• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Hattis

1Up - välkommen Men...blockchoklad??? Låter lite tveksamt tycker jag. Men, som sagt, alla får plats här

Telis - shit, jag känner ju inte igen dig och håller på att missa dina inlägg! Men det är en riktigt snygg bild och jag får väl helt enkelt vänja mig.

September - Ah, nu känns det lite spännande Du ligger några dagar före mig tror jag. Har inte bestämt mig för när jag ska testa, men början/mitten av nästa vecka.

Sweet - Stackars lillskruttan! Inte kul! Hoppas att det går över fort.

MSW - Gaah, slå in julklappar! Jag har lyckats inhandla några stycken och är lagom stolt över det. Att de sedan ska slås in också brukar jag lyckas förtränga tills typ den 23:e dec...

PB - Satt lite trött på tunnelbanan och läste din ljudgåta och började fnissa som tusan Jag tycker (som vanligt) att dina beskrivningar är helt underbara. Och det mitt i sorgen dessutom. Stor kram!

Oupsie - lycka till med hemtentan, den låter inte så skojig. Det är rätt påfrestande med hemtentor i allmänhet tyckte jag, att man under ett eller flera dygn konstant har ett påtagligt dåligt samvete om man gör något som helst annat än jobbar med den. Kan man i och för sig ha dygnet runt när man pluggar i allmänhet och även när man pluggar till saltenta, men hemtenta är ändå en intensiv utdragen prestationsångest som jag kunde känna mig fysiskt uttröttad efter att den var klar.

Ha en riktigt trevlig trådträff ni som har det, hade varit trevligt att vara med och träffa er.

• Hattis

Oupsie - Öööh, det är nog dags för mig att nanna korgen snart, är så trött att jag inte riktigt kan uttrycka mig ordentligt. Men jag hoppas att du förstår vad jag menar i inlägget ovan

Snaily, jag tror att Ynglis tittar ut den 11 dec!

Lappis - Kan relatera lite till det där med att behålla ett jobb som är lämplig att vara mammaledig från - bäh så många roliga jobb jag har sett och inte sökt för att jag ju kommer att vara gravid. Och då har det inte ens gått två år sedan vi började försöka. Till den eländiga väntan på barntiden får vi ju även lägga tiden innan när man tänker sig att man inom en överskådlig framtid kommer att försöka få barn. Då snackar vi ännu fler år...

• Hattis

Koko - oj, glömma piller redan det låter som syskonchans(risk?) snarare än man kunde ana!

Mugglan - Jag har nog missat att Ada och Beda har producerat någon kännbar aktivitet öht! Är det inte jättetidigt hur som helst?

• start september

Nja, vi får se om det blir så spännande. Första testet, dag 26, var negativt imorse. Testar imorgon också för att ha koll, men jag tror tanten kommer imorgon.

Även jag skulle nog bytt jobb om det inte hade varit syskonförsök.

• Klockarbol

Hej.

Jag har sett ditt mail Blomman. Ska försöka svara dig.

Är rörd av omtanken ni visar,

Försöker hitta ord att förklara varför det är så svårt att skriva en rad här ibland men lyckas dåligt.

Kan vara en blandning av rädsla att outa mig för mycket, att skrämma någon, att verka patetisk, ren feghet eller så handlar det bara om skam.

Han är kvar här.
    Känner ett hysteriskt behov av att försvara mig för att jag tillåter det när det går emot alla mina värderingar men jag inser väl kanske på nåt plan att jag inte har någon anledning att försvara mig.
    Det är inte jag som har gjort fel.

Jag vet att om jag lyfter ut hans patetiska arsle så kommer han aldrig mer in över tröskeln igen.  Skulle tro att ingen annan kommer släppas in heller för den delen.
    Och jag tror att jag behöver lista ut om jag verkligen varit en sån jubelidiot och så blåögd i alla dessa år. Vad det är för fel på mig liksom. Innan jag vet om jag ska kasta ut honom rent generellt eller "bara" på grund av det här.

Tack och lov jobbar han hela julhelgen så jag slapp fatta något beslut där. Det blir bara jag och flickorna hos mamma på julafton och jag behöver inte förklara varför för nån.
    Antar att jag kommer halka på en isfläck och bryta mig för att jag är så vidrig att jag är glad över att han jobbar 11 timmar på julafton men det kan det vara värt.

Var på företagshälsovården med min ledvärk igår och kom därifrån med en halvtidssjukskrivning månaden ut för "akut stressreaktion". Ja, det ska gås vidare med mina onda leder också.
    Skönt på ett sätt att få möjlighet att vila ett par dagar i veckan för jag orkar verkligen inte jobba hela veckor men även ytterligare känsla av kränkning och nederlag.
    Fan, jag kan inte ens sköta mitt jobb längre.

Har ringt i dag till stödfunktionen i vår huvudorganisation för att få hjälp av nån psykopat att rodda i vad som händer. De ska höra av sig nästa vecka med en tid eller återbudstid.
    Min chef är bra.

Vi har varit på fam.rådgivning en gång och ska tydligen dit nästa vecka igen.
    Jag är måttligt intresserad.

När jag inte grinar är jag mest arg. Jag kräks inte så ofta och bemödar mig med att äta fast det hjälper inte. Nu har jag gått ner 11 kilo.

Jag hade mycket hellre velat kommentera vad som skrivs i tråden - om täckkjolar som är världens bästa uppfinning - om att blåbär är bra mot hårda magar (färska/frysta då, blåbärskräm eller soppa har ju motsatt verkan) - om takstuckatur och nya diskmaskiner och allt annat.
    Men jag orkar bara läsa då och då.

