• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Lapinette

Har för mig att man åker buss gratis men vet inte vad det är som gäller i t-banan.

• Parnassia

Svängbara små hjul hade inte funkat här där jag bor. Jag har fasta "vanliga" hjul. Men framåt våren funderar jag på ny vagn till lilla. Då vill jag nog ha svängbara hjul, men de ska vara stora, luftfyllda och låsbara. Då känns det som att man får det bästa ur två världar.

SL vet jag mycket lite om.

• Parnassia

Min diskmaskin bråkar. Några proffs i tråden? PB?

Den tömmer, tömmer och tömmer eller fyller, fyller och fyller. Ingen ordning mao.

God jul, eller nåt.

• fru AM
    Ore skrev 2010-12-06 15:10:27 följande:
    Jag behöver en ny väska! Den ska kunna hänga över axeln, och vara lagom stor för att få plats med allt det där man brukar ha med sig (nycklar, plånbok, mobil, läppglans osv...) plus en matlåda vid behov. Och kanske något paraply. Men ändå inte vara för stor för att kunna fungera som en ganska smidig handväska. Och eftersom jag alltid gräver efter en ringande mobil längst ner i väskan, och alltid får upp fel mobil några gånger, så behöver den ha praktiska småfack. Utöver detta behöver den vara hyfsat praktisk i material/färg, man vet aldrig vad jag hittar på på jobbet (som kan smutsa ner väskan rejält) innan jag kan låsa in väskan på kontoret Någon som har tips?
    https://www.formodesign.com/Default_fs1.asp

Klicka på "väskor & sånt" och bara välj ...

• fru AM

Nenne: man åker gratis SL-buss med barnvagn (av praktiska ej humanitära, skäl. Det är svårt att betala då man kliver på i mitten av bussen). På T-banan får man betala.

• fru AM

Parnassia: låter som den behöver lite service - diskmaskinen alltså. Har precis skrivit om en alldeles underbar diskmaskin - SIEMENS SN46T551SK. Den VERKAR underbar allså, har inte provat den. (För det priset MÅSTE den vara underbar)

• BrudSommar2006

Jag förstår inte riktigt varför man säger att svängbara hjul fungerar så dåligt i snö och terräng och de som med bestämdhet hävdar det verkar vara de som heller inte provat? Egentligen bryr jag mig inte om vilket men vi har en terrängvagn, det är en trehjuling med svängbart framhjul. Den går över stock och sten, snö och sand och välter aldrig och vänder på en femöring. Den väger nästan ingenting och blir platt som en pannkaka när man lastar den i bilen. Däremot är den aningens längre än vissa andra vagnar så har man en liten bil får man vinkla ner handtaget för att få in den och bakhulen är lite bredare än vissa andra vagnar också så i klädaffärer kommer man inte fram precis mellan varenda hylla men det problemet verkar alla andra ha också. Hos AM var det på håret att jag kom in genom porten utan att öppna båda dörrhalvorna men det gick precis och den gick ju inte in i hissen, fast eftersom den är så lätt att fälla och blir så platt ihopfälld så var det ju inga problem, jag ställde den lutad mot ena hissväggen när vi åkte upp bara. Dessutom tror jag inte att det finns någon vagn med svängbara hjul där de inte också går att låsa lätt. Det jag kan tänka mig spelar roll är storleken på hjulen och där kan det kanske vara så att det är många svängbara som har mindre hjul, det vet jag inte. Våra hjul är i alla fall riktigt stora. Jaja, nog om detta.

• BrudSommar2006

Noterar frieri- och bröllopsdiskussioner, det är ju inte så ofta här! Kul att Piggelin ska slå till!

När jag var höggravid kunde jag knappt gå alls och Snigeln har tydligen varit ute och hoppat över stock och sten.

Parnassia, trist med utslag. Kan meddela att sömnen gått och skogen här med, just nu går det sämre än någonsin och från att ha trott att jag skulle kunna sluta amma vilken dag som helst är storsnuttaren i högform, särskilt på nätterna. Jag fattar inte vad som gick snett, suck.

• sweetstreet

Cicci och Vickan,

sedan vill jag mest säga att jag absolut inte vill skriva mer om det hela (you know what) här inne nu när jag insett vidden och allvaret. Jag blev nog mest väldigt chockad. MEN TACKSAM över att PB faktiskt delade med sig av det lilla hon visste. Jag känner det inte alls som "sladder" i största allmänhet eftersom jag ändå känner att jag har en relation (om än liten) till vår Trådis  /vi har ändå hängt här nästan lika länge och jag har träffat henne IRL samt haft mailkontakt tidigare) och jag blev verkligen seriöst oroad. Så jag var faktiskt tacksam att PB ville dela med sig av den lilla infon hon hade. Även om den i nuläget är "gammal" och inte uppdaterad. 

Men nu ska jag inte skriva mer om detta. Ville mest förklara och som sagt jag hoppas att det hela löser sig och att jag även kan få veta ifall ngn annan här inne av hennes trådvänner får reda på om det gått bra.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!