• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Liten med Mindre

BS - vad härligt att det löste sig med Luciafirandet! Hoppas på enklare föreberedelser i framtiden. O vad mysigt att Astrid börjat snacka.

Hoppas alla andra små lucior o tomtar har haft eller får det bra idag också! Våra dagmammor går ihop och har luciatåg/julfest - men det var redan i torsdags. Nu är det bara att samla sig till julafton.

Telis - är det barnläkare som har hand om bebismagar? Eller ska han till någon gastroklinik också? (Minns själv hur otrevligt det var att bli undersökt av läkaren på vårdcentralen - men när jag kom till Gastro var det hur smidigt o enkelt som helst - nästan i alla fall.)

Melondoft - grattis till nya civilståndet.

• kängu

Grattis Melondoft till bröllopet! Låter som att ni fick en härlig dag!!

Ore, fy vilken otacksam mamma Jag blir så arg när jag tänker på mor och farföräldrar som suckar och stånkar när de ska passa barnbarn (sen kan man ju också göra som min far och inte öht uppmärksamma att man har ett barnbarn ). Jag är så tacksam över att Ru har världens mest engagerade mormor, farmor och mostrar. Ore om jag hade varit du så hade jag faktiskt sagt till min mamma! Hon kan inte ta för givet att ni ska "slava" åt henne, ni har ju som sagt en hel del annat att göra. Styrkekramar till dig!

• 1up

Förstår att snigeln fått en tös, STORT GRATTIS!

Och Ore.. KRAM. Min mamma med man och hund har varit här i helgen eftersom vi inte kommer fira jul tillsammans med dem. Hon skötte sig ganska bra med tanke på hur mycket hon avskyr att jag flyttat till storstan och berööövat henne allt härligt umgänge med barnbarnet och min kille blir hon aldrigt riktigt klok på och hujedamig vilket besvär det ska vara med att åka det är ju så långt och kan inte jag komma lite oftare som ändå är ledig och borde passa på att erbjuda barnet lantlig vistelse så att hon inte bara ska se asfalt? ÖÖÖRK.

Funderar på om morsor generellt har svårt att inte se barn som en förlängning av dem själva och (kanske därmed) ta dem för givna i fråga om tjänster vid fester eller liknande..

---
    Oh well, helgen var bra trots allt. De hade med sig en liten julgran så vi har tidig julpyntning i år. Vi avrundade söndagen med lite adventsmys hos nära vänner som vi också ska fira nyår med. I år med maffiatema, årgång förbudstiden. MYCKET spännande. :)

Hoppas ni alla har det gott!

• muggles
    Fru E skrev 2010-12-12 12:17:00 följande:
    En annan fråga ni som haft det där karpalttunnelsyndromet (fri tolkning av stavning ) finns det något ni rekommenderar man kan göra för att underlätta? Gravida väninnan har tydligen fått det.......
    Jag kanske är den enda i tråden som haft det? Man ska nog gå till sjukgymnast el typ rehab (man kan få remiss från BM) för att få adekvat hjälp. Själv fick jag kvittera (gratis! det är inte bara skit med svenska sjukvården) ut handledsskydd som jag skulle sova med så att inte handlederna viker sig i sömnen för då får man domningar. Plus att jag fick övningar att göra VARJE dag - de hjälpte verkligen. Man skulle göra dem typ 50 ggr/dag så ngn gång slarvade jag men det märktes direkt... Man kan få allvarliga problem om man inte tar tag i detta, så jag rekommenderar henne verkligen att prata med sig BM.
  • BrudSommar2006

Hade inte Vänner också det där karpaltunnelproblemet första gången eller har jag helt drömt det?

Hej Liten! Är ni friska nu?

• muggles

Ska försöka komma ihåg allt (läste delvis ikapp i lördags i bilen på väg till min mamma för lillajulfirande):

Telis: usch och fy för Televinkens bajsproblem. Stå på dig att ni får komma innan jul!

Melondoft: grattis till bröllop!

Tinga: grattis till viktuppgången (nu kanske du missar detta men...), inte din alltså utan sönernas . Vad härligt!

Vänner: så kul att se dig här inne igen! Japp, man kan bli lite trött på svadan emellanåt Skti med migränen!

Snorkis: låter onekligen som att din mamma kan ha rätt om din moster, att hon har psykopatiska drag. Såg en dokumentär om det där och psykopater är ju inte alls som man ofta tänker, mördare el så. Utan människor som saknar empati och förståelse för andra och deras känslor. Och där verkar hon ju kvala in... Usch och fy, försök hålla henne så långt ifrån dig du kan! Kram!

MSW: jag väntar lite med BF-listan Kanske efter RUL...

Klockis: stor varm kram till dig i din situation!!!

Vickan. hårproblemet löser sig med tiden, men kommer inte ihåg när. Kanske efter några månader???

Ore: näe vad trist din mammas agerande är! Hon låter närmast som om hon är inne i en livskris av ngt slag? Folk i kris tänker ofta bara på sig själva. Så tråkigt att känna att du/ni inte får ngt tillbaka av det ni ger i form av tid och hjälp!

• muggles

Och så grattis till Snaily här med - en liten Yngla!!! Ha, jag trodde ju också att det var en pojk men vad kul med en liten tjej!!!

• muggles

Scrollade tillbaka...

Hattis: håller tummarna för din gubbe att han blir glad och fin! (Båda gubbarna alltså - både på stickan och IRL )

PB: du imponerar verkligen på mig med dina kilometerlånga rim!!! Här snackar vi en som inte ens kan rimma två rader på ett paket...

• muggles

BS: som jag minns har inte Vänner haft det, men mitt minne är fullt av sådana där små (alko)hål...

Vi har förresten en sjukling hemma, för första gången på jag-vet-inte-när. Jag tyckte så synd om henne att hjärtat värkte igår när hon grät över hur ont hon hade i örat och jag inte kunde ge mer alvedon (för att jag hade gett bara några timmar innan). Moa är ganska smärttålig så när hon gråter och skriker att hon har ont, då har hon verkligen ont! Fortsätter det såhär får vi åka in till akuten trots att vi blev avrådda igår...

• muggles

Liten: du har inte glömt oss!

Mmmmmm.... jag fick alldeles ugnsfärska julstjärnor (best kind!) i lördags hos mor. Vi gör dem alltid på köpt smördeg men med hemmagjord plommonsylt, kokad med kanelstång. Mumma! Jag tyckte inte särskilt om dem när jag var liten men nu är det JUUUUL. Och de har även gjort succé hos makens familj

Apropå ngt helt oväsentligt...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!