Den här sången spelades på nån fånig serie på tv idag och jag började tjuta i högan sky.
    Så här har jag det nu

">

• Telis

Klockarbol, jag har inboxat dig men skickar många kramar här också!

• Telis

September, håller tummarna för att dag 26 var för tidigt, det är ju inte omöjligt att det är så!

Hattis, jag ångrar att jag inte bytte jobb innan jag blev gravid. Jag tänkte lite att det inte var någon idé och att det skulle vara skönt att gå tillbaka till något välkänt men nu i efterhand känns det felresonerat. Det hade känts roligare under mammaledigheten att ha ett riktigt kul jobb att gå tillbaka till, ett som man såg fram emot, inte bara ett som var okej. Jag vet inte hur du trivs på ditt nuvarande jobb men om det finns roligare jobb så tycker jag att du ska byta nu, man vet aldrig vad som händer sen!

Ibland blir jag påmind om det där citatet "Alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet" och får lite panik.

• BrudSommar2006

Klockis, vad bra med en psykopat, det hjälpte ju Muggles, även om situationen inte var densamma. Bra med deltidssjukskrivning också. Säkert inte dumt att vänta lite med att bestämma dig för om han ska stanna i ditt liv eller inte, det är väl bra att ta sin tid med att fatta det beslutet. Fast vad vet jag, kram på dig i alla fall och bra att du tittar in här så att vi slipper vara oroliga.

Idag är jag sjuk men överlever, vi ska ut till mina föräldrar i alla fall och Iris ska sova där som planerat. Fast vilket jäkla väder, fasen vad det verkar blåsa därute.

• Oms

Hej tråden - har smygläst i ngn vecka eller två... tiden går så fort och i mitt fall tillstötte ett litet problem - vi fixade med vårt nätverk här hemma, lånade hem en nätverkstekniker o tillika vän och efter att ha jobbat hårt o löst problem i nästan 3 timmar så visade det sig att våra väggar är allt för tjocka för att man ska kunna nå in i rummen med signalerna från routern...

så nu måste vi skaffa oss en accesspoint som ska sitta på andra sidan lägenheten och skicka in signalerna från routern in i rummen. jaja, skönt att vi hittat en lösning på problemen om än att det tagit tid och ger en ökad kostnad... har vi tur kan vi hitta ngn som klarar av detta trådlöst annars får vi koppla en ca 30-50 m lång nätverkskabel som ska upp o ned o hit o dit för att nå fram - känns ju sådär!

jaja, iaf då allt detta gjordes så resetades routern och nya ip-adresser delades ut och alla sparade lösenord försvann där o då och bröllopstorget var en av dem.

så lång förklaring om ngt som säkerligen inte intresserar ngn annan än mig själv, haha men jag tänkte att dåjag beklagat mig över närverkproblem tidigare så kunde det ju vara på sin plats med en uppföljning

jag kommer inte ihåg riktigt vad jag skulle kommentera såklart men noterat att de flesta varit inne o hälsat på och att en del verkar må riktigt bra och resten verkar ha varit ner i lite olika svackor men sakta sakta bearbetar man det på oliak vis.

jag har som vanligt fullt upp m storan dottern och just nu har jag huvudvärk som heter duga - allt pga hon inte gjort den läxa som hon sagt till ALLA att hon har gjort dagligen under 2- veckors tid... det kom fram halvt om halvt igårkväll då hon skulle maila fröken resultatet av de frågor hon besvarat... då hade hon helt plötsligt inte papperna hemma men samma dag i skolan så sa hon att allt var hemma osv osv... storbråk blev det o nu försöker jag få henne att göra om allt vilket hon kategoriskt vägrar då jag inte kan tvinga henne...

dessutom ska vi ha barnvakt ikväll åt lillan men storan vägra flytta på sig då "vi inte kan tvinga henne".... o så är vi där igen då... jag blir så sjukt trött o ledsen på detta betende ho har - jag hatar varkelgien tonåren" den som säger ngt annat har ingen "riktig" tonårstjej i sitt eget hushåll, eller jo ni har nog ngn utan diagnos kankse.

ev att hon åker till en kompis vid 8tiden ikväll då den tjejen är på landet o kommer hem först då, men om hon inte gör det så får vi väl bli hemma då... kul... jag har redan hotat men än det ena än det andra - inga julklappar, ingen fest när hon fyller 15 om 2 månader, ingen dator resten av månaden osv osv om hon inte gör läxan och dessutom följer med till mormor o sover där.

jaja, ni behöver inte kommentera, jag har ju som sagt inte kommenterat era förehavanden, jag ville bara skriva av mig lite...

i övrigt så ska jag göra lungröntgen o spirometri då jag syresätter mig så dåligt. jag tror ju att det är järnvärdet som gör det men trots att det är superlågt på alla punkter så tycker läkaren att vi går vidara o kollar lungorna iaf, jag har ju ändå astmas sen barnsben. Skölkörteln ligger nu jättebra, nästan lite för bra så det e inte bra det heller, vi avvaktar 3 mån o tar nya prover, har den flyttat sig mkt igen i värdet ja då behöver jag levaxin då svängningarna är för stora...

så. bar alite info, nu måsta jag få storan att sätta igång med att göra om läxan o sen få henne att åka till mormor o därifrån till kompisen sen- önska mig lycka till med det  är ni gulliga

Kram på er!

• Oms

jomen klockarbol - ditt inlägg minns jag ju - många stora kramar till dig!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!