• 1up

Jag tycker också det är läskigt.. och jag tror, ärligt talat, att många skulle må bättre av att lära sig hur deras kropp fungerar osv, istället för att "ta den bekväma vägen" och peta i sig piller, eller spiraler and whatnot. Men det tycker jag såklart bara för att jag mår prima nu, i jämförelse med hur det varit. .-D

• Lapinette

1up - själv mådde jag som bäst när jag knaprade piller. Säkerligen inte helt ok för kroppen men jag mådde verkligen superbra. Lite mens, ingen jäkla värk etc.

• kapellösa

Hallu!

Preventivmedelsprat, då går jag igång!
    Jag har också haft kopparspiral och tyckte det var förfärligt bekvämt i början tills jag fick blödningar (eller åtminstone blodiga flytningar) konstant i nio månader. Bytte då till cerazette (blev ett hormonmonster och råkade i ett vredesutbrott slå stora hammarhål i mina föräldrars veranda) och sedan pstav som jag också fick konstanta blödningar av efter ett tag. Så nu använder vi pessar och det funkar riktigt bra och är för oss ett betydligt roligare alternativ än kondom. *tipsar Vännerfan*
    Jag vill inte heller stoppa i mig massor med hormoner då jag förstått att det kan ta ett tag för kroppen att "återhämta sig" när man väl slutat och eftersom det tog en del nötande för min mamma att bli gravid med mig så vill jag optimera mina chanser.
    Vad gäller spiraltrådarna så märkte inte jag av nånting, men min sambo tyckte att det "stacks" på snoppen när man körde i vissa vinklar.

• fru AM

Pessar var ju ett himla bra tips! Det glömmer man liksom bort att det finns. Det är väl för såna som vill skydda sig men som "kanske inte skulle göra abort om de råkade bli gravida". Det var i alla fall den frågan jag fick när jag skaffade pessar för 14 år sedan ... Rätt använt är pessar jättebra!

• Parnassia

Ore och Vänner mfl, Har ni haft mer än en mens sedan ni satte in sprialen? Eller är det det första som blev så där lång? Jag är ju på min första. Jag känner inte av den som det är nu. Trådarna har jag inte känt efter än.

Och det är ju trist att så många tycker det är läskigt med spiral. Har ingen en bra historia att berätta? Jag behöver lite peppning och positiva nyheter, för jag ser inget annat alternativ för mig.

P-piller har jag aldrig mått bra av, jag har provat flera sorter och har en lång historia med dåliga p-pillererfarneheter, som är en hel diskussion för sig. Kondom fungerar inte för oss och den naturliga vägen vågar jag inte lita på. Jag märker väl när jag har ägglossning och det blir även då som lusten är störst och jag har ju inte haft svårt att bli gravid, så det känns för riskabelt.

• Parnassia

Hur knöligt är det att sätta in och ta ut pessaret då? Det känns som att det är svårt att vara spontan om man kör med pessar.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